Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491077 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743711 Citat: ” Tesla-finansierade forskare under ledning av Jeff Dahn (bilden) har mätt upp att deras litiumjonbatteri klarar tusentals fulla laddcykler”

Jag säger inte att det är fel, men om någon hade lagt upp ”Exxon Mobil finansierade forskare säger att koldioxid är inte så illa som det sägs”

Då hade det blivit liv i luckan.

Tesla skulle ju ha sin ”robotaxi” klar 2019, då skulle man tjäna stora pengar på bilen, men jag vet inte hur det går?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743715
r93 skrev:Citat: ” Tesla-finansierade forskare under ledning av Jeff Dahn (bilden) har mätt upp att deras litiumjonbatteri klarar tusentals fulla laddcykler”

Jag säger inte att det är fel, men om någon hade lagt upp ”Exxon Mobil finansierade forskare säger att koldioxid är inte så illa som det sägs”

Då hade det blivit liv i luckan.

Tesla skulle ju ha sin ”robotaxi” klar 2019, då skulle man tjäna stora pengar på bilen, men jag vet inte hur det går?


Typ: "Oljejättar satsar miljoner för att mörka klimathotet"?

https://www.etc.se/klimat-miljo/oljejat ... limathotet

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#743718
Arvid0 skrev:Typ: "Oljejättar satsar miljoner för att mörka klimathotet"?


En del pengar har även spenderats på att lansera" rysk gas" som balanskraft.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743720
r93 skrev:Intressant @RoburClivus

Jag vet att gränsen är 40dB, jag ville bara kolla om det fanns några andra tankar.

Även intressant att du jobbar med tillståndsbiten, det är ett par artiklar i tidningen barometern om ljungbyholmsparken.

Det har varit en konsult ute och mätt, han påstod att det inte gick att mäta buller i skogen för det är så mycket bakgrundsljud(!)

Hur är det möjligt?

Om verken överröstar ett samtal vid matbordet, då är det inte 40dB!

Ni som riskerar att hamna inom 3 kilometer från dessa verk på 200 meter och uppåt, bestrid det allt vad ni kan!!!

Har ni otur så blir värdet på er fastighet värdelöst samt man får gå runt och lyssna på något som låter som jetplan som kör fram och tillbaka, dygnet runt, varje dag.

När detta projektet skulle starta tänkte jag som de flesta, ”ah så farligt kan det ju inte vara, jag har varit vid verken som finns både söder och norr om Kalmar”

Men dessa 50 meter extra är förödande!

40 dB ska motsvara ett bibliotek!


Tror du missförstod mig r93, jag skrev att jag inte jobbar med tillståndsbiten, jag har arbetat med byggande av parker efter att tillstånd varit på plats, så saknar detaljkunskap i dessa frågor.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743721 En sak måste vi väl alla vara överens om att vi inte kan fortsätta som vi gjort med att förstöra naturen/klimatet.
Oljan har inte varit bra, än värre har med största sannolikhet kolanvändningen varit.
Brytningen av uran är ej heller fri från olägenheter samma med brytningen av de mineraler som åtgår för det litium som behövs för alla dessa batterier som måste till.
Hur vi än vänder oss har vi ändan bak.
Vilket energislag som är mest miljövänligt långsiktigt är vi däremot väldigt oense om.
Tror inte någon har helt rätt, men vem är byxad att göra en OBEROENDE konsekvensanalys.
Någon måste ta fram HELA helhetsbilden, det som verkligen kan komma att fungera, även i morgon.
ALLT säger ALLT som hitintills framkommit är BARA till för att gynna den enes agenda - svårare är det inte.
Ingen säger ingen har verkligen sett runt hörnet, allt är och varit kortsiktiga lösningar.
Vindkraftsanläggningarna är som p-bilar, har verkligen en begränsad livslängd, samma gäller även kärnkraften och kolkraftverken, trots detta byggs det nya av allt på löpande band.
Läser man hela tråden blandas hypoteser med "fakta" huller om buller, ja, många fakta kan man vinkla lite hur som helst, precis som f*n läser bibeln.
Vill vi i fortsättningen ha det som Postnord driver sin rörelse. Sämre tillförlitlighet, post saknas - paket såväl som brev kommer inte fram, post varannan dag och till råga på allt högre och högre priser.
Allt är egentligen upp till var och en att göra sina röster höjda, få politikerna att förstå att vi accepterar försämringar/osäkerhet eller inte.
Kan vi acceptera att elen ransoneras, osäker prisbild, osäker tillgång, ja då är ju allt bra som det nu är.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743723
Vedproducent skrev:Det kommer nog vara upp till var och en hur man vill använda sitt bilbatteri. Men många kommer vilja ta chansen att använda batteriet för att tjäna pengar. Nu finns det ju batterier som klarar 160 000 mils körning för framtidens bilar. Det är inte många som kör så mycket och då kan man använda väldigt mycket kapacitet som energilager. Det blir då också ett billigt energilager och det behövs då en ganska liten prisökning på elen för du ska tjäna ihopa pengar till batterikostnaden.
https://etn.se/index.php/nyheter/66072- ... miles.html


