Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32254 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#742909 Lilla Klippans pappersbruk kan tvingas lägga ner om de höga energipriserna på el och gas håller i sig enligt vd Jan Mauritzson.

Hoppas artikeln i DN går att läsa.

https://www.dn.se/ekonomi/arbetslag-fick-ga-nar-elchocken-slog-till/

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#743073 Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743086 de som har gjort av med mycket el och laddat elbil etc får bidrag !?!?!?!?!

det är inte klokt nånstans..

hade ju varit bättre att lägga de 6 miljarderna på nån kärnkraftsreaktor istället..

men vår regereng "såg det nog inte komma"

det ser verkligen dystert ut för vår nation, en gång ett av världens rikaste länder... hur kunde det gå så fel :(

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743087
Elis76 skrev:Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/


Vilken tur vi har storebror som kan gå in och hjälpa de som haft oturen att inte tidigare kunnat se över sina elavtal, uppvärmning, elkonsumtion.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743089
Camaro1969 skrev:de som har gjort av med mycket el och laddat elbil etc får bidrag !?!?!?!?!

det är inte klokt nånstans..

hade ju varit bättre att lägga de 6 miljarderna på nån kärnkraftsreaktor istället..

men vår regereng "såg det nog inte komma"

det ser verkligen dystert ut för vår nation, en gång ett av världens rikaste länder... hur kunde det gå så fel :(


Så vi skulle investera i något som ger oss högre elpriser?
Eller hur skulle vi få lägre elpriser med kärnkraft? Välkommen till marknadsekonomin.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743090
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:de som har gjort av med mycket el och laddat elbil etc får bidrag !?!?!?!?!

det är inte klokt nånstans..

hade ju varit bättre att lägga de 6 miljarderna på nån kärnkraftsreaktor istället..

men vår regereng "såg det nog inte komma"

det ser verkligen dystert ut för vår nation, en gång ett av världens rikaste länder... hur kunde det gå så fel :(


Så vi skulle investera i något som ger oss högre elpriser?
Eller hur skulle vi få lägre elpriser med kärnkraft? Välkommen till marknadsekonomin.


du har läst för mycket aftonbladet och kollat på svt

"alla" länder bygger nya kärnkraftverk medans sverige och tyskland river...

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743093
Camaro1969 skrev:
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:de som har gjort av med mycket el och laddat elbil etc får bidrag !?!?!?!?!

det är inte klokt nånstans..

hade ju varit bättre att lägga de 6 miljarderna på nån kärnkraftsreaktor istället..

men vår regereng "såg det nog inte komma"

det ser verkligen dystert ut för vår nation, en gång ett av världens rikaste länder... hur kunde det gå så fel :(


Så vi skulle investera i något som ger oss högre elpriser?
Eller hur skulle vi få lägre elpriser med kärnkraft? Välkommen till marknadsekonomin.


du har läst för mycket aftonbladet och kollat på svt

"alla" länder bygger nya kärnkraftverk medans sverige och tyskland river...


Så om du investerar i en vedmaskin för säg 500' , väldans effektiv sak. Då sänker du sedan priset på ved fastän behovet är detsamma? En riktig samarit du! 👍

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743096
Camaro1969 skrev:
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:de som har gjort av med mycket el och laddat elbil etc får bidrag !?!?!?!?!

det är inte klokt nånstans..

hade ju varit bättre att lägga de 6 miljarderna på nån kärnkraftsreaktor istället..

men vår regereng "såg det nog inte komma"

det ser verkligen dystert ut för vår nation, en gång ett av världens rikaste länder... hur kunde det gå så fel :(


Så vi skulle investera i något som ger oss högre elpriser?
Eller hur skulle vi få lägre elpriser med kärnkraft? Välkommen till marknadsekonomin.


du har läst för mycket aftonbladet och kollat på svt

"alla" länder bygger nya kärnkraftverk medans sverige och tyskland river...


Om "alla" länder bygger kärnkraftverk bör vi väl "slippa" exportera? Och kan istället köpa deras billiga kärnkraftsel?

