Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39923 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#742993
Niking skrev:
Mange skrev:
Niking skrev:Ja, Mange! Jag är fortfarande inne på min tredje omgång batterier sedan jag köpte min första batterisåg för knappt 8 år sedan.

Å mina batterikostnader ska ju fördelas på motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma batteri.

I övrigt har det i princip bara gått år slitmaterial så som trimmerlina + trimmerhuvud, kedja ÷ drev + svärd, samt några gräsklipparknivar.

Således inga dyra servicekostnader eller reparationskostnader, vilket jag garanterat skulle få om jag istället hade kört motsvarande bensinare.
/Niklas

Jag tror inte du förstår. Jag ska argumentera detta för användare som inte skiter pengar.
Du lägger mer på ett batteri än många vill betala för en liten såg i ikke yrkesverksam användning.
De flesta i målgruppen detta är tänkt till har inte denna budget som krävs för att under en period på 8år Köpa: motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma 12st batteri a 2800:-

För kostnaden av 2 batterier köper de en 194 O bensin för 2 år. Kan köra när de vill hur länge eller lite de vill och de krånglar inte heller, inte service på nåt vis, om man ser det som du, Bara köpa nytt när drevet är slitet Det har han råd med..


Men jag tror inte du förstår. Men bensinare krånglar ofta (bara läsa igenom alla reparationstrådar på t.ex. skogsforum, ifall du tvivlar) och kräver dyr service emellanåt. Fast då du tjänar pengar på att reparera och serva andras maskiner, så har du kanske svårt att ta till dig just den punkten?

Sedan tillkommer en avsevärt förbättrad arbetsmiljö med batterimaskiner, jämfört med buller. Å det är ju för den goda arbetsmiljöns skull, som gör att jag nästan enbart kör batterimaskiner idag. Men sådant är ju uppenbart svårt att förklara för en som inte vill begrip.
/Niklas

Angående miljö så frågade sambon om jag tänkt på hur tyst det har blivit sommartid i kvarteret där vi har huset. Det är 44 fastigheter med till varandra angränsande tomter som samtliga har gräsmattor av varierande storlek. Och tyst har det blivit då samtliga grannar förutom en kör samtliga trädgårdsmaskiner på batteri. Och den granne som har bensinklippare var över och fick batteriröjaren och motorsågen demonstrerad och beställde omgående en röjare och en motorsåg för användning i sitt skogsinnehav i Värmland..👍🙂

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742997 Här var det många som köpte robotar och skräppte om hur bra det var. Nu i höstas hörde man lite fler gräsklippare än på länge.
De som aldrig skulle klippa gräs mer såg jag gå efter klipparen ändå.
Märkligt hur det blir nör magin tar slut.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#743002 Jo många är inte bättre än att dom kan ändra sej igen 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#743005 Otroligt vad driftsäkra dom är dom där robotklipparna. Tröttnade på min Stiga Park för 7-8 år sen och då köpte jag den största av Husqvarnas Automover. Gräsmattan ser alltid nyklippt och fin ut. Har en ganska stor gräsmatta och det gick i alla fall 5 liter bensin varje klippning förut och minst en timme per klippning. Nu har jag efter 6 säsonger bytt batteri en gång. Visserligen inte billigt då det är två batteri på största modellen men jämfört med bensin så är det ändå mindre än halva kostnaden. Sen slippa allt krångel med åkklipparen. Har i alla fall sparat 20 timmars arbete per säsong i 6 år. 120 timmar jag kunnat göra något mer produktivt på. Tror inte det finns en människa som ångrat att dom köpt en robotklippare om det är lite storlek på gräsmattan. Är nog endast i Kristianstad i så fall.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#743006
Vedproducent skrev:Otroligt vad driftsäkra dom är dom där robotklipparna. Tröttnade på min Stiga Park för 7-8 år sen och då köpte jag den största av Husqvarnas Automover. Gräsmattan ser alltid nyklippt och fin ut. Har en ganska stor gräsmatta och det gick i alla fall 5 liter bensin varje klippning förut och minst en timme per klippning. Nu har jag efter 6 säsonger bytt batteri en gång. Visserligen inte billigt då det är två batteri på största modellen men jämfört med bensin så är det ändå mindre än halva kostnaden. Sen slippa allt krångel med åkklipparen. Har i alla fall sparat 20 timmars arbete per säsong i 6 år. 120 timmar jag kunnat göra något mer produktivt på. Tror inte det finns en människa som ångrat att dom köpt en robotklippare om det är lite storlek på gräsmattan. Är nog endast i Kristianstad i så fall.

