Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39927 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743376
forest. skrev:Är du säljare??
Niking skrev:Ja, Mange säljer väl bl.a. Makitas batterisågar, tror jag.
/Niklas

Det blir ett på det med...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#743383
hlb skrev:Min gräsklippare klarar ett par Ha i timmen och klarar lätt mindre äppelträd och rosenrabatter.

När min farfar arbetade som kyrkvaktmästare i Hagfors så körde han en ca 60 cm bred trumklippare med en stor lågvarvig ILO motor. Vid ett tillfälle när jag var med honom till jobbet så fick jag till min stora glädje hjälpa till med klippning på en mindre yta invid pastorsexpeditionen som omgärdades av en stort buskage med höga korneller. Delar av kornellens grenar gick ut över gräset och jag blev svårt fascinerad över hur lätt klipparen tuggade i sig dessa grenar. Något övermodigt så kunde jag inte låta bli att köra ännu närmare kornellerna. Plötsligt så rycks styret ur mina händer och klipparen far rakt in i kornellen och tuggar sig fram genom kornellen utan att minska det minsta i varvtal. Klipparen far sen tvärs över en grusgång där jag får tag i styret på den skenande klipparen som ögonblicket senare krockar med en mäktig tall och tuggar sig upp närmare en meter innan jag i panik lyckas dra av gasen och få den att stanna. Turligt nog var gubben snäll så jag slapp att smaka käppen..😅

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743392
Mange skrev:
forest. skrev:Är du säljare??
Niking skrev:Ja, Mange säljer väl bl.a. Makitas batterisågar, tror jag.
/Niklas

Det blir ett på det med...

Så du har slutat sälja Makita, Mange?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743423 Inte många maskiner jag säljer nya.
Jag låter helst bli...

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

barbarossa  
#756515 Så vad är den bästa batterisågen då för proffsbruk om man jämför med sthil ms 201?

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#756576
barbarossa skrev:Så vad är den bästa batterisågen då för proffsbruk om man jämför med sthil ms 201?

Nu har jag enbart kört HVA 540i men den tillhör absolut den absoluta toppen i batterisegmentet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Torbjörn Johnsen  
#756596
barbarossa skrev:Så vad är den bästa batterisågen då för proffsbruk om man jämför med sthil ms 201?


Här finns en artikel från test vi gjorde med bl a Stihls MSA 220 och Husqvarnas 540i XP. Vi hade även med en elsåg från Echo:
Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs Echo

En viktig slutsats från den här testen är att det är väldigt avgörande vad man har för typ av kedja. Samma såg får helt olika prestanda med två olika kedjor även om båda är nya från butik.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

rokon  
#758898 Kommer du eller jag vilja åka i en eldriven buss efter att sett denna film?

An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris

A video recording shows the start of the fire which completely consumed an electric RATP bus on Friday 29 April. The incident caused no injuries.

The bus burst into flames within seconds. This is what can be seen on the video that captured the very beginning of the fire of an electric vehicle of the RATP in Paris , this Friday, April 29. In the images, we can see a small explosion occur on the roof of the bus, where the batteries are located, followed by huge flames that spread to the entire body, at breakneck speed.

This line 71 bus caught fire in the 13th arrondissement of Paris in the morning, mobilizing around thirty workers, according to the firefighters contacted by Le Parisien. It is a 100% electric vehicle, from the Bolloré brand Bluebus 5SE series, like the bus that burned down at the beginning of April .

This afternoon, the RATP decided to temporarily withdraw from circulation the 149 Bolloré electric bluebuses that circulate on its network.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#758901 Absolut mycket mindre risk för bränder i elbussar. Men det får sån enorm uppmärksamhet när det väl händer och visst så ser det ju spektakulärt ut när det händer. I Finland brinner 50-70 dieselbussar årligen som ett exempel. Där tror man problemen ska minska när man går över till elbussar. Så är det ju med elbilar tex som brinner väldigt mycket mer sällan än bensin och dieselbilar. Så svaret på frågan borde egentligen vara det omvända. Vågar vi fortsätta åka med diesel/bensin bilar, bussar?
https://svenska.yle.fi/a/7-1476483

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#758903 Tyvärr är det nog sådan incidenter man får räkna med, och lite spill blir det alltid.
Ingen lär kunna ta reda på orsaken till branden och explosionen eftersom allt förstörs.
De får väl bygga in batterihelvetet i en sprängkista.
Å andra sidan hur många bensin/diesel och gasbilar har inte brunnit - något vi accepterar som naturligt.
I min ungdom kunde hästf*n skena, också något som man fick räkna med.
Nackdelen med elfordon är att när det väl tar fyr går det undan.
En brand i en P - bil eller lastbil, ja då hinner chauffören och passagerarna sätta sig i säkerhet innan det eventuellt smäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#758904 Jo det är såklart väldigt ovanligt att batterifordon felar 😉 .
Tex vilka bussar finns det flest av el eller diesel?

