Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Övergång till blädning

89 inlägg 29021 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743138 Luckhuggning kanske?

Jag har fått några "påtvingade" luckor pga granbarkborre. Jag tror att det kommer att bli bra och tänker mer frivilligt använda samma koncept på andra ställen.

Erfarenheter från andra av luckhuggning?

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743157 Menar du luckhuggning, en föryngringsmetod där luckorna utvidgas i rask takt tills hela det gamla beståndet är avvecklat efter 20-25 år, eller en variant där luckorna förväntas växa som små mikrobestånd och var och en skötas med röjning och gallring oberoende av skogen runt omkring?

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743207 Det är kanske bra att förklara direkt att det här är hobbyverksamhet, även om jag vill att det ändå skall hanteras på ett någorlunda vettigt sätt. Yta där det här kan bli aktuellt är inte så stor, ca 17ha.

Jag har inte bråttom, det får nog ta betydligt längre tid än 25 år. Ambitionen (...hur det nu skall gå...) är att själv hugga och köra ut. 1-2 luckor/år kanske. Varje lucka ca 0,25ha. Med den takten blir JAG aldrig färdig....och det är egentligen inte meningen heller.

Självföryngring från skogen runt omkring + möjligen stödplantering om det ser alltför illa ut.

De luckor som jag nu har fått är så små att man inte upplever dem som ett hygge. Det är alltid nära till träden runtomkring och självföryngring har väl en rimlig chans att fungera om det är en öppen/ljus yta.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743213 Vi tar den sista biten först:
berraX skrev:De luckor som jag nu har fått är så små att man inte upplever dem som ett hygge. Det är alltid nära till träden runtomkring och självföryngring har väl en rimlig chans att fungera om det är en öppen/ljus yta.

Nej, det kommer inte föryngra sig på det sätt du tror. Om luckorna är ännu mindre än 50x50 m (0,25 ha) så kommer gran ha hyfsad chans att etablera sig, men kommer inte växa som du förväntar dig. Räkna inte med tallföryngring.

17 ha, du räknar med att kalhugga 0,5 ha per år (2 x 0,25), så om 34 år är dagens 17 ha bestånd förvandlat till 68 mikrobestånd som är i lite olika utvecklingsfas. Några är nyss avverkade och några har föryngring som är över 30 år men som pga av att det var så små öppningar nu ser ut som om de är 15-20 år gamla. Och om du hugger mindre ytor nåt år så drar du ut på det ännu mer.

Eller om du inte räknar med att bli färdig så får nästa ägare ta över ett bestånd som består dels av delar som du inte rört och dels insprängt i den skogen en massa mikrobestånd som är 0-15 år gamla där föryngringen av gran gått olika bra.

Varför inte hellre satsa på att försiktigt gallra 2-3 ha per år?

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

isteskog  
#743221 Gallra? Är det inte ett äldre bestånd som trådskaparen pratar om?

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743225 I någon mån blir det väl ändå gallring. I alla fall till att börja med. Det är ganska blandat tall och gran. Senaste åren har inte varit nådiga när det gäller granbarkborre. Många stora fina granar har strukit med. En tanke är att under en period ta ut de största granarna, innan granbarkborrarna tar dem. Men det kanske inte var den typen av gallring som du menade?
En begränsad "kvalitetsgallring" för att ge de bästa träden bättre förutsättningar blir det också men det går ju så att säga utanför "planen" och får väl betraktas som löpande underhåll.

Om jag inte gör någon egentlig avverkning utan bara gallrar så kommer jag snart i ett läge där det är dags att slutavverka en stor del av skogen. Och här kommer "problemet". Vi tillbringar rätt mycket tid ute i skogen och vill fortsätta att behålla vår lilla skog. Men att inte alls bruka den och låta träden stå och självdö är inget alternativ.

Så hur "äter man upp kakan och ändå har den kvar"?

