Verkstan

Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

46 inlägg 7218 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743403
I dag hamnade 7910:an på operationsbordet för att utrustas med ett BB cylinderkit. Cylindern ska passa både 7900 och 7910 men det visade sig att ljuddämparen till 7910 inte passar rakt av då BB kitet har ett utblås i vilket ljuddämparens insticksrör inte går in. Men det fixar sig med en dremel..🙂👍



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

johan eriksson  
#743410 Ska bli intressant att följa 👍

Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

NorTrac800  
#743411 Hei.

Interessant tråd om Dolmar, har kikket etter en 7910 en stund, men de er tydeligvis blitt veldig populære etter at Makita tok over og Dolmar er blitt historie.
Men nå føler jeg at jeg har hatt flaks og fått tak på en Dolmar 7310 til en god pris, som er på vei i posten .
Vet du om noen plasser der de selger Dolmar/Makita deler i Norge/Sverige?

Legg gjerne ut noen flere bilder av bygget og gjerne video når den er klar.

Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743412
johan eriksson skrev:Ska bli intressant att följa 👍

I morgon blir det till att leta reda på ett verktyg som går ner i de riktigt små hålen i cylindern så jag kommer åt skruvarna till cylindern, alternativt får jag låta svarva ner diametern på stihls standardnyckel då Dolmar har samma fattning på skruvarna..🙂👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743413
NorTrac800 skrev:Hei.

Interessant tråd om Dolmar, har kikket etter en 7910 en stund, men de er tydeligvis blitt veldig populære etter at Makita tok over og Dolmar er blitt historie.
Men nå føler jeg at jeg har hatt flaks og fått tak på en Dolmar 7310 til en god pris, som er på vei i posten .
Vet du om noen plasser der de selger Dolmar/Makita deler i Norge/Sverige?

Legg gjerne ut noen flere bilder av bygget og gjerne video når den er klar.

Sven Junghans kan fixa det mesta till Dolmar..🙂👍. https://www.skogsverktyg.se/reservdelar-maskiner/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743415 Från den här handlaren köpte jag min Solo 681. https://www.ebay.de/itm/133642166332?ep ... Swq6dgBrP4

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

NorTrac800  
#743418 Mange takk for gode tips,det skal bli morro å følge bigbore-prosjektet.
Hva gjør du med forgasser for å matche de extra ccm?

Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743427
NorTrac800 skrev:Mange takk for gode tips,det skal bli morro å følge bigbore-prosjektet.
Hva gjør du med forgasser for å matche de extra ccm?

Jag köpte en äldre version av zama som var monterade på 7900. Den Zama som är original på 7910 är anpassad för EU och USA och har annorlunda justerskruvar men vad som skiljer dem åt mer än fattningen på HP skruven känner jag inte till. Men jag ska vid tillfälle se efter vilken förgasare som sitter på min Solo 681 som har några få cc mer än 7900/7910.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743476
. Då har ljuddämparen fått sig en översyn. Insticksröret var lätt åtgärdat med Dremeln och insatsen fick sitta kvar men den borrade jag upp från fronten och täckte hålet med ett gnistskydd. Nu återstår att jaga rätt på en lång smal torx för att komma åt att demontera cylindern..🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

HannuRöj  
#743498 Är det en T27 ? I så fall skulle passa sånt som låses Stihls vinkelväxel med.
😀 Kul att följa detta.

Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743503
HannuRöj skrev:Är det en T27 ? I så fall skulle passa sånt som låses Stihls vinkelväxel med.
😀 Kul att följa detta.

Jo, det är T27. Stihls verktyg går tyvärr inte ner genom de små hålen i kylflänsarna och att få tag i en extra lång T27 gick jag bet på. Däremot så köpte jag det här skräpet på swedol som har en välkonstruerad T27 i den korta änden men den på långa delen var så uselt konstruerad att den inte passade överhuvudtaget, varning för det verktyget alltså..😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743504 Men jag fann en fungerande T27 som ingick i ett sett med sex olika torx och de fem övriga har jag förstås inte användning för.. 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743505
. Här ser vi då vad som skiljer på de annars nära nog identiska förgasarna..🤔 originalen har en slanganslutning som jag gissar är en retur till tanken och förhoppningsvis är det bara att föra över locket mellan förgasarna..🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743510
. 🤔 olika kolvar är det också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Big Bore cylinder på Dolmar 7910.

anersimyra  
#743511
. Hon har gått fint på alkylat den gamla Bettan.. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).