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#758908
tallen100 skrev:Jo det är såklart väldigt ovanligt att batterifordon felar 😉 .
Tex vilka bussar finns det flest av el eller diesel?

Än så länge finns flest dieselbussar liksom det fortfarande är för bensin och dieselbilar. Vet inte om det finns någon riktig statistik över bränder i Sverige av dom olika vad gäller bussar men beträffande bilar är det så här.
Under 3 år brann 60 elbilar i Sverige och samma tid för bensin och dieselbilar brann 2651 diesel/bensinbilar. Det motsvarar beräknat på antalet bilar 5 gånger fler bränder i bensin /dieselbilar.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

rokon  
#758911 Svaret var mycket väntat av dig, Vedproducent! Själv brukar jag undvika bussar och hellre åka i egen bil eller ta tåget. Har själv en hybridbil sedan ca 1,5 år, en Hyundai Ioniq 2017, batteriet för elmotorn är på 270 Volt och är placerat under vänstra baksätet. Bensinmotorn är på 101 Hk och med elmotrorn så finnes 141 hkr till förfogande. Går ej att ladda från nätet utan det är när man bromsar eller släpper på gasen samt när bilens dator anser att det är som effektivast så är det den snåla direktinsprutande atkinson-cycle bensinmotorn som laddar. När jag nu kollade med sommardäcken välpumpade och endast körning i max 80 km/h med farthållare dvs enligt hastighetsbegränsning på vägen till Boden besökte 4 olika affärer hade Luftkonditioneringen på i ca 1,5 km samt en färd till Niemisel tor totalt ca 12 mil förbrukning 0,37 liter milen enligt förddatorn som visar rätt väl. Totalt för hela vintern med vinterdäck och något högre fart så hamnade jag på 0,49 liter milen.
Då man sitter närmast en dörr som förare så hoppas jag att jag skall hinna ut vid en eventuell brand, har aldrig själv råkat ut för någon brand i något fordon eller gräsklippare eller motorsåg. Men kan föreställa mig paniken i en fullsatt buss, inget man skulle vilja vara med om.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#758914
rokon skrev:Svaret var mycket väntat av dig, Vedproducent! Själv brukar jag undvika bussar och hellre åka i egen bil eller ta tåget. Har själv en hybridbil sedan ca 1,5 år, en Hyundai Ioniq 2017, batteriet för elmotorn är på 270 Volt och är placerat under vänstra baksätet. Bensinmotorn är på 101 Hk och med elmotrorn så finnes 141 hkr till förfogande. Går ej att ladda från nätet utan det är när man bromsar eller släpper på gasen samt när bilens dator anser att det är som effektivast så är det den snåla direktinsprutande atkinson-cycle bensinmotorn som laddar. När jag nu kollade med sommardäcken välpumpade och endast körning i max 80 km/h med farthållare dvs enligt hastighetsbegränsning på vägen till Boden besökte 4 olika affärer hade Luftkonditioneringen på i ca 1,5 km samt en färd till Niemisel tor totalt ca 12 mil förbrukning 0,37 liter milen enligt förddatorn som visar rätt väl. Totalt för hela vintern med vinterdäck och något högre fart så hamnade jag på 0,49 liter milen.
Då man sitter närmast en dörr som förare så hoppas jag att jag skall hinna ut vid en eventuell brand, har aldrig själv råkat ut för någon brand i något fordon eller gräsklippare eller motorsåg. Men kan föreställa mig paniken i en fullsatt buss, inget man skulle vilja vara med om.

Ja det var nog ett väntat svar och du har nog känt till att det är så innan också. Men det är olyckligt när fordon brinner oavsett vad dom drivs med.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#758932 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA ... aratunneln Hade bussen varit fullsatt så hade troligen samtliga passagerare omkommit..😳

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).