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Bosse1  
#743103 Nu blir det jackpot,vrid på direktverkande värme så flyter bidraget in 🤣
Pressa upp förbrukningen över 2000kwh i månaden ,snålisar gör sig icke besvär :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743104 Så om du investerar i en vedmaskin för säg 500' , väldans effektiv sak. Då sänker du sedan priset på ved fastän behovet är detsamma? En riktig samarit du! 👍[/quote]


jag vet inte hur jag ska kunna bemöta ditt smarta resonemang, det är jussom svårt att förklara för de som inte vill begripa :)

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743112
Camaro1969 skrev:Så om du investerar i en vedmaskin för säg 500' , väldans effektiv sak. Då sänker du sedan priset på ved fastän behovet är detsamma? En riktig samarit du! 👍


jag vet inte hur jag ska kunna bemöta ditt smarta resonemang, det är jussom svårt att förklara för de som inte vill begripa :)


Förlåt, jag bortser från din härskarteknik och ska försöka göra det mer förståeligt.

Du vill vi ska investera i ny kärnkraftsel?
De kärnkraftverk som nu byggs i USA och Finland beräknas producera el till en kostnad kring 115 kr kWh.
Eller visa hur vi i Sverige ska bygga billigare än i USA och Finland.

Din lösning på höga elpriser är alltså att bygga kärnkraftverk som producerar dyr el? Eller vad har jag missförstått?

Jag försökte då göra liknelsen med att du köper en ny (dyr) vedmaskin men säljer veden till samma pris (jämför med elmarknaden) som innan. Eller hur får vi lägre pris med kärnkraft?
Senast redigerad av Arvid0 ons 12 jan 2022, 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

UTB  
#743115
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:Så om du investerar i en vedmaskin för säg 500' , väldans effektiv sak. Då sänker du sedan priset på ved fastän behovet är detsamma? En riktig samarit du! 👍



jag vet inte hur jag ska kunna bemöta ditt smarta resonemang, det är jussom svårt att förklara för de som inte vill begripa :)


Förlåt, jag bortser från din härskarteknik och ska försöka göra det mer förståeligt.

Du vill vi ska investera i ny kärnkraftsel?
De kärnkraftverk som nu byggs i USA och Finland beräknas producera el till en kostnad kring 115 kr kWh.

Din lösning på höga elpriser är alltså att bygga kärnkraftverk som producerar dyr el? Eller vad har jag missförstått?

Jag försökte då göra liknelsen med att du köper en ny (dyr) vedmaskin men säljer veden till samma pris (jämför med elmarknaden) som innan. Eller hur får vi lägre pris med kärnkraft?[/quote]

115 kr/kWh?

/UTB

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743118
UTB skrev:
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:Så om du investerar i en vedmaskin för säg 500' , väldans effektiv sak. Då sänker du sedan priset på ved fastän behovet är detsamma? En riktig samarit du! 👍



jag vet inte hur jag ska kunna bemöta ditt smarta resonemang, det är jussom svårt att förklara för de som inte vill begripa :)


Förlåt, jag bortser från din härskarteknik och ska försöka göra det mer förståeligt.

Du vill vi ska investera i ny kärnkraftsel?
De kärnkraftverk som nu byggs i USA och Finland beräknas producera el till en kostnad kring 115 kr kWh.

Din lösning på höga elpriser är alltså att bygga kärnkraftverk som producerar dyr el? Eller vad har jag missförstått?

Jag försökte då göra liknelsen med att du köper en ny (dyr) vedmaskin men säljer veden till samma pris (jämför med elmarknaden) som innan. Eller hur får vi lägre pris med kärnkraft?


115 kr/kWh?

/UTB[/quote]

Förlåt, öre.

"Kärnkraft i Storbritannien kostar, enligt Bloomberg, 159-240 öre/kWh"
Senast redigerad av Arvid0 ons 12 jan 2022, 11:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Camaro1969  
#743119 som sagt, för mycket svt och aftonblad..

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743120
Camaro1969 skrev:som sagt, för mycket svt och aftonblad..


Touche, där fick du mig allt!

Kontrar med för mycket SD och Youtube på dig då så jag håller samma nivå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).