Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10418 inlägg 506732 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743758 För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743759
r93 skrev:Jag har ju ganska tråkigt idag, så jag hörda av mig till en av de svårast drabbade av vindkraften.

Hon skickade lite information.

Octopus rewnable äger numera verken.

Octopus säljer all el som produceras till ett amerikanskt storbolag.

Ox2 skryter om att det tillverkas el motsvarande 30’000 villor, men elen stannar inte i Sverige.

” Global building and construction materials company Owens Corning will take 1500GWh of electricity from the Ljungbyholm wind farm in southern Sweden.”

Så var det med det! Kan man gissa att det har betalats ut statliga subventioner till det svenska bolagen som först ägde det, sedan sålde allt utomlands.

Förstöra naturen i ett annat land för att få ”miljövänliga” saker, har vi hört det förut?


Vi har också hemmakarantän,

Bara en kommentar om vart elen tar vägen, riktigt så fungerar inte elssytemet, visst kan viss el exporteras till närliggande länder men den tillverkade elen matas ut på nätet lokalt. Min gissning i detta fallet är att Owens Corning tecknat ett PPA (https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_Purchase_Agreement) avtal till en fast produktionskostnad, förmodligen avser kontraktet Parocs verksamhet i Sverige då Owens Corning verkar äga just Paroc.

Så här funkar branschen, OX2 är ett projektbolag, de jobbar fram site, tillstånd, när de har det på plats söker de en investerare vilket ofta är tex ett pensionsbolag som har låga avkastningskrav, dock vill pensionsbolaget kunna räkna hem investeringen med säkra kontrakt. Det är då PPA kommer in i bilden. Bara som ett tanke exempel här, Paroc har tillverkning i Sverige, de gör av med 3000GWh per år, de väljer att ingå ett PPA avtal med OX2 och tecknar sig för att köpa parkens produktion under 15 år till 30 öre/kWh, då vindkraft är oplanerbar kan de bara köpa hälften av sitt elbehov för de vill vara säkra på att oavsett när parken producerar har de behov av elen, övrig förbrukning handlar de på marknaden. Det är just detta upplägg som gör att vindkraft kan byggas idag. Ingen park byggs utan ett PPA idag, skulle parken sälja elen på nordpool som övriga aktörer skulle det inte gå att få ekonomi i bygget.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743760 Är det något fel med att ha ett eller flera statliga företag, som till självkostnadspris säljer el till sina svenska kunder (innevånare), eftersom det ju är VI SOM ÄR STATEN
Därefter kan de privata sälja till vilka som betalar bäst.
Sverige (staten) kan lätt bygga upp ett kärnkraftverk eller flera, låta dessa producera el till självkostnadspris, blir billig el eftersom vi skattebetalare redan stått för uppbyggnadskostnaden.
Pengar finns eftersom de kan gödsla med dem bl.a som elbilssubventioner/elcyklar o.s.v..

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743761
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Jag tror man gillar marknadsekonomi när det gynnar en.

Ungefär som med korruption, det är få i mottagarledet som är emot det...

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743762
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Jag har ju ganska tråkigt idag, så jag hörda av mig till en av de svårast drabbade av vindkraften.

Hon skickade lite information.

Octopus rewnable äger numera verken.

Octopus säljer all el som produceras till ett amerikanskt storbolag.

Ox2 skryter om att det tillverkas el motsvarande 30’000 villor, men elen stannar inte i Sverige.

” Global building and construction materials company Owens Corning will take 1500GWh of electricity from the Ljungbyholm wind farm in southern Sweden.”

Så var det med det! Kan man gissa att det har betalats ut statliga subventioner till det svenska bolagen som först ägde det, sedan sålde allt utomlands.

Förstöra naturen i ett annat land för att få ”miljövänliga” saker, har vi hört det förut?


Men vad är skillnaden på kärnkraft, vattenkraft eller fossil-el som säljs till utlandet? Så länge du har ett vinstdrivande företag kommer de vilja tjäna pengar. Få som startar företag för att vara snälla.

Är ju inte vindkraftens "fel" att det är en oreglerad marknad?

Hur tycker du det ska vara? Vi ska bryta oss ur nordpool och förstatliga all elproduktion?


Nej, men vi ska sluta förstöra miljön och vår elförsörjning med enorma vindkraftverk, vilket jag nu insett att jag är nog ensam på forumet som har upplevt konsekvenserna av dessa verk.

Hur mycket mer koldioxid släpper eu ut nu när tyskarna har stängt ner kärnkraften?
I ett klimatnödläge??

Vart tog fakta, förnuft & vetenskap vägen?

Parken såldes i somras verkar det som för 840 miljoner… så elpriset kommer vara högt länge.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743763
Robur Clivus skrev:
r93 skrev:Jag har ju ganska tråkigt idag, så jag hörda av mig till en av de svårast drabbade av vindkraften.

Hon skickade lite information.

Octopus rewnable äger numera verken.

Octopus säljer all el som produceras till ett amerikanskt storbolag.

Ox2 skryter om att det tillverkas el motsvarande 30’000 villor, men elen stannar inte i Sverige.

” Global building and construction materials company Owens Corning will take 1500GWh of electricity from the Ljungbyholm wind farm in southern Sweden.”

Så var det med det! Kan man gissa att det har betalats ut statliga subventioner till det svenska bolagen som först ägde det, sedan sålde allt utomlands.

Förstöra naturen i ett annat land för att få ”miljövänliga” saker, har vi hört det förut?


