Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473284 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742840
Ent skrev:@Mange, uttrycket "skänner" är obekant för mig som Norrbottning. Kan du förklara?

Nåt som skänner ett vasst verktyg gör det vassa verktyget ovasst, mindre vasst, slött eller hur man vill uttrycka det.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742841
anersimyra skrev:
Ent skrev:
anersimyra skrev:För att förhindra att filen snabbt sätts igen av spånor så är ett bra knep att krita filen och att man med jämna mellanrum lätt slår filspetsen i sidan på svärdet för att slå ur ansamlat spån. Om filen är riktigt full av spånor så går det utmärkt att klämma fast filen i armvecket och dra filen bakåt mot filningsriktningen vilket rensar filen tämligen väl..🙂👍


Vilken sorts krita, ska det vara en fet krita eller en torr, typ vit tavelkrita?

En vanlig verkstadskrita fungerar bättre än tavelkrita då tavelkritan faller ur tänderna redan efter ett par tre filtag..👍🙂

Jag tyckte tavelkrita var illa nog.
Man kan ju doppa den i en hink med färg med, det fyller filen bra det med, vad det nu kan va bra för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#742842 En bit täljsten bör fungera, kritorna brukar vara gjorda av just täljsten.
Kritorna som jag använder kommer från frugans sytillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742843 Vad gäller vinäger så infördes ordet vinäger i svenskan runt 1925 då det ansågs vara ett trevligare ord än det mer industriklingande ordet ättika. Ättika/vinäger består till största delen av vatten ( ca 90-95% ) och kan användas för att patinera olika ädlare metaller men gör även att ej rostfritt stål och järn får en något snabbare korroderad yta. Den ” rena ättikan ” har ett Ph värde på runt 3 och fungerar därför bättre till dessa processer än äppelcidervinäger som har ett Ph värde på 4-5. Gjutjärnsgrytor som blivit stående och börjat rosta kan återställas genom att nedsänkas i en timma i ett bad bestående av varmt vatten med en rejäl inblandning av 12% ättikssprit som då kommer att lösa upp fett och eventuella rengöringsmