Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39915 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#743021
Vedproducent skrev:
anersimyra skrev:
hlb skrev:Ni har säkert statistik på hur mycket igelkotts-stammen har minskat, sedan robotklipparna infördes. Själv skulle jag få väldigt dåligt samvete av att ha gett mina vänner igelkottarna en så kvalfull död.

Man kan välja att inte låta robotklipparen gå under tiden på dygnet när kottarna är som mest aktiva. Å andra sidan ska nog inte faran överdrivas då en kotte lätt springer ifrån till och med den snabbaste klipparen och de flesta kottar blir sannolikt skrämda och flyr långt innan klipparen kommit i närheten av dem.

Populationens storlek kan det knappast påverka märkbart. Då är grävling och trafiken dom två största farorna. Jag har aldrig under mina 24 år här på fastigheten sett någon igelkott på gräsmattan. Men dom kan ju förstås vara på annat ställe. Gräsmattan är 4000 m2 och resten 8 450 000 m2. Så dom har ju plats att vara på. Men absolut att det kan hända och naturligtvis är det tråkigt men försök inte få det till att det är klipparna som gjort att igelkottarna är så få för det är inte ens nära sanningen.
. Det är samma förhållande som mellan fåglar och vindkraftverk där verkens påverkan på fågelpopulationerna är en bråkdel av övriga orsaker till fågeldöd.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743023 Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#743026
Niking skrev:Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?
/Niklas

Ja och ormar? Huggorm kan jag då erkänna att roboten tagit en här på gräsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Nyborg  
#743027
Niking skrev:Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?
/Niklas

Morsan hade stora problem med detta, fick släta ut 15-20 högar innan varje klippning. Har haft Otto (automovern) i en säsong och har inte haft ett enda "sorkaskott"! Till detta hör en snyggare gräsmatta. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hlb  
#743030
Niking skrev:Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?
/Niklas

Troligen inte bra och allt för att det finns så mycket lata människor. 😀

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

r93  
#743032
Vedproducent skrev:Otroligt vad driftsäkra dom är dom där robotklipparna. Tröttnade på min Stiga Park för 7-8 år sen och då köpte jag den största av Husqvarnas Automover. Gräsmattan ser alltid nyklippt och fin ut. Har en ganska stor gräsmatta och det gick i alla fall 5 liter bensin varje klippning förut och minst en timme per klippning. Nu har jag efter 6 säsonger bytt batteri en gång. Visserligen inte billigt då det är två batteri på största modellen men jämfört med bensin så är det ändå mindre än halva kostnaden. Sen slippa allt krångel med åkklipparen. Har i alla fall sparat 20 timmars arbete per säsong i 6 år. 120 timmar jag kunnat göra något mer produktivt på. Tror inte det finns en människa som ångrat att dom köpt en robotklippare om det är lite storlek på gräsmattan. Är nog endast i Kristianstad i så fall.


Har du bara ”en” gräsmatta?

Gräsmattorna brukar vara ganska uppdelade på landet. Själv har jag varit på jakt efter en riktig robotklippare men dom räcker ju mest till villaträdgårdar utan grusgångar och liknande hinder.

Jag hade en kubota 3ghst först, men för ett par år sedan så köpte jag en gianni Ferrari ihop med grannen och det funkar klockrent!

Dieseln gör att det är bra driftkostnad med tanke på jobbet, bensinklipparna brukar vara törstiga.

Likaså kan man lämna lite ”öar” här och där tidig försommar när det blommar i gamla gräsmattor som inte är sådda så fjärilar och bin trivs.

Min andra granne med nybyggt hus och greenkvalitet på den sådda gräsmattan har robotklippare men tycker det var för dålig kvalitet på knivarna så han har börjat starta sin gamla åkklippare mer och mer.

”Har det blåst ner en liten gren går knivarna sönder direkt”

En Husqvarna har han, vet ej modell.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#743035 Ja när gullvivan blommar kan man inte ha såna där knivprydda dammsugare ute på gräsmattan.

