Öppna kategorin

Vad tror du om elprisstödet?

71 inlägg 11199 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tror du om elprisstödet?

Fredrik Reuter  
#743105 Idag kom regeringen med förslaget att ta 6 miljarder ur statskassan för ett elprisstöd. Hushåll med höga elräkningar under december, januari och februari kan få ett stöd på max 6000 kr för de höga elpriserna. Kritik lyfts nu att stödet egentligen kommer gå till redan välbärgade med stora villor (hushåll med över 2000 kWh förbrukning per månad).

Andra tycker att det är riskabelt att dopa en marknad med statsmedel. Vad tycker du?

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... hushallen/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Bosse1  
#743107 Nu blir det jackpot,vrid på direktverkande värme så flyter bidraget in 🤣
Pressa upp förbrukningen över 2000kwh i månaden ,snålisar gör sig icke besvär :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Camaro1969  
#743108 det diskuteras ju redan i en tråd.... du va lite sen där Fredrik :)

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Grålle52  
#743109 Jovisst. Dec blev det 2600 kwh…

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Fredrik Reuter  
#743111 Jo, såg att det diskuterades i tråden om Eltillgång. Men tyckte elprisstödet förtjänade en egen tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Camaro1969  
#743123 jag gick genast in och ändrade i min egen bokföring, minskade mina vita intäkter drastiskt då jag äcklas av att se hur skattepengarna används

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743141 Är det någon som hört om eventuella stöd till företag?

Många frågor är det, kan högförbrukande norrlänningar som betalat 60 öre kWh räkna med ”gratis” el? Stödet betalar hela räkningen?

Stor skillnad på 60 öre i norr till 2.50 i söder.

Enklast hade givetvis varit att bara ta bort momsen tex.

Nu är ju allt väldigt nytt och många frågor är det.

Men en rolig diskution på lunchen så kom vi fram till att den största vinnaren är en som har bundet elpris och en fru som gör keramik, han brände över 4000kwh.

En annan stackare har gravid och sjukskriven fru och har ställt ner innertemperaturen till 18 grader för att spara på energi.

Den med bäst ekonomi får mest bidrag, den som knappt går runt varje månad får minst 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Erik 2  
#743158 Jag har ett företag som säljer och installerar värmepumpar.
Det känns helt fel att dom som har installerat värmepump och satsat pengar på det, ska gå misste om stödet.
Som ni skriver den som har minst får minst! Sjukt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

H-E  
#743160 Under december 2021 gick det för oss 2275 kWh, med bundet elpris (Norrbotten) blev fakturan från Vattenfall 2143 kr. 😀

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Alvarsson  
#743162 Principiellt är subventioner av ondo. Men tycker väl under rådande omständigheter att ett stöd ändå är på sin plats. Men rättvist? Blir det aldrig. Ändå bra att vi har så starka statsfinanser.

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

nilsszzon  
#743164
r93 skrev:
Men en rolig diskution på lunchen så kom vi fram till att den största vinnaren är en som har bundet elpris och en fru som gör keramik, han brände över 4000kwh.

En annan stackare har gravid och sjukskriven fru och har ställt ner innertemperaturen till 18 grader för att spara på energi.

Den med bäst ekonomi får mest bidrag, den som knappt går runt varje månad får minst 🙃



ser inte var du får in "den som har bäst ekonomi får mest bidrag? " menar du att den som har bundet elpris och en fru som gör keramik automatiskt har bättre ekonomi än dig?

denne har väl snarare gjort ett bra aktivt val med bundet elpris? jag bor själv i skåne så vet hur elräkningarna ser ut

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

r93  
#743167
nilsszzon skrev:
r93 skrev:
Men en rolig diskution på lunchen så kom vi fram till att den största vinnaren är en som har bundet elpris och en fru som gör keramik, han brände över 4000kwh.

En annan stackare har gravid och sjukskriven fru och har ställt ner innertemperaturen till 18 grader för att spara på energi.

Den med bäst ekonomi får mest bidrag, den som knappt går runt varje månad får minst 🙃



ser inte var du får in "den som har bäst ekonomi får mest bidrag? " menar du att den som har bundet elpris och en fru som gör keramik automatiskt har bättre ekonomi än dig?

denne har väl snarare gjort ett bra aktivt val med bundet elpris? jag bor själv i skåne så vet hur elräkningarna ser ut


Nej, jag skrev illa!

Den andre stackaren är inte jag, utan en kollega, han får ju mindre bidrag än den som är storförbrukare av el.

Dom som vinner på detta förslag är ju dom som gör av med mest, på sätt och vis så gäller samma om man tagit bort skatten, men för att maxa bidraget ska du göra av med 2000kwh, ligger du på 1995kwh så gissar jag att det finns pengar och hämta om du gör av med 5 kWh till.

Hela förslaget är otroligt komplicerat och korkat, troligtvis framtaget i panik.

Läser man av twitterflödet så kommer elenanvändningen att öka i Sverige, nu ska det ju blåsa till helgen, men efter får vi nog elda olja igen här nere.

Småförbrukarna i lägenheter är mest förbannade på förslaget.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror du om elprisstödet?

Arvid0  
#743172
Erik 2 skrev:Jag har ett företag som säljer och installerar värmepumpar.
Det känns helt fel att dom som har installerat värmepump och satsat pengar på det, ska gå misste om stödet.
Som ni skriver den som har minst får minst! Sjukt.


Tänk då dom som har vedeldning, voj voj stackare, eller de som installerat solcellsanläggning. (Är ironisk men missunsamheten ska man aldrig underskatta!)

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

isteskog  
#743175 Ingen som tänkt lite längre och upptäckt att det är valår i år!....... 😉

Avatar Fallback

Re: Vad tror du om elprisstödet?

nilsszzon  
#743177 jo absolut så det kommer snart att heta att S drivit genom en skattesänkning på drivmedel och elpriser osv.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).