Skogsnyheter

Börjar kollagrings-elefanten nu att bli synlig för fler?

93 inlägg 17609 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Börjar kollagrings-elefanten nu att bli synlig för fler?

gurka  
#743203
Torbjörn Johnsen skrev: Diskussionen om hurivida kolsänkor kan vara en affärsmöjlighet


Kol / olje industrin verkar ha skickliga lobbyister om de med detta förslag både kan blidka miljörörelsen genom att betala för kolinlagring i skog och samtidigt begränsa produktionen av en konkurrerande råvara.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Börjar kollagrings-elefanten nu att bli synlig för fler?

Granstorp  
#743230 Bakom betalvägg såg jag ett reportage på ATL:s hemsida om någon som valt att mot ersättning låta sin skog stå istället för att avverka den. Då i syfte att binda kol. Någon som vet hur stor ersättningen är och hur den i så fall beräknas?

Användarvisningsbild

Re: Börjar kollagrings-elefanten nu att bli synlig för fler?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743279
jannee skrev:Under jura och kritaperioden var jorden varm, fanns troligtvis inga glaciärer, men bara för 2 miljoner år sedan var jorden endast en stor snöboll.

Var inte "snöbollsjorden" för 650 miljoner år sedan? För 2 miljoner år sedan var det kanske t.o.m. lite varmare än vad det är nu:

https://www.nature.com/articles/nature19798

Sedan tar det nog 5 miljarder år till innan solen får soppatorsk och blir en röd jätte, så vi behöver nog inte vara oroliga för det 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).