Lars Lundqvist SLU skrev:Vill du avstå från toalettpapper? Varsågod…
Diskussionen blir ganska absurd emellanåt. Massaved betraktas av en del som av ondo och att industrin tillverkar fiberprodukter blir då också av ondo. Det är som om vi inte behöver toalettpapper, engångsmaterial för vården, blöjor, matförpackningar, osv. Man kritiserar skogsbruket för produktion av massaved, fast egentligen handlar det bara om att man hatar kalhyggen, eftersom man accepterar gallring. Hyggesfri gallring är rentav något fint.
Att man sen inte förstår storleken av olika tal gör det ännu fånigare. Mitt exempel med timmerhus var för att visa på skalproblemet. Tillförseln av nytt kol från olja och stenkol till kretsloppet ligger på en nivå som överstiger all avverkning av träd i hela världen, med råge! Det finns bara EN lösning på problemet och det är att helt fasa ut olja och stenkol. Allt annat är bara snömos, trams på marginalen. Att halten koldioxid ökat från 315 till 405 ppm på 60 år har ingenting med skogsbruk att göra. Och trähus, skivmaterial, osv, kan inte hindra halten koldioxid från att stiga så länge produktionen av olja och stenkol fortsätter. Så enkelt är det. Och den dag fossila produkter fasats ut kan vi inte heller binda så enorma mängder koldioxid i träkonstruktioner så att halten koldioxid i atmosfären minskar.
Lars Lundqvist SLU skrev:Att använda outnyttjade restprodukter från jordbruk (halm) är väl bra, men igen, har Fredrik räknat på skalan?
Antag att vi avverkar 80 miljoner m3 virke per år. Hälften är massaved, 40 miljoner m3, dvs ungefär 20 miljoner ton. Hur mycket halm får vi per ha? Fem ton? Då behöver vi alltså odla 4 miljoner ha spannmål i Sverige för att ersätta massaveden, att jämföra med den totala åkermarken i landet som är ca 2,5 miljon ha.
Nja, jag försöker mest hålla en pragmatisk hållning och ha en öppen diskussion om framtiden. Detta sett ur ett skogsägarperspektiv. Jag förstår inte riktigt vart du får ifrån att vår diskussion i denna tråd har att göra med ogillande av kalhyggen mm? Essity tror jag inte ogillar kalhyggen. Det de gör är att ha ett fokus på slutkunden och delvis gissar vad denne vill ha i framtiden.
Ex. vill fler i samhället dricka havremjölk så kan inte Arla säga att kunderna är idioter som inte dricker riktig mjölk. De försökte men har nu backat och gör egen havremjölk. Ref: https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... -med-jord/