Vi har också hemmakarantän,

Bara en kommentar om vart elen tar vägen, riktigt så fungerar inte elssytemet, visst kan viss el exporteras till närliggande länder men den tillverkade elen matas ut på nätet lokalt. Min gissning i detta fallet är att Owens Corning tecknat ett PPA (https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_Purchase_Agreement) avtal till en fast produktionskostnad, förmodligen avser kontraktet Parocs verksamhet i Sverige då Owens Corning verkar äga just Paroc.

Så här funkar branschen, OX2 är ett projektbolag, de jobbar fram site, tillstånd, när de har det på plats söker de en investerare vilket ofta är tex ett pensionsbolag som har låga avkastningskrav, dock vill pensionsbolaget kunna räkna hem investeringen med säkra kontrakt. Det är då PPA kommer in i bilden. Bara som ett tanke exempel här, Paroc har tillverkning i Sverige, de gör av med 3000GWh per år, de väljer att ingå ett PPA avtal med OX2 och tecknar sig för att köpa parkens produktion under 15 år till 30 öre/kWh, då vindkraft är oplanerbar kan de bara köpa hälften av sitt elbehov för de vill vara säkra på att oavsett när parken producerar har de behov av elen, övrig förbrukning handlar de på marknaden. Det är just detta upplägg som gör att vindkraft kan byggas idag. Ingen park byggs utan ett PPA idag, skulle parken sälja elen på nordpool som övriga aktörer skulle det inte gå att få ekonomi i bygget.


Jodå, jag förstår själv att elen inte flyger över till usa!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743764
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Tjena!

Hur går det för danskarna? Har dom byggt sin park än till 10 miljoner hus?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743765
jannee skrev:Är det något fel med att ha ett eller flera statliga företag, som till självkostnadspris säljer el till sina svenska kunder (innevånare), eftersom det ju är VI SOM ÄR STATEN
Därefter kan de privata sälja till vilka som betalar bäst.
Sverige (staten) kan lätt bygga upp ett kärnkraftverk eller flera, låta dessa producera el till självkostnadspris, blir billig el eftersom vi skattebetalare redan stått för uppbyggnadskostnaden.
Pengar finns eftersom de kan gödsla med dem bl.a som elbilssubventioner/elcyklar o.s.v..


Skyll på de som röstade fram de som privatiserade. Du får engagera dig i ett kommunistiskt parti så vi kan införa planekonomi om du/ni vinner.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#743766 Dom som vill ha dom där fula väsande propellertornen i naturen skulle få sätta sej inunder dom och blåsa när inte vinden räcker till...
Kärnkraften är det enda vettiga än så länge.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743767
Arvid0 skrev:Skyll på de som röstade fram de som privatiserade.

???
https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... rnkraften/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743769
Arvid0 skrev:
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Jag tror man gillar marknadsekonomi när det gynnar en.

Ungefär som med korruption, det är få i mottagarledet som är emot det...


Jag är väldigt marknadsliberal, jag skiter fullständigt vad folk gör med sina fastigheter.

Men det går ju inte att blunda med öronen, hade dom varit tysta så hade det varit en annan femma.

Du tycker det är helt i sin ordning att en familj lägger 3-4 miljoner på hus och stall, som sedan blir osäljbart efter några år?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743770
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Jag tror man gillar marknadsekonomi när det gynnar en.

Ungefär som med korruption, det är få i mottagarledet som är emot det...


Jag är väldigt marknadsliberal, jag skiter fullständigt vad folk gör med sina fastigheter.

Men det går ju inte att blunda med öronen, hade dom varit tysta så hade det varit en annan femma.

Du tycker det är helt i sin ordning att en familj lägger 3-4 miljoner på hus och stall, som sedan blir osäljbart efter några år?


Hög nivå nu. Då tycker du det är helt ok med strålskador som uppstår vid ett haveri i ett kärnkraftverk?

Placeringen av ett vindkraftverk är väl inte teknikens fel?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743771 Skärp dig!
Det var du som sänkte nivån när du började jämföra med korruption!

Jag har inte sett ett enda svar på varför vi ska elda olja kol och gas istället för kärnkraft?

För det är precis det vi gör nu!

Men den faktan verkar ingen kunna ta till sig.

Teknik och teknik, det tog 7 år att bygga tolv verk, jag vet inte om det är något att skryta om.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743772
r93 skrev:
Alvarsson skrev:För vissa skribenter står inte marknadsekonomin högt i kurs.


Tjena!

Hur går det för danskarna? Har dom byggt sin park än till 10 miljoner hus?

Ja, dom har påbörjat projektet. Till år 2035 skall 85% av deras elbehov komma från vind.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743773
r93 skrev:Skärp dig!
Det var du som sänkte nivån när du började jämföra med korruption!

Jag har inte sett ett enda svar på varför vi ska elda olja kol och gas istället för kärnkraft?

För det är precis det vi gör nu!

Men den faktan verkar ingen kunna ta till sig.

Teknik och teknik, det tog 7 år att bygga tolv verk, jag vet inte om det är något att skryta om.


Enligt Wikipedia skulle vi ha avvecklat kärnkraften 2010 så den går på övertid.

Vet du verkligen inte varför vi eldar med olja?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/experten-16

Så att det tog 7 år att bygga "din" park beror på vindkraftstekniken?

Min närmsta park om 25 snurror tog cirka två år. Och om man ser till vad som utfördes känns det rimligt. Då vet jag inte hur lång tid tillstånd och projektering tog.
Senast redigerad av Arvid0 lör 15 jan 2022, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).