Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195221 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Timmerbilan  
#742462 Har man bara lite förutsättningar kan man få ganska fin rull i det. Som grabb sommarjobbade jag med att göra ved. Var det Björk på stockbordet så producerade jag ca. 4,5m3 i timmen som 15-årig spinkig grabb. Då körde vi med vedklipp, transportband ner i säckar på 1,5 m3 som hängde på pallgafflar på en hjullastare. Mer än så var det inte. Konstigt med låga priser. Men i fjällvärlden ser jag nu priser på 700:-/ m3. Det finns nog bra förutsättningar och framförallt är det ju roligt att hålla på. Nu kör jag lite själv för husbehov där jag kapar med en motorsåg och klyver med en sån där fjompig liten bordsklyv man köper på jula. Det ger kanske 0,5-1m3 i timmen från att björken är på plats. Det skulle knappts ge någon ekonomi om jag sålde. Det är mest för att myselda inne.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

mooos73  
#742474 Vad jag förstår är det många som eldar nu som inte brukar trots att dom har kaminer!? Undrar om dom får "blodad tand" och fortsätter elda även med "normala" elpriser så ökad efterfrågan bibehålls?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camaro1969  
#743061 förr var det väl 2 för 100:- ?
nu tar öb 99:- styck :)

https://www.xn--ob-eka.se/bygg/elda-tan ... ed-3001359

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Josephine  
#743065 Häromdagen reportage pa nyheterna om vedbristen. Leverantörerna har ingen ved att sälja förrän tidigast februari! Export av ved till Belgien kanske t.o.m. blir lönsamt?? (inte klokt nagonstans...)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#743066 Vågar man köra upp lite mera blandade ved å packa till nästa år tro ??

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Grålle52  
#743072 Jag gissar att du ändå blir av med det. Ingen vågar väl chansa nästa vinter.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743076
80-90 skrev:Vågar man köra upp lite mera blandade ved å packa till nästa år tro ??


Tror det är en bra idé. 👍

Skulle du mot förmodan inte bli av med den. Så klarar det sig bra om den är torr och ligger luftigt med skydd för regn.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#743091 vad tar ni som säljer ved i kubik här i södra Sverige?

Ren gran - blandat gran/löv - ren löv?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bert1  
#743099 En jobbarkompis har gett mellan 375 och 500 för blandved 50cm
För 500 så var den hemkörd den leverantören bor nästan intill
Detta i västra blekinge

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

nilsszzon  
#743102
80-90 skrev:Vågar man köra upp lite mera blandade ved å packa till nästa år tro ??



Jag tror vedsäljarna kommer köra ner priset snart igen
Upplever det som väldigt många nya ska börja klyva och sälja , själv har jag fått ett bra bud på min gamla maskin så den säljs efter jag kört upp 50m3 till familjen

Jag hoppas jag får fel , men tror att priserna är nere på 375 - 420kr för klyvd råved i Skåne igen hör inom ett par månader

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

generationsskifte  
#743143
Bert1 skrev:En jobbarkompis har gett mellan 375 och 500 för blandved 50cm
För 500 så var den hemkörd den leverantören bor nästan intill
Detta i västra blekinge


Då var jag rätt ute! Sa 500 för blandved och då ska de få det hemkört på det. Skönt att det är flera som tänker som jag 👍

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#743150
Bert1 skrev:En jobbarkompis har gett mellan 375 och 500 för blandved 50cm
För 500 så var den hemkörd den leverantören bor nästan intill
Detta i västra blekinge


Är det travat mått? 30 cm säljer jag stjälpt mått eller i småsäck. 50 cm veden säljer jag torr och travad.

Jag hörde i förra veckan att värmeverken nu var intresserade av att köpa brännved. Jag kommer inte att sälja långveden utan tänker köra allt genom vedmaskinen.

Med den rätt extrema energi kris som vi nu och i rätt många år framåt befinner oss i så kommer energi i alla former att bli dyrare.

Veden får bli min hedge mot dieselpriset.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Grålle52  
#743152 Nån som har en processor att sälja??

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Bert1  
#743205
svampbob skrev:
Bert1 skrev:En jobbarkompis har gett mellan 375 och 500 för blandved 50cm
För 500 så var den hemkörd den leverantören bor nästan intill
Detta i västra blekinge


Är det travat mått? 30 cm säljer jag stjälpt mått eller i småsäck. 50 cm veden säljer jag torr och travad.

Jag hörde i förra veckan att värmeverken nu var intresserade av att köpa brännved. Jag kommer inte att sälja långveden utan tänker köra allt genom vedmaskinen.

Med den rätt extrema energi kris som vi nu och i rätt många år framåt befinner oss i så kommer energi i alla former att bli dyrare.

Veden får bli min hedge mot dieselpriset.


Stjälpt

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Granstorp  
#743224 Min prissättning har denna säsongen varit:
Björkved 600kr/m3
Barrved 400kr/m3

Torr ved, 30cm och som vanligt stjälpt mått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).