Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10011 inlägg 490854 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743775
Alvarsson skrev:
r93 skrev:
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Tjena!

Hur går det för danskarna? Har dom byggt sin park än till 10 miljoner hus?

Ja, dom har påbörjat projektet. Till år 2035 skall 85% av deras elbehov komma från vind.


Det blir spännande och se, 2035 är ju väldigt långt fram i tiden, men Danmark har bättre förutsättningar än Sverige när det gäller vindkraft.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743776 Dom är ju en bra bit på väg 55% av deras elproduktion utgörs redan i dag av vind.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743777
r93 skrev:Intressant @RoburClivus

Jag vet att gränsen är 40dB, jag ville bara kolla om det fanns några andra tankar.

Även intressant att du jobbar med tillståndsbiten, det är ett par artiklar i tidningen barometern om ljungbyholmsparken.

Det har varit en konsult ute och mätt, han påstod att det inte gick att mäta buller i skogen för det är så mycket bakgrundsljud(!)

Hur är det möjligt?

Om verken överröstar ett samtal vid matbordet, då är det inte 40dB!

Ni som riskerar att hamna inom 3 kilometer från dessa verk på 200 meter och uppåt, bestrid det allt vad ni kan!!!

Har ni otur så blir värdet på er fastighet värdelöst samt man får gå runt och lyssna på något som låter som jetplan som kör fram och tillbaka, dygnet runt, varje dag.

När detta projektet skulle starta tänkte jag som de flesta, ”ah så farligt kan det ju inte vara, jag har varit vid verken som finns både söder och norr om Kalmar”

Men dessa 50 meter extra är förödande!

40 dB ska motsvara ett bibliotek!

Du kan väl filma lite vid matbordet så vi får höra hur det du kallar jetplan låter. Ska bli intressant att höra så tack på förhand för det!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743779
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Intressant @RoburClivus

Jag vet att gränsen är 40dB, jag ville bara kolla om det fanns några andra tankar.

Även intressant att du jobbar med tillståndsbiten, det är ett par artiklar i tidningen barometern om ljungbyholmsparken.

Det har varit en konsult ute och mätt, han påstod att det inte gick att mäta buller i skogen för det är så mycket bakgrundsljud(!)

Hur är det möjligt?

Om verken överröstar ett samtal vid matbordet, då är det inte 40dB!

Ni som riskerar att hamna inom 3 kilometer från dessa verk på 200 meter och uppåt, bestrid det allt vad ni kan!!!

Har ni otur så blir värdet på er fastighet värdelöst samt man får gå runt och lyssna på något som låter som jetplan som kör fram och tillbaka, dygnet runt, varje dag.

När detta projektet skulle starta tänkte jag som de flesta, ”ah så farligt kan det ju inte vara, jag har varit vid verken som finns både söder och norr om Kalmar”

Men dessa 50 meter extra är förödande!

40 dB ska motsvara ett bibliotek!

Du kan väl filma lite vid matbordet så vi får höra hur det du kallar jetplan låter. Ska bli intressant att höra så tack på förhand för det!


Nu var det ju inte mitt matbord det gällde, men jag ska vidarebefordra frågan till de hårdast drabbade! Jag tackar för ett givande inlägg i tråden, helst ska det vara ostliga eller sydliga vindar så ikväll är det ganska lugnt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743780 Kan ju vara värt att nämna att för oss skogsägare kan en vindkraftpark på marken vara väldigt lukrativt. Även vägnäten i parken som byggs får fritt disponeras av markägarna så även detta är ju ofta en stor vinst! Sedan finns självklart alla negativa aspekter också.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743781
Robur Clivus skrev:Kan ju vara värt att nämna att för oss skogsägare kan en vindkraftpark på marken vara väldigt lukrativt. Även vägnäten i parken som byggs får fritt disponeras av markägarna så även detta är ju ofta en stor vinst! Sedan finns självklart alla negativa aspekter också.


Det är det absolut, ingen tvekan om den saken.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743782
r93 skrev:
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Intressant @RoburClivus

Jag vet att gränsen är 40dB, jag ville bara kolla om det fanns några andra tankar.

Även intressant att du jobbar med tillståndsbiten, det är ett par artiklar i tidningen barometern om ljungbyholmsparken.

Det har varit en konsult ute och mätt, han påstod att det inte gick att mäta buller i skogen för det är så mycket bakgrundsljud(!)

Hur är det möjligt?

Om verken överröstar ett samtal vid matbordet, då är det inte 40dB!

Ni som riskerar att hamna inom 3 kilometer från dessa verk på 200 meter och uppåt, bestrid det allt vad ni kan!!!

Har ni otur så blir värdet på er fastighet värdelöst samt man får gå runt och lyssna på något som låter som jetplan som kör fram och tillbaka, dygnet runt, varje dag.

När detta projektet skulle starta tänkte jag som de flesta, ”ah så farligt kan det ju inte vara, jag har varit vid verken som finns både söder och norr om Kalmar”

Men dessa 50 meter extra är förödande!

40 dB ska motsvara ett bibliotek!

