Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14215 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#743431 Ja, jag provade visserligen bara på första delen av axeln men då kändes det gamla glappigare. Kulhållaren i plast hade gått sönder och fastnat mellan vevaxel o väggen. Kanske blev lagret för varmt och tappade greppet om axeln Borde det inte vara blått om det snurrat på axeln?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#743518 Ingen som mätt lagerpassningen på nån såg?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743522 Det är sånt man kollar när man river INNAN man beställer delar.
Är veven kass är det inget o mäta utan slänga så man inte får tag i den igen, vilket är väldans retligt kan jag meddela.

Blåanlöpt är ovanligt. Hinner sällan bli så varmt. Även om det har hänt, så är det sällan. Oftast man ser man skadan vid demontering.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743523
hva555 skrev:Ja, jag provade visserligen bara på första delen av axeln men då kändes det gamla glappigare. Kulhållaren i plast hade gått sönder och fastnat mellan vevaxel o väggen. Kanske blev lagret för varmt och tappade greppet om axeln Borde det inte vara blått om det snurrat på axeln?

Gissar på att lagret skurit och blivit glidlager.
Oftare de släpper vevhus o roterar med vevaxel än släpper vevaxel och står still medan axel snurrar.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#743582 Ja efter mina försök att få ordning på nyare sågar förstår jag att det inte är rimligt att reparera dagens brukssågar för professionellt bruk. Jag hörde också av två handlare (när jag sökte lager) att ingen har råd att göra en sån rep så dom hade inga delar hemma. För mig har det varit sysselsättning som pensionär och jag fick ju ihop ett par 550 och kanske blir det en 560 också innan jag är klar. I skogen funkar nog min 346NE bra även i fortsättningen. Den är pålitlig o stark nog även i rejäla Blekingeekar. Nu väntar jag på svärd till min Jonsered 535 så kanske jag putsar upp den till riktig samlarsåg 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#743799 Det blev en 560 också. Nytt lager med Locktite. Knäppena för toppkåpan klarar inte 200 grader i ugn 😀 . Vinkeldrog delningsplan och cylinder efter första uppvärmningen. Verkar gå väldigt bra. Svärdet är kanske lite långt men det var mitt sista.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Alex Strömberg  
#744414
hva555 skrev:Ja efter mina försök att få ordning på nyare sågar förstår jag att det inte är rimligt att reparera dagens brukssågar för professionellt bruk. Jag hörde också av två handlare (när jag sökte lager) att ingen har råd att göra en sån rep så dom hade inga delar hemma. För mig har det varit sysselsättning som pensionär och jag fick ju ihop ett par 550 och kanske blir det en 560 också innan jag är klar. I skogen funkar nog min 346NE bra även i fortsättningen. Den är pålitlig o stark nog även i rejäla Blekingeekar. Nu väntar jag på svärd till min Jonsered 535 så kanske jag putsar upp den till riktig samlarsåg 😀 .

De är mest att de är oftast inte värt att laga rasade sågar hos firmor. Hade en 560XPG inne igår som gått varmt så vevlager har rastat samt kolv/cyl ras. Bara delar skulle bli 7k. Sen arbete på det. Då är man nästan i samma pris som en ny.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744428 Passerar man halva priset av en ny ska man tänka till extra.
Gör man det står man där med en Begagnad såg till rätt högt pris... O utan garantier.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#744927 Nu har jag skruvat klart rep/renov av 2 550xp(g) gen1 och 2 560xp(g). En av varje med värme. Det är ju svårt att undgå på nätet att många haft problem med dom, särskilt 550. Jag har fått göra lite olika saker som byta lager, byta kolv, väcka upp datorn och lite annat smått o gott. Just nu fungerar alla, dom startade på mellan 3..9 drag första gången efter montering och startar nu på 3..4 drag om man följer instruktionen. 550orna har varit utlånade för att andra skulle köra dom som vanligt och det har funkat, dom går fortfarande. Det här med varmstart dyker upp som problem på nätet och ett par gånger hände det. Vid minst ett tillfälle var det choken då stoppen ju inte ska återställas som på 346. Den startade jag om genom att dra 1 drag med fullgas. Ni som var med när 550 var ny, vad var det för problem som var vanligast? Eller var de så dåliga som div inlägg antyder? Jag vet att 5-10tim inte är nåt att räkna med men det är väl en början.
Autotune uppdaterades på alla hos handlaren. Jag gjorde ju lite mätningar hemma i källaren så efter första enheten har jag kunnat kolla att datorerna lever inkl magnetventiler innan jag fick ny programvara. Kärvande ventiler (som ger dålig gång) går ju att återuppväcka (mina gjorde det men man kan nog inte garantera det) med 5-56 eller förgasarrens om man kör programvaran en stund. Då kan man kolla att gaspjällsgivaren också är med innan man åker till handlaren ( ta med tändspolenummer) med förgasaren för uppdatering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).