Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 40731 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#742869 Ja jag brukar ha koll på det jag investerar. Just Tesla har nästan varit för enkelt för den extrema uppgången som varit. Men jag har varit påläst sen första Tesla Roadstern. Men det kommer hela tiden nya chanser. Här är lite varför dom är så populära.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#742906 Tesla har testat räckvidden med nytt prototypbatteri i model S.
121 mil i verklig körning kom man. I vinterväder ska tilläggas!
https://www.nyteknik.se/elbilar/batteri ... fhoxT0MjG0

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742920 Ja, Mange! Jag är fortfarande inne på min tredje omgång batterier sedan jag köpte min första batterisåg för knappt 8 år sedan.

Å mina batterikostnader ska ju fördelas på motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma batteri.

I övrigt har det i princip bara gått åt slitmaterial så som trimmerlina + trimmerhuvud, kedja + drev + svärd, samt några gräsklipparknivar.

Således inga dyra servicekostnader eller reparationskostnader, vilket jag garanterat skulle få om jag istället hade kört motsvarande bensinare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 11 jan 2022, 11:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742924
Niking skrev:Ja, Mange! Jag är fortfarande inne på min tredje omgång batterier sedan jag köpte min första batterisåg för knappt 8 år sedan.

Å mina batterikostnader ska ju fördelas på motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma batteri.

I övrigt har det i princip bara gått år slitmaterial så som trimmerlina + trimmerhuvud, kedja ÷ drev + svärd, samt några gräsklipparknivar.

Således inga dyra servicekostnader eller reparationskostnader, vilket jag garanterat skulle få om jag istället hade kört motsvarande bensinare.
/Niklas

Jag tror inte du förstår. Jag ska argumentera detta för användare som inte skiter pengar.
Du lägger mer på ett batteri än många vill betala för en liten såg i ikke yrkesverksam användning.
De flesta i målgruppen detta är tänkt till har inte denna budget som krävs för att under en period på 8år Köpa: motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma 12st batteri a 2800:-

För kostnaden av 2 batterier köper de en 194 O bensin för 2 år. Kan köra när de vill hur länge eller lite de vill och de krånglar inte heller, inte service på nåt vis, om man ser det som du, Bara köpa nytt när drevet är slitet Det har han råd med..

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742925
Vedproducent skrev:Tesla har testat räckvidden med nytt prototypbatteri i model S.
121 mil i verklig körning kom man. I vinterväder ska tilläggas!
https://www.nyteknik.se/elbilar/batteri ... fhoxT0MjG0

Låter faktiskt lite komiskt..
Som om det var en sensation att en bil gick 121mil i vinterväglag i Sverige...
Att just denna gör det är kanske det, tyckte bara det lät kul..

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742926
Vedproducent skrev:Ja jag brukar ha koll på det jag investerar. Just Tesla har nästan varit för enkelt för den extrema uppgången som varit. Men jag har varit påläst sen första Tesla Roadstern. Men det kommer hela tiden nya chanser. Här är lite varför dom är så populära.
https://alltomelbil.se/studie-darfor-ko ... for-bilen/

Forsknings företaget "Escalent"...
Det finns många såna "forsknings företag" som håller på med marknadsföring och reklam. Har inte ett dugg med forskning att göra!
Det är där Doktor Mugg har sina oerhört komplicerade experiment i all tysthet.

Marknadsföring i all ära....

Men du sa inget om videosarna? De problemfria rent magiska bilarna från världes största tillverkare!!!

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#742930
Mange skrev:
Vedproducent skrev:Tesla har testat räckvidden med nytt prototypbatteri i model S.
121 mil i verklig körning kom man. I vinterväder ska tilläggas!
https://www.nyteknik.se/elbilar/batteri ... fhoxT0MjG0

Låter faktiskt lite komiskt..
Som om det var en sensation att en bil gick 121mil i vinterväglag i Sverige...
Att just denna gör det är kanske det, tyckte bara det lät kul..

Sensation är det väl inte för mig riktigt. Det är det nog mer för dig i så fall! Denna snabba utvecklingen har ju hållit på ett tag. Men det är på ett sätt svar på trådens rubrik. Att det är ganska klart att elmotorn med batteri tar över helt väldigt snart. Räckvidden är ju det den stora massan hängt upp sig på. Med långt över 100 mils räckvidd så är det ett ickeproblem.

Sen att några bilar råkar få kondens i baklyktorna är nog ett mindre problem. Var inte länge sen Toyota och Honda tex återkallade 5 miljoner bilar för problem. Sånt kommer hända även i framtiden naturligtvis.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742941
Mange skrev:
Niking skrev:Ja, Mange! Jag är fortfarande inne på min tredje omgång batterier sedan jag köpte min första batterisåg för knappt 8 år sedan.

Å mina batterikostnader ska ju fördelas på motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma batteri.

I övrigt har det i princip bara gått år slitmaterial så som trimmerlina + trimmerhuvud, kedja ÷ drev + svärd, samt några gräsklipparknivar.

Således inga dyra servicekostnader eller reparationskostnader, vilket jag garanterat skulle få om jag istället hade kört motsvarande bensinare.
/Niklas

Jag tror inte du förstår. Jag ska argumentera detta för användare som inte skiter pengar.
Du lägger mer på ett batteri än många vill betala för en liten såg i ikke yrkesverksam användning.
De flesta i målgruppen detta är tänkt till har inte denna budget som krävs för att under en period på 8år Köpa: motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma 12st batteri a 2800:-

För kostnaden av 2 batterier köper de en 194 O bensin för 2 år. Kan köra när de vill hur länge eller lite de vill och de krånglar inte heller, inte service på nåt vis, om man ser det som du, Bara köpa nytt när drevet är slitet Det har han råd med..