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743227 Om det är blandat gran och tall, som är slutavverkningsmogen, borde väl en timmerställning vara intressant?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743231 Börja i en kant och avverka 0,2 ha. Nästa år avverkar du 0,2 ha kant i kant med det första hygget. Så fortsätter du så. Om du sköter om återväxten så kan du börja gallra där du började hugga om 40 är. Efter 85 år så har du gått över hela skiftet och kan börja om där du startade.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743232 Jag skulle väl säga att en stor del av beståndet i alla fall börjar att närma sej rätt ålder.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743233 Skogsola,
Om ytorna hänger ihop så blir det som en yta med successivt allt större träd? Eller mindre träd om man ser det åt andra hållet...

På ena sidan växer det då fram ett stort område med bara tät röjningsskog. Frågan är om frugan hittar svamp där. Möjligen trivs hjortarna. 😉

Min tanke var att sprida ut luckorna. Är det bättre att låta den hänga ihop så som du beskriver det? Hur få fram nya träd, självföryngring eller plantering?

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743235
berraX skrev:Skogsola,
Om ytorna hänger ihop så blir det som en yta med successivt allt större träd? Eller mindre träd om man ser det åt andra hållet...

På ena sidan växer det då fram ett stort område med bara tät röjningsskog. Frågan är om frugan hittar svamp där. Möjligen trivs hjortarna. 😉

Min tanke var att sprida ut luckorna. Är det bättre att låta den hänga ihop så som du beskriver det? Hur få fram nya träd, självföryngring eller plantering?

Finns väl svamp där det inte har avverkats.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743236 Det jag beskriver kallas kanthuggning. Det är givetvis en teoretisk modell precis som blädning. Du får följa upp med plantering där det inte självföryngrar sig och röja den täta ungskogen så att den inte blir så tät. Svamp kommer det att finnas i området men kanske inte samma sorts svamp överallt samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743241 Om man liksom skalar upp det hela lite så borde det vara samma sak att göra ett hygge på typ 1ha vart 5e år.
Om alla gjorde hygge på 1ha max skulle det väl se ut som en gallring från lite högre höjd eller?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Övergång till blädning

Lars Lundqvist SLU  
#743253
berraX skrev:Det är ganska blandat tall och gran.
- - -
Vi tillbringar rätt mycket tid ute i skogen och vill fortsätta att behålla vår lilla skog. Men att inte alls bruka den och låta träden stå och självdö är inget alternativ.

Det tar lång tid innan skog självdör, särskilt om det är tall. Den kan stå några hundra år om ni inte vill avverka. Gallra ut granarna och låt tallen stå. Granen kommer så småningom tillbaka.

Skogsola skrev:Det jag beskriver kallas kanthuggning. Det är givetvis en teoretisk modell precis som blädning.

Nja, kanthuggning är en föryngringsmetod, precis som luckhuggning. Där det tillämpats så öppnar man flera bälten genom skogen samtidigt, och utvidgar med några få års mellanrum tills hela gamla skogen är borta. Din variant skapar dels grogrund för stormskador, dels hämmas föryngrimgen där det är kvar gammal skog. Så efter 85 år är det inte färdigvuxen skog i kanten där du började. Kanthuggning har använts en del i Tyskland under mitten av 1900-talet, men har aldrig varit en stor grej. I Sverige har det testats några få gånger och det fungerar inte speciellt bra.
Blädningsbruk är ett helt eget skötselsystem och har inget med kant- eller luckhuggning att göra, eller med timmerställningar eller nåt annat som ingår i trakthyggesbruk.

Magnus M skrev:Om alla gjorde hygge på 1ha max skulle det väl se ut som en gallring från lite högre höjd eller?

Nej då skulle skogslandskapet efter ett tag se ut som ett helt sönderhackat lapptäcke där det ingenstans finns större sammanhängande skogsområden. Alla bestånd skulle ju vara 1 ha och i olika åldrar från 1 till 100 år.

Avatar Fallback

Re: Övergång till blädning

berraX  
#743265 Lars,
vid både luckhuggning och kanthuggning, är det tron på en lyckad självföryngring som är problemet?
Skulle det gå bättre om man planterade?
(tall är kanske lite osäkert, mycket vilt i skogen)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).