Det är väl tur dom är driftsäkra när dom måste surra en stor del av dygnet 7 dar I veckan för att orka hålla gräset nere.
Nä nån sån skulle jag inte vilja ha.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

bodaedet  
#743009 Robotklippare är det bästa jag investerat i. Den klipper den släta mindre kuperade mattan, sex år gammal nu inte rört nått förutom knivar å slinga efter plogning. Det bästa av allt är att vi utökat gräsmattan med nästan det dubbla, bara en del av det går vi med bensinaren på en tredjedel av tiden 👍

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hlb  
#743010 Ni har säkert statistik på hur mycket igelkotts-stammen har minskat, sedan robotklipparna infördes. Själv skulle jag få väldigt dåligt samvete av att ha gett mina vänner igelkottarna en så kvalfull död.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743011
tallen100 skrev:Det är ju inte service utan reparation.
Normalt så håller väl en proffssåg i runt 2000 timmar och kanske mer beroende på körsätt och underhåll, och då är det nog bättre att investera i en ny såg (bensinare förstås 😉 ), eller renovera själv om man tycker det är roligt.

Har dina batterisågar gått 2000 timmar än?


Service och reparation brukar ju ofta bokföras på samma konto.

Nej, jag har nog ett antal år kvar, innan jag når 2000 timmar på mina batterisågar. Men det skulle inte förvåna mig om mina batterisågar håller för mer än så.

Dock tvivlar jag starkt på att dagens bensinsågar håller så länge, innan det är dag för ny kolv, tändmodul, cylinder, förgasare, ljuddämpare eller vevaxel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#743013
hlb skrev:Ni har säkert statistik på hur mycket igelkotts-stammen har minskat, sedan robotklipparna infördes. Själv skulle jag få väldigt dåligt samvete av att ha gett mina vänner igelkottarna en så kvalfull död.

Man kan välja att inte låta robotklipparen gå under tiden på dygnet när kottarna är som mest aktiva. Å andra sidan ska nog inte faran överdrivas då en kotte lätt springer ifrån till och med den snabbaste klipparen och de flesta kottar blir sannolikt skrämda och flyr långt innan klipparen kommit i närheten av dem.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743014
Mange skrev:
Niking skrev:Nej Tallen! På en batterisåg slipper jag även riskera byte av kolv, kolvringar, cylinder, tändmodul, vevstake, förgasare etc. Varje sådan reparation kostar ju rätt mycket kosing - särskilt om du måste lämna in sågen!

Å då blir det plötsligt inte så fasligt dyrt med ett nytt batteri vart tredje år på en i övrigt mycket driftsäker och lättskött batterimaskin.
/Niklas

De flesta kör 5-6 år rätt lätt utan att byta kolv cylinder. De kan köpa en ny såg vart år för de pengar du pratar om om så är tvunget.
Har mina kunder dina kostnader här har jag snart tomt på kunder.
De kan inte betala såna summor oavsett vem det är till.
De stör sig inte på ljudet, mer på pengarna.


Men då har de (till skillnad från mig) inga pengar kvar för att driva gräsklipparen, trimmern, häcksaxen, lövblåsaren, gräsröjaren, kombiröjaren, stångsågen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743015
tallen100 skrev:Jo många är inte bättre än att dom kan ändra sej 👍 😀


Jag ser fram emot när du når dit när det gäller batteridrift, Tallen! 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hlb  
#743016 Å andra sidan ska nog inte faran överdrivas då en kotte lätt springer ifrån till och med den snabbaste klipparen och de flesta kottar blir sannolikt skrämda och flyr långt innan klipparen kommit i närheten av dem.[/quote]

Nä kottarna är inte rädda för den tysta elroboten. De är nyfikna med ett förödande resultat.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#743017 I övrigt så har kotten vs robotklipparen studerats… https://www.natursidan.se/nyheter/ny-st ... sklippare/

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#743018
anersimyra skrev:
hlb skrev:Ni har säkert statistik på hur mycket igelkotts-stammen har minskat, sedan robotklipparna infördes. Själv skulle jag få väldigt dåligt samvete av att ha gett mina vänner igelkottarna en så kvalfull död.

Man kan välja att inte låta robotklipparen gå under tiden på dygnet när kottarna är som mest aktiva. Å andra sidan ska nog inte faran överdrivas då en kotte lätt springer ifrån till och med den snabbaste klipparen och de flesta kottar blir sannolikt skrämda och flyr långt innan klipparen kommit i närheten av dem.

Populationens storlek kan det knappast påverka märkbart. Då är grävling och trafiken dom två största farorna. Jag har aldrig under mina 24 år här på fastigheten sett någon igelkott på gräsmattan. Men dom kan ju förstås vara på annat ställe. Gräsmattan är 4000 m2 och resten 8 450 000 m2. Så dom har ju plats att vara på. Men absolut att det kan hända och naturligtvis är det tråkigt men försök inte få det till att det är klipparna som gjort att igelkottarna är så få för det är inte ens nära sanningen.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

hlb  
#743019 Saxat ur samma undersökning: "Ingen av robotgräsklipparna klarade dock att upptäcka de döda igelkottarna på förhand och alla modeller körde över igelkottungar i åldern när de fortfarande är beroende av sin mor."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).