Du kan väl filma lite vid matbordet så vi får höra hur det du kallar jetplan låter. Ska bli intressant att höra så tack på förhand för det!


Nu var det ju inte mitt matbord det gällde, men jag ska vidarebefordra frågan till de hårdast drabbade! Jag tackar för ett givande inlägg i tråden, helst ska det vara ostliga eller sydliga vindar så ikväll är det ganska lugnt.
Jasså jag fick uppfattningen att du var drabbat med jetplansliknande ljud dygnet runt. Du kanske har gjort en liten otydlig beskrivning om det inte var så? För jag har läst igen och det är lätt att tro det.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743784 Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743785 Tror dock detta område med fasta prisavtal kommer bli en gamechanger i energi debatten beroende på hur det utvecklas framöver.

https://sverigesradio.se/artikel/elbola ... -prischock

https://sverigesradio.se/artikel/flera- ... -stor-risk

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743787
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Jo, vi kan se när dom är färdiga, nu är det ju bara förhoppningar!

Men dom står väl långt ut i sjön med, så där hörs dom nog inte!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743790
Robur Clivus skrev:Tror dock detta område med fasta prisavtal kommer bli en gamechanger i energi debatten beroende på hur det utvecklas framöver.

https://sverigesradio.se/artikel/elbola ... -prischock

https://sverigesradio.se/artikel/flera- ... -stor-risk


Absolut, man kan bli ganska provocerad av vissa debattörer att ”man får skylla sig själv” om man har rörligt.

Ska man räkna med att mat och bränsle kan öka fyrdubbelt på tre månader?

Det smäller ju till rejält, elräkning på tex 3000, sen 6000 och nu 12000…. Det ökar fort.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743791
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Ja det är en imponerande satsning, dock tycker jag vi måste bli bättre på att förstå storheter inom energidiskussionen

Urklipp från artikeln "Det danska klimatavtalet från i somras innebär framförallt satsningar på vindkraft till havs, för en sammanlagd eleffekt på hela 6 gigawatt fram till 2030. För att jämföra: kärnreaktorn Olkiluoto 3, som Finland väntat på ett tag, ska ha en eleffekt på 1,6 GW."

Ja installerad effekt blir nästan 4 gånger större i denna vindkraftpark jämfört med Olkiluoto 3, men vänder man på resonemanget så kommer de grovt räknat producera ungefär lika mycket kWh per år lite beroende på vilken tillgängligheten parken får.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743793
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Ja det är en imponerande satsning, dock tycker jag vi måste bli bättre på att förstå storheter inom energidiskussionen

Urklipp från artikeln "Det danska klimatavtalet från i somras innebär framförallt satsningar på vindkraft till havs, för en sammanlagd eleffekt på hela 6 gigawatt fram till 2030. För att jämföra: kärnreaktorn Olkiluoto 3, som Finland väntat på ett tag, ska ha en eleffekt på 1,6 GW."

Ja installerad effekt blir nästan 4 gånger större i denna vindkraftpark jämfört med Olkiluoto 3, men vänder man på resonemanget så kommer de grovt räknat producera ungefär lika mycket kWh per år lite beroende på vilken tillgängligheten parken får.

Det får gärna vara tydligare kan jag hålla med om. Jag tolkar det dock som eleffekt då även reaktorn är eleffekten du får ut.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743798
Vedproducent skrev:
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Ja det är en imponerande satsning, dock tycker jag vi måste bli bättre på att förstå storheter inom energidiskussionen

Urklipp från artikeln "Det danska klimatavtalet från i somras innebär framförallt satsningar på vindkraft till havs, för en sammanlagd eleffekt på hela 6 gigawatt fram till 2030. För att jämföra: kärnreaktorn Olkiluoto 3, som Finland väntat på ett tag, ska ha en eleffekt på 1,6 GW."

Ja installerad effekt blir nästan 4 gånger större i denna vindkraftpark jämfört med Olkiluoto 3, men vänder man på resonemanget så kommer de grovt räknat producera ungefär lika mycket kWh per år lite beroende på vilken tillgängligheten parken får.

Det får gärna vara tydligare kan jag hålla med om. Jag tolkar det dock som eleffekt då även reaktorn är eleffekten du får ut.


effekt eller eleffekt, handlar ju om vad generatorn kan leverera vid full-last. Kärnkraftverket går ju med konstant last och med generator som levererar uteffekten 1,6 GW konstant.

Jag gissar att de danska projekten skulle kunna bestå av 400 st Vestas V236-15.0 MW™ https://www.vestas.com/en/products/offshore/V236-15MW, vilket ger en installerad (el)effekt på 6GW. De 15 MW är maximala uteffekten på generatorn vid full-last, dimensionerad full-last kanske uppnås när det blåser mellan 12 m/s-30 m/s. Just detta verket har "Cut in" på 3 m/s, vilket betyder att då börjar verket producera el, dock inte i närheten av de maximala 15 MW uteffekt som generatorn är dimensionerad för vid så här låga vindhastigheter.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Erre  
#743804 https://www.barometern.se/nybro/att-bo- ... -5f3fa553/

En gammal barndomsvän till mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).