Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473300 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742890 Ja, du ser... Namn är en sak...
Men man glömmer aldrig ett bra nummer...

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#744755 Hej har filat en 73lpx med hexa filen kedjan var ofilad. även en 21lpx med hexa den har varit rundfilad sen filat med sexkantfilen från skogsvertyg ånu hexa svårt å få bra bilder tyckte jag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#744770 Vad är fördelen med att ha filningen så?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#744773 man får mjukare instcik märkte jag på jobbet när jag filade med hexa filen men det var xcut c85. dom här sågarna hemma har jag inte testat en.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#744888 [quote="Hepo"]man får mjukare instcik märkte jag på jobbet när jag filade med hexa filen men det var xcut c85. dom här sågarna hemma har jag inte testat en.[/quote. Eggens raka slipfas transporterar bort spån med mindre motstånd än en kurvformad egg som man får med rundfil..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#744929
anersimyra skrev:
Hepo skrev:man får mjukare instcik märkte jag på jobbet när jag filade med hexa filen men det var xcut c85. dom här sågarna hemma har jag inte testat en.[/quote. Eggens raka slipfas transporterar bort spån med mindre motstånd än en kurvformad egg som man får med rundfil..🙂👍

Hej så kan det vara Anders å jag tror att man får ut mer av hexa filen på just mejseltadn än halvmejel då sido plattan är rak ,slät.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#744930 Hej hoppas att det kommer hexa i 325 han trode de i butiken för jag får det bättre på 73an liknar mer hexa där en 21an kan nog bli bättre på 21an med en mindre fil.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#744936 Man kan efter att man filat kedjan med en rundfil ta en flatfil och fila till en rak slipfas på topplattans undersida. På en 0.325 kedja kan man använda en fil avsedd för sq filning för att få till en tandform lika den man erhåller med en hexafil ..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744969 Nu är jag ingen fotograf men nåt bakom (papper, papp eller nåt) tanden har hjälp mig få bättre bild och sedan klippt ut den del av bilden tanden är i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#744985 Det Mange nämner om en bakgrund är ett bra sätt att få bättre bilder. Bakgrunden består lämpligast av något som är ” neutralt grått ” i ett matt material. Ett par halogenlampor för att modellera ljuset är även det en bra investering om man tänkt sig att ta bilder på ett mer seriöst sätt. Den riktigt nördige kan investera i ett billigt ljustält för produktfoto i vilket man tar upp ett spår i sidan så att tältet/lådan där man för in svärd och kedja..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745016 Bra tipps!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#745050 Vad tycker ni om filning av nya kedjor? Upplever en ny stihl 325 rs och rm kedja ganska jobbiga i början att fila då de kommer med nåt square grind liknande från fabriken. Det tar väldigt många fildrag med rundfil innan tanden är rund och man får filen att ta rätt så att säga. Tycker också att stihls tänder är hårdare än oregon, det har sina fördelar då de håller skärpan bättre men väldigt jobbiga att fila om man kört på sten, sand, eller fälljärn.
Nu är det inte så ofta jag filar nya kedjor men uppskattar nog oregons kedjor eftersom de är lättare och snabbare att fila. Speciellt under smutsiga tillstånd där man vet att det finns sand och liknande . Jag vill nog ha rs ked vid fällning och kapning med den större sågen dock :) Jag brukar köra med HVA intensive cut då keden är ny eller efter stenkörning och sen Vallorbe då tänderna bara behöver honas så att säga :) Bra tips ni tala om tidigare att testa olika filar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745079 Nya kedjor slipas och har idag mer annorlunda form slipade än filade.
Därför ser de ut olika och känns olika.
Mina egna filas innan montering.
Jag är inte nöjd med dem från förpackning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#745154
Mange skrev:Nya kedjor slipas och har idag mer annorlunda form slipade än filade.
Därför ser de ut olika och känns olika.
Mina egna filas innan montering.
Jag är inte nöjd med dem från förpackning.


Intressant att du filar innan montering. Det har jag varit för lat till :lol: Jag tyckte rs kedjan kändes riktigt bra som ny men gillar inte rm eller oregons 95txl direkt ur paktetet. Hittills har jag inte riktigt lyckats till 100% med filningen av rm kedjan ännu, sänkte lite på ryttarna idag för att se om det var det som var felet men har inte testat ännu. Tidigare har jag använt mest oregon och dem får jag att bita riktigt bra i trä.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745237 Jag tyckte förr det var himmelrike o få ny kedja på. Nu saknar jag den skärpa och det sug jag vill ha i dem som nya.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).