Stämmer att utvecklingen går framåt på batteritekniken och laddcykler ökas, jag skulle gärna ha en eldriven pickup typ Ford F150, https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/ Tror den enklaste och första lösning för V2G kommer vara att man använder den lagrade elen för den egna bostaden vid dyra elpriser/Strömavbrott, dock är det viktigt att komma ihåg skala när man diskuterar elsystemet, ett liknande bilbatteri klarar försörja ett hus någon enstaka dag/dagar under den kalla perioden men kommer trots det vara viktigt del av lösningen.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743724
gurka skrev:
Arvid0 skrev:Typ: "Oljejättar satsar miljoner för att mörka klimathotet"?


En del pengar har även spenderats på att lansera" rysk gas" som balanskraft.


Av oljebolagen?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743725
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Det kommer nog vara upp till var och en hur man vill använda sitt bilbatteri. Men många kommer vilja ta chansen att använda batteriet för att tjäna pengar. Nu finns det ju batterier som klarar 160 000 mils körning för framtidens bilar. Det är inte många som kör så mycket och då kan man använda väldigt mycket kapacitet som energilager. Det blir då också ett billigt energilager och det behövs då en ganska liten prisökning på elen för du ska tjäna ihopa pengar till batterikostnaden.
https://etn.se/index.php/nyheter/66072- ... miles.html


Stämmer att utvecklingen går framåt på batteritekniken och laddcykler ökas, jag skulle gärna ha en eldriven pickup typ Ford F150, https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/ Tror den enklaste och första lösning för V2G kommer vara att man använder den lagrade elen för den egna bostaden vid dyra elpriser/Strömavbrott, dock är det viktigt att komma ihåg skala när man diskuterar elsystemet, ett liknande bilbatteri klarar försörja ett hus någon enstaka dag/dagar under den kalla perioden men kommer trots det vara viktigt del av lösningen.


Synd bara att man kommer behöva c-kort när/om den kommer till Europa, men de andra tillverkarna har motsvarande modeller inom kort.

Min gissning är att varje fastighet/ hus kommer vara sin egna "cell". Solceller, vindsnurra, turbin beroende på förutsättning och att man sedan laddar en batteribank/vätgas eller annat. Att konsumtionen från elleverantörer kommer vara noll eller minus på ett år sett.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743729
Arvid0 skrev:
gurka skrev:
Arvid0 skrev:Typ: "Oljejättar satsar miljoner för att mörka klimathotet"?


En del pengar har även spenderats på att lansera" rysk gas" som balanskraft.


Av oljebolagen?


Så gott som, vi kan ju se facit på den miljövänliga omställningen till grön energi!