Ni som verkar så miljömedvetna, tänker ni inte på insekterna, tex humlorna? 😀

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hlb  
#743038 Min gräsklippare klarar ett par Ha i timmen och klarar lätt mindre äppelträd och rosenrabatter.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743039
Nyborg skrev:
Niking skrev:Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?
/Niklas

Morsan hade stora problem med detta, fick släta ut 15-20 högar innan varje klippning. Har haft Otto (automovern) i en säsong och har inte haft ett enda "sorkaskott"! Till detta hör en snyggare gräsmatta. 👍

Låter lovande! 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

axwell  
#743043
Niking skrev:Hur är det med sork och mullvad ihop med robotklippare då?


En olycklig kombi, dvs roboten kör i diket eller bäcken fast mest blir den bara stående. :lol: :sad:
Vattensorkarna störs nog inte mer än att dom kapar begränsningstrådarna i jakten på ätbara rötter under gräsmattan.

Under flera somrar har jag förvånats över att servicefirman behöver vara så lång tid hos mina grannar på andra sidan gränsbäcken, först senast sommaren berättade en av grannarna hur det inte fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Nyborg  
#743044 Beror nog lite på hur noga man är med installationen...

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743155 Det är möjligt de är lite här kanske.
Verkar som pengar strös ut lite ojämnt.
Det blir inte problemfritt för det har batteri.
Eller går på el med sladd ens.
Finns en del som det funkar för.
Det betyder inte det gör det alltid för alla.
Var en här idag o snackade lite om vad han ska ha nästa säsong , det blev inte fler robotar nu.
Han har uppskatningsvis 6-700kvadrat gissar jag.
Vi satt o snackade om vad han haft genom åren han tyckt va bra. Pratade en go stund om klippo, stiga, inte ett ljud om robot förren jag frågade vad det kostade o klippa ett år.
Klippon han hade i 20 år och stigan lika så glömdes bort och det bler mer morr i ordalaget.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

forest.  
#743168 Är du säljare??

Mange skrev:Det är möjligt de är lite här kanske
Verkar som pengar strös ut lite ojämnt.
Det blir inte problemfritt för det har batteri.
Eller går på el med sladd ens.
Finns en del som det funkar för.
Det betyder inte det gör det alltid för alla.
Var en här idag o snackade lite om vad han ska ha nästa säsong , det blev inte fler robotar nu.
Han har uppskatningsvis 6-700kvadrat gissar jag.
Vi satt o snackade om vad han haft genom åren han tyckt va bra. Pratade en go stund om klippo, stiga, inte ett ljud om robot förren jag frågade vad det kostade o klippa ett år.
Klippon han hade i 20 år och stigan lika så glömdes bort och det bler mer morr i ordalaget.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743226
forest. skrev:Är du säljare??

Mange skrev:Det är möjligt de är lite här kanske
Verkar som pengar strös ut lite ojämnt.
Det blir inte problemfritt för det har batteri.
Eller går på el med sladd ens.
Finns en del som det funkar för.
Det betyder inte det gör det alltid för alla.
Var en här idag o snackade lite om vad han ska ha nästa säsong , det blev inte fler robotar nu.
Han har uppskatningsvis 6-700kvadrat gissar jag.
Vi satt o snackade om vad han haft genom åren han tyckt va bra. Pratade en go stund om klippo, stiga, inte ett ljud om robot förren jag frågade vad det kostade o klippa ett år.
Klippon han hade i 20 år och stigan lika så glömdes bort och det bler mer morr i ordalaget.


Ja, Mange säljer väl bl.a. Makitas batterisågar, tror jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743375
forest. skrev:Är du säljare??

Mange skrev:Det är möjligt de är lite här kanske
Verkar som pengar strös ut lite ojämnt.
Det blir inte problemfritt för det har batteri.
Eller går på el med sladd ens.
Finns en del som det funkar för.
Det betyder inte det gör det alltid för alla.
Var en här idag o snackade lite om vad han ska ha nästa säsong , det blev inte fler robotar nu.
Han har uppskatningsvis 6-700kvadrat gissar jag.
Vi satt o snackade om vad han haft genom åren han tyckt va bra. Pratade en go stund om klippo, stiga, inte ett ljud om robot förren jag frågade vad det kostade o klippa ett år.
Klippon han hade i 20 år och stigan lika så glömdes bort och det bler mer morr i ordalaget.

Nä. Köper min ström av E-ON.

Menar du klippare så nä på det med... Den jag har säljer jag inte. Den går länge till...
För de 5l Aspen den drar per år har jag råd att behålla den med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).