Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32870 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743121 tom din faktabank naturskyddsföreningen uppger att ny kärnkraft kostar 50-110 öre per kwh.

och det ska nog tas med en stor skopa salt

visa lite vart du kommer fram till 115:- per kwh tack :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#743126
Arvid0 skrev:
Elis76 skrev:Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/


Vilken tur vi har storebror som kan gå in och hjälpa de som haft oturen att inte tidigare kunnat se över sina elavtal, uppvärmning, elkonsumtion.


Skön inställning!

Vilka idioter som inte fattade att elen skulle bli ath när vi stängde ner verken.


Folk får skylla sig själva för att dom trodde på Miljöpartiet.

För övrigt så är det klockrent med 2000kwh, så dom som har försökt spara på elen så gott det går straffas!

Det är som vanligt när arbetarpartiet socialdemokraterna styr, de som blir hårdast ansatta är arbetarna konstigt nog.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743128
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
Elis76 skrev:Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/


Vilken tur vi har storebror som kan gå in och hjälpa de som haft oturen att inte tidigare kunnat se över sina elavtal, uppvärmning, elkonsumtion.


Skön inställning!

Vilka idioter som inte fattade att elen skulle bli ath när vi stängde ner verken.


Folk får skylla sig själva för att dom trodde på Miljöpartiet.


precis så..

"stackars de som inte bundit sina elavtal"
vem tror ni betalar de höga elpriserna om alla bundit sina avtal?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743130
Camaro1969 skrev:tom din faktabank naturskyddsföreningen uppger att ny kärnkraft kostar 50-110 öre per kwh.

och det ska nog tas med en stor skopa salt

visa lite vart du kommer fram till 115:- per kwh tack :)


Som jag skrev i tidigare inlägg menar jag öre och inte kr. Ber ödmjukast om ursäkt och hoppas det nu blir lättare för dig att förklara hur vi får lägre elpris med ny kärnkraft.

Sedan hade det varit klädsamt att du inte antar (dessutom fel) vad jag ser på för nyheter eller hänvisar till för sidor.
Citerade Storbritanniens kärnkrafts pris från en Bloomberg källa (Bloomberg det där kända kommunistiska företaget ?).

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743131
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
Elis76 skrev:Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/


Vilken tur vi har storebror som kan gå in och hjälpa de som haft oturen att inte tidigare kunnat se över sina elavtal, uppvärmning, elkonsumtion.


Skön inställning!

Vilka idioter som inte fattade att elen skulle bli ath när vi stängde ner verken.


Folk får skylla sig själva för att dom trodde på Miljöpartiet.

För övrigt så är det klockrent med 2000kwh, så dom som har försökt spara på elen så gott det går straffas!

Det är som vanligt när arbetarpartiet socialdemokraterna styr, de som blir hårdast ansatta är arbetarna konstigt nog.


Att man inte erhåller bidrag är inget straff.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743132 du ser väl ovanför?

klart du kan göra den nya vedmaskinen olönsam om du inför skatt på 1000:- per m3 producerad ved.
sen även 500:- avfallshantering per producerad m3 ved


självklart är det lönsamt att bygga nya reaktorer med, men mitt första inlägg tyckte jag man kunde putta in dessa 6 miljarder på att få igång de vi stängt ner/underhålla befintliga.

tack S och MP för ni gör livet surt för de skötsamma svenskarna (de oskötsamma drabbar det inte)

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743133 Att man inte erhåller bidrag är inget straff.[/quote]

jo det är det!

först tar man ut skatt av alla sedan ger man tillbaka till de som inte snålat/kör elbil

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743134
Camaro1969 skrev:du ser väl ovanför?

klart du kan göra den nya vedmaskinen olönsam om du inför skatt på 1000:- per m3 producerad ved.
sen även 500:- avfallshantering per producerad m3 ved


självklart är det lönsamt att bygga nya reaktorer med, men mitt första inlägg tyckte jag man kunde putta in dessa 6 miljarder på att få igång de vi stängt ner/underhålla befintliga.

tack S och MP för ni gör livet surt för de skötsamma svenskarna (de oskötsamma drabbar det inte)


Hur skulle underhåll av befintliga kärnkraftverk (de är privata dessutom) resultera i lägre elpris?
Varför ska staten gå in och ge dem bidrag de är ju inte direkt på ruinens brant.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743135
Camaro1969 skrev:Att man inte erhåller bidrag är inget straff.

jo det är det!

först tar man ut skatt av alla sedan ger man tillbaka till de som inte snålat/kör elbil


Gäller det alla bidrag eller bara i just detta fall?