Extrema elpriser, skenande utsläpp i eu, Sverige eldar olja som aldrig förr, ryssen styr över gasen.

Och nu ser vi hur ryssen beter sig.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743730
Arvid0 skrev:
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Det kommer nog vara upp till var och en hur man vill använda sitt bilbatteri. Men många kommer vilja ta chansen att använda batteriet för att tjäna pengar. Nu finns det ju batterier som klarar 160 000 mils körning för framtidens bilar. Det är inte många som kör så mycket och då kan man använda väldigt mycket kapacitet som energilager. Det blir då också ett billigt energilager och det behövs då en ganska liten prisökning på elen för du ska tjäna ihopa pengar till batterikostnaden.
https://etn.se/index.php/nyheter/66072- ... miles.html


Stämmer att utvecklingen går framåt på batteritekniken och laddcykler ökas, jag skulle gärna ha en eldriven pickup typ Ford F150, https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/ Tror den enklaste och första lösning för V2G kommer vara att man använder den lagrade elen för den egna bostaden vid dyra elpriser/Strömavbrott, dock är det viktigt att komma ihåg skala när man diskuterar elsystemet, ett liknande bilbatteri klarar försörja ett hus någon enstaka dag/dagar under den kalla perioden men kommer trots det vara viktigt del av lösningen.


Synd bara att man kommer behöva c-kort när/om den kommer till Europa, men de andra tillverkarna har motsvarande modeller inom kort.

Min gissning är att varje fastighet/ hus kommer vara sin egna "cell". Solceller, vindsnurra, turbin beroende på förutsättning och att man sedan laddar en batteribank/vätgas eller annat. Att konsumtionen från elleverantörer kommer vara noll eller minus på ett år sett.


Håller med i den gissningen, det kommer absolut vara ett framtida scenario, dock så är det ganska långt dit om inte elpriserna sticker väldigt, har funderat i de banorna själv som ett möjligt spår. Men om vi tar vår gård som exempel, vi gör av med 10 000 kWh per år (Vilket är ganska lågt, kommer öka i framtiden när fordons och maskinpark elektrifieras). Upp till för något år sedan räknade man schablonmässigt med en elkostnad på ca 1 sek/kWh för elnät och elhandel vilket gett oss en kostnad på ca 10 000 sek per år, de investeringar vi behöver göra för att gå offgrid är i dagsläget flera gånger dyrare på årsbasis, så är nog ganska långt in i framtiden. Vi valde att istället köpa aktier i Fortum och E.ON, båda har diretkavkastning på runt 5% vilket ger att en investering på 200 000 sek "täcker våra elkostnader".

Ytterligare en tanke att ha i bakhuvudet på ett scenario där elsystemet går mot mikroproduktionshållet är att om detta implementeras storskaligt kommer behovet av råvaror som behövs för detta scenario öka extremt mycket, tänk all koppar, nickel, silver, sällsynta jordartsmetaller osv som kommer behövas, har vi tillräckligt högvärdiga gruvprojekt att sjösätta för att kunna välja den vägen?
Senast redigerad av Robur Clivus lör 15 jan 2022, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743732
Arvid0 skrev:
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Det kommer nog vara upp till var och en hur man vill använda sitt bilbatteri. Men många kommer vilja ta chansen att använda batteriet för att tjäna pengar. Nu finns det ju batterier som klarar 160 000 mils körning för framtidens bilar. Det är inte många som kör så mycket och då kan man använda väldigt mycket kapacitet som energilager. Det blir då också ett billigt energilager och det behövs då en ganska liten prisökning på elen för du ska tjäna ihopa pengar till batterikostnaden.
https://etn.se/index.php/nyheter/66072- ... miles.html


Stämmer att utvecklingen går framåt på batteritekniken och laddcykler ökas, jag skulle gärna ha en eldriven pickup typ Ford F150, https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/ Tror den enklaste och första lösning för V2G kommer vara att man använder den lagrade elen för den egna bostaden vid dyra elpriser/Strömavbrott, dock är det viktigt att komma ihåg skala när man diskuterar elsystemet, ett liknande bilbatteri klarar försörja ett hus någon enstaka dag/dagar under den kalla perioden men kommer trots det vara viktigt del av lösningen.