Men jag tror inte du förstår. Men bensinare krånglar ofta (bara läsa igenom alla reparationstrådar på t.ex. skogsforum, ifall du tvivlar) och kräver dyr service emellanåt. Fast då du tjänar pengar på att reparera och serva andras maskiner, så har du kanske svårt att ta till dig just den punkten?

Sedan tillkommer en avsevärt förbättrad arbetsmiljö med batterimaskiner, jämfört med buller. Å det är ju för den goda arbetsmiljöns skull, som gör att jag nästan enbart kör batterimaskiner idag. Men sådant är ju uppenbart svårt att förklara för en som inte vill begrip.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#742955
Niking skrev:
Mange skrev:
Niking skrev:Ja, Mange! Jag är fortfarande inne på min tredje omgång batterier sedan jag köpte min första batterisåg för knappt 8 år sedan.

Å mina batterikostnader ska ju fördelas på motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma batteri.

I övrigt har det i princip bara gått år slitmaterial så som trimmerlina + trimmerhuvud, kedja ÷ drev + svärd, samt några gräsklipparknivar.

Således inga dyra servicekostnader eller reparationskostnader, vilket jag garanterat skulle få om jag istället hade kört motsvarande bensinare.
/Niklas

Jag tror inte du förstår. Jag ska argumentera detta för användare som inte skiter pengar.
Du lägger mer på ett batteri än många vill betala för en liten såg i ikke yrkesverksam användning.
De flesta i målgruppen detta är tänkt till har inte denna budget som krävs för att under en period på 8år Köpa: motorsågar, kombiröjare, gräsröjare, grästrimmers, gräsklippare, kedjeröjsåg, stångsågar, lövblås och häcksax, som alla går på samma 12st batteri a 2800:-

För kostnaden av 2 batterier köper de en 194 O bensin för 2 år. Kan köra när de vill hur länge eller lite de vill och de krånglar inte heller, inte service på nåt vis, om man ser det som du, Bara köpa nytt när drevet är slitet Det har han råd med..


Men jag tror inte du förstår. Men bensinare krånglar ofta (bara läsa igenom alla reparationstrådar på t.ex. skogsforum, ifall du tvivlar) och kräver dyr service emellanåt. Fast då du tjänar pengar på att reparera och serva andras maskiner, så har du kanske svårt att ta till dig just den punkten?

Sedan tillkommer en avsevärt förbättrad arbetsmiljö med batterimaskiner, jämfört med buller. Å det är ju för den goda arbetsmiljöns skull, som gör att jag nästan enbart kör batterimaskiner idag. Men sådant är ju uppenbart svårt att förklara för en som inte vill begrip.
/Niklas


Om det funnits lika många batterisågar som bensinsågar på forumet så hade det varit minst lika många "problemtrådar" med dom, men svårt å förklara för den som inte vill begrip, som sagt.

Att du har så dyra servicekostnader på dina bensinsågar förstår jag inte riktigt.
Att göra rent luftfilter, kanske byta tändstift ibland och kika över sågen. Kostar säkert nån krona om du lämnar in sågen för det, men det klarar de flesta av att göra själva. Övriga slitdelar har ju även batterisågen.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742961 Nej Tallen! På en batterisåg slipper jag även riskera byte av kolv, kolvringar, cylinder, tändmodul, vevstake, förgasare etc. Varje sådan reparation kostar ju rätt mycket kosing - särskilt om du måste lämna in sågen!

Å då blir det plötsligt inte så fasligt dyrt med ett nytt batteri vart tredje år på en i övrigt mycket driftsäker och lättskött batterimaskin.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#742963 Det är ju inte service utan reparation.
Normalt så håller väl en proffssåg i runt 2000 timmar och kanske mer beroende på körsätt och underhåll, och då är det nog bättre att investera i en ny såg (bensinare förstås 😉 ), eller renovera själv om man tycker det är roligt.

Har dina batterisågar gått 2000 timmar än?

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742967
Niking skrev:Nej Tallen! På en batterisåg slipper jag även riskera byte av kolv, kolvringar, cylinder, tändmodul, vevstake, förgasare etc. Varje sådan reparation kostar ju rätt mycket kosing - särskilt om du måste lämna in sågen!

Å då blir det plötsligt inte så fasligt dyrt med ett nytt batteri vart tredje år på en i övrigt mycket driftsäker och lättskött batterimaskin.
/Niklas

De flesta kör 5-6 år rätt lätt utan att byta kolv cylinder. De kan köpa en ny såg vart år för de pengar du pratar om om så är tvunget.
Har mina kunder dina kostnader här har jag snart tomt på kunder.
De kan inte betala såna summor oavsett vem det är till.
De stör sig inte på ljudet, mer på pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742969 Jag är faktiskt avundsjuk. Jag skulle gärna vilja se allt så. Tänk va gött. Inga problem, bara betala sen är allt glömt.
Att ha idiologi och slippa tänka kostnadseffektivt och logiskt hade varit underbart.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

morco  
#742975 Du tänker fel Mange, om dina kunder hade så höga kostnader hade du klarat dig med betydligt färre 😀

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742980 Jo, det klart.
Jag ser det, rätt säker på många andra gör det, kunderna här gör de garanterat.
Är likväl lite förtröden...
Skulle nog vilja ha den möjligheten. Tänk va gött....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).