Jobbigt om alla som inte får bidrag känner sig straffade.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

svampbob  
#743136
Camaro1969 skrev:du ser väl ovanför?

klart du kan göra den nya vedmaskinen olönsam om du inför skatt på 1000:- per m3 producerad ved.
sen även 500:- avfallshantering per producerad m3 ved


självklart är det lönsamt att bygga nya reaktorer med, men mitt första inlägg tyckte jag man kunde putta in dessa 6 miljarder på att få igång de vi stängt ner/underhålla befintliga.

tack S och MP för ni gör livet surt för de skötsamma svenskarna (de oskötsamma drabbar det inte)


Man är väl i full gång med att riva sönder de fungerande nedstängda verken. Jag tackade i december nej till att projektleda rivningen av ett par verk. Jag antar att dom nu har hittat någon och att arbetet är igång. Rivningen i sig kommer också att kosta ett par miljarder men enligt mina källor på Vattenfall så är värdet på verken tio gånger högre än rivningskostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743199
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:du ser väl ovanför?

klart du kan göra den nya vedmaskinen olönsam om du inför skatt på 1000:- per m3 producerad ved.
sen även 500:- avfallshantering per producerad m3 ved


självklart är det lönsamt att bygga nya reaktorer med, men mitt första inlägg tyckte jag man kunde putta in dessa 6 miljarder på att få igång de vi stängt ner/underhålla befintliga.

tack S och MP för ni gör livet surt för de skötsamma svenskarna (de oskötsamma drabbar det inte)


Hur skulle underhåll av befintliga kärnkraftverk (de är privata dessutom) resultera i lägre elpris?
Varför ska staten gå in och ge dem bidrag de är ju inte direkt på ruinens brant.


typ återstarta de man la ner pga politiska beslut...

sen är väl vattenfall rätt statligt ändå :)

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743200
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:Att man inte erhåller bidrag är inget straff.

jo det är det!

först tar man ut skatt av alla sedan ger man tillbaka till de som inte snålat/kör elbil


Gäller det alla bidrag eller bara i just detta fall?

Jobbigt om alla som inte får bidrag känner sig straffade.


vore ju enklast ta bort momsen eller energiskatten.

är det bra tycker du att först ta ut massa skatt och sen ge bidrag för att kunna betala skatten?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743201
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:du ser väl ovanför?

klart du kan göra den nya vedmaskinen olönsam om du inför skatt på 1000:- per m3 producerad ved.
sen även 500:- avfallshantering per producerad m3 ved


självklart är det lönsamt att bygga nya reaktorer med, men mitt första inlägg tyckte jag man kunde putta in dessa 6 miljarder på att få igång de vi stängt ner/underhålla befintliga.

tack S och MP för ni gör livet surt för de skötsamma svenskarna (de oskötsamma drabbar det inte)


Man är väl i full gång med att riva sönder de fungerande nedstängda verken. Jag tackade i december nej till att projektleda rivningen av ett par verk. Jag antar att dom nu har hittat någon och att arbetet är igång. Rivningen i sig kommer också att kosta ett par miljarder men enligt mina källor på Vattenfall så är värdet på verken tio gånger högre än rivningskostnaderna.


fruktansvärt tragiskt.

undrar hur vi kommer att komma ihåg dagens politiker...

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Robur Clivus  
#743202 Energiforsk har nyligen släppt en rapport med utgångspunkten "El från nya anläggningar" https://energiforsk.se/media/30735/el-f ... 21-714.pdf

Energiforsk beskriver rapporten:
"Investeringar i ny klimatneutral elproduktion är centrala för Sveriges möjlighet att elektrifiera industri- och transportsektorn och samtidigt behålla rollen som nettoexportör av el. Kunskap om vad olika tekniker kostar är därför en nyckel för att omställningen ska kunna ske samhällsekonomiskt effektivt.

Teknikuveckling och nya energislag innebär stora prisförändringar som kräver nya beräkningar. Det behövs aktuella siffror både för energibranschen och för samhället i stort.

Rapporten ger läsaren en övergripande aktuell och jämförbar bild av elproduktionskostnader för kommersiellt tillgängliga tekniker med en beskrivning och redovisning av de faktorer som påverkar elproduktionskostnaderna. Den innehåller även diskussion om värden av fler funktioner och tjänster till energisystemet (än produktion av kilowattimmar) vilket är nödvändigt för att ge en uppfattning om vilken roll olika anläggningar och aktörer kan få i ett framtida energisystem.
"
1642008136_energiforsk_2021.png

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Badbollen  
#743206 Enligt rapporten hamnar elproduktionskostnaden för ny kärnkraft inom häradet 49-64 öre/kWh. Flertalet av de andra kraftslagen hamnar på liknande kostnader, som figuren i Robur Clivus inlägg visar.

Men kärnkraft är inte lätt. Vi får se vad regeringen kommer fram till avseende slutförvaringsfrågan.

Som vi vet pågår sedan en tid tillbaka allomfattande utbyggnad av vindkraft i Sverige, vilkendera kommer tillföra mycket el till det svenska elsystemet. Kärnkraftsutbyggnad i andra europeiska länder tillför ytterligare elkraft till systemet. Vilken anledning finns då för Sverige att satsa på kärnkraft?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).