Synd bara att man kommer behöva c-kort när/om den kommer till Europa, men de andra tillverkarna har motsvarande modeller inom kort.

Min gissning är att varje fastighet/ hus kommer vara sin egna "cell". Solceller, vindsnurra, turbin beroende på förutsättning och att man sedan laddar en batteribank/vätgas eller annat. Att konsumtionen från elleverantörer kommer vara noll eller minus på ett år sett.


Jag tycker också forden är intressant, men undrar vad priset skulle landa på i Sverige?

Att varje hus är en egen ”cell” hur långt i framtiden tror du det är?

Jag tycker det låter som trådstarten, ”elen blir gratis”

Utveckla teknik går fort! Bygga ut infrastrukturen är otroligt långsamt.

Att gå off grid ser jag nästan som fantasier idag för medelsvensson jag frågade grannen som har en solcellsanläggning på julafton hur mycket han producerade, ”sist jag tittade så låg det på 2 till 3 kilowatt per dygn, då är det inte lätt att tanka batterier.

Vi bor i ett kallt och mörkt land….

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#743739 Debatten går het i Tyskland också: https://www.tn.se/naringsliv/experten-t ... s-sverige/

Citat från artikeln: ”Jag tror att Tyskland står inför den värsta industrikrisen sedan andra världskriget”, säger den tyska energianalytikern Staffan Reveman".

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743748
Robur Clivus skrev:Debatten går het i Tyskland också: https://www.tn.se/naringsliv/experten-t ... s-sverige/

Citat från artikeln: ”Jag tror att Tyskland står inför den värsta industrikrisen sedan andra världskriget”, säger den tyska energianalytikern Staffan Reveman".


Intressant artikel!!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743751 Jag har ju ganska tråkigt idag, så jag hörda av mig till en av de svårast drabbade av vindkraften.

Hon skickade lite information.

Octopus rewnable äger numera verken.

Octopus säljer all el som produceras till ett amerikanskt storbolag.

Ox2 skryter om att det tillverkas el motsvarande 30’000 villor, men elen stannar inte i Sverige.

” Global building and construction materials company Owens Corning will take 1500GWh of electricity from the Ljungbyholm wind farm in southern Sweden.”

Så var det med det! Kan man gissa att det har betalats ut statliga subventioner till det svenska bolagen som först ägde det, sedan sålde allt utomlands.

Förstöra naturen i ett annat land för att få ”miljövänliga” saker, har vi hört det förut?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743756
r93 skrev:Jag har ju ganska tråkigt idag, så jag hörda av mig till en av de svårast drabbade av vindkraften.

Hon skickade lite information.

Octopus rewnable äger numera verken.

Octopus säljer all el som produceras till ett amerikanskt storbolag.

Ox2 skryter om att det tillverkas el motsvarande 30’000 villor, men elen stannar inte i Sverige.

” Global building and construction materials company Owens Corning will take 1500GWh of electricity from the Ljungbyholm wind farm in southern Sweden.”

Så var det med det! Kan man gissa att det har betalats ut statliga subventioner till det svenska bolagen som först ägde det, sedan sålde allt utomlands.

Förstöra naturen i ett annat land för att få ”miljövänliga” saker, har vi hört det förut?


Men vad är skillnaden på kärnkraft, vattenkraft eller fossil-el som säljs till utlandet? Så länge du har ett vinstdrivande företag kommer de vilja tjäna pengar. Få som startar företag för att vara snälla.

Är ju inte vindkraftens "fel" att det är en oreglerad marknad?

Hur tycker du det ska vara? Vi ska bryta oss ur nordpool och förstatliga all elproduktion?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).