Öppna kategorin

Vad tror du om elprisstödet?

71 inlägg 11203 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

BjörkenPer  
#743178 Men, i pressmeddelandet står det att -

"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad."

Dvs, hushåll med en förbrukning <2000 kWh kommer också att få kompensation enligt förslagets nuvarande formulering, dock mindre än 2000 kr då det är max. Förbrukar du över 2000 kWh så "tjänar" du inget på det. Så tolkar åtminstone jag det.

Känns lite hastigt att publicera förslaget innan man har benat ut den exakta utformningen av elpriskompensationen dock... Skapar nog mest förvirring. 🚜 🚜 🚜

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743181 Absolut!

Men som jag gissar så tror jag att om du gör av med 1950 kWh så skulle det inte förvåna mig alls att du tjänar på att maxa förbrukningen

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743182 Undrar hur det blir för oss som bor på näringsfasighet och har delat abonnemang mellan hushåll och näringsdel?

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

nilsszzon  
#743183
r93 skrev:Absolut!

Men som jag gissar så tror jag att om du gör av med 1950 kWh så skulle det inte förvåna mig alls att du tjänar på att maxa förbrukningen


så är det säkert! , du får mest stöd men om du "tjänar" på det i slutändan vet i fasen

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743186
Alvarsson skrev:Principiellt är subventioner av ondo. Men tycker väl under rådande omständigheter att ett stöd ändå är på sin plats. Men rättvist? Blir det aldrig. Ändå bra att vi har så starka statsfinanser.


Dec - 2020 betalade jag 302:- i moms på elen.

Dec- 2021 betalade jag 707:- i moms på elen.

Staten drar in rejäla summor på elpriset nu!

Inte undra på att statsfinanserna är starka när skatten är så hög att dom betalar ut bidrag för att kunna betala skatten.

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743190 Är det någon som vet om det finns klart och tydligt hur det ska utformas än.

Nu har jag läst att damberg uttalat sig att ”endast de som använder el till uppvärmning får stöd”

Gäller det endast dom med direktverkande el då?

Eller räknas värmepumpar också??

Det blir snurrigare och snurrigare

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Sjögården  
#743192 Bara att vara lugn och invänta regelverket.
Har man en mätare till både näringsverksamheten och huset så blir det nog inget ändå.
Eller också blir det för både och .
Inget att lägga kraft på eller att hetsa upp sig för.
Bara man slipper strömavbrott i blåsten… 😉

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743193
Sjögården skrev:Bara att vara lugn och invänta regelverket.
Har man en mätare till både näringsverksamheten och huset så blir det nog inget ändå.
Eller också blir det för både och .
Inget att lägga kraft på eller att hetsa upp sig för.
Bara man slipper strömavbrott i blåsten… 😉


Jag rättar mig själv lite, lyssnade på damberg i P1 och där sa han att de med värmepumpar är inte inräknade, så jag tolkar det hela att det är endast dom med direktverkande el.

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

mooos73  
#743194
r93 skrev:
Sjögården skrev:Bara att vara lugn och invänta regelverket.
Har man en mätare till både näringsverksamheten och huset så blir det nog inget ändå.
Eller också blir det för både och .
Inget att lägga kraft på eller att hetsa upp sig för.
Bara man slipper strömavbrott i blåsten… 😉


Jag rättar mig själv lite, lyssnade på damberg i P1 och där sa han att de med värmepumpar är inte inräknade, så jag tolkar det hela att det är endast dom med direktverkande el.

Och hur ska staten kunna kontrollera vilken uppvärmingskälla hushållen har???
Nå fy fan, ett slag i ansiktet på alla som jobbat med att sänka sin förbrukning eller "lyder" rådet att ha en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser.... är man orolig att inte kunna betala elräkningen binder man väl elpriset för att slippa otrevliga överraskningar.
Eget ansvar ska ingen behöva ta.....

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743197
mooos73 skrev:
r93 skrev:
Sjögården skrev:Bara att vara lugn och invänta regelverket.
Har man en mätare till både näringsverksamheten och huset så blir det nog inget ändå.
Eller också blir det för både och .
Inget att lägga kraft på eller att hetsa upp sig för.
Bara man slipper strömavbrott i blåsten… 😉


Jag rättar mig själv lite, lyssnade på damberg i P1 och där sa han att de med värmepumpar är inte inräknade, så jag tolkar det hela att det är endast dom med direktverkande el.

Och hur ska staten kunna kontrollera vilken uppvärmingskälla hushållen har???
Nå fy fan, ett slag i ansiktet på alla som jobbat med att sänka sin förbrukning eller "lyder" rådet att ha en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser.... är man orolig att inte kunna betala elräkningen binder man väl elpriset för att slippa otrevliga överraskningar.
Eget ansvar ska ingen behöva ta.....


Står inte uppvärmingen i fastighetstaxeringen?

Villor och småhus gäller det, så alla med eluppvärmd sommarstuga kan fira, en pensionär med risig värmepump får noll.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Arvid0  
#743210
r93 skrev:
Villor och småhus gäller det, så alla med eluppvärmd sommarstuga kan fira, en pensionär med risig värmepump får noll.



Vad ska den fira? Ett bidrag som vi inte vet hur det kommer se ut. Du tror helt seriöst att staten kommer ge obegränsat med pengar till de med eluppvärmning?

Med facit i hand, skulle du hellre haft eluppvärmning nu än vad du har, bara för att kunna få bidraget?

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743211 Nej jag tror inte att dom kommer fira, dom behöver inte sextusen kronor lika mycket som en sjukpensionär med värmepump.

Nej jag är väldigt glad i min vedpanna.

Förslaget är ju framtaget i panik, du kan väl inte tycka detta kommer dom till gagn som mest behöver det?

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Denny  
#743214 I Norge skulle staten ta hälften på allt över 70öre tror jag....vet inte.om det är mer rättvist...

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Grålle52  
#743218 Född fri, skattad till döds.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Arvid0  
#743228
r93 skrev:Nej jag tror inte att dom kommer fira, dom behöver inte sextusen kronor lika mycket som en sjukpensionär med värmepump.

Nej jag är väldigt glad i min vedpanna.

Förslaget är ju framtaget i panik, du kan väl inte tycka detta kommer dom till gagn som mest behöver det?


Jag vet inte vilka som behöver det mest. Självklart är det synd om de som drabbas men jag gissar att merparten ändå haft samma information som du och jag vad gäller elpris, val av uppvärmning, fast eller rörligt elpris. Jag tror också att många inte orkat bry sig förrän när den nu chockhöjdes. Och nu visar det sig att man behöver inte engagera sig så mycket för storebror kommer och hjälper till ändå. Det duktiga syskonet som sett om sitt hus får en klapp på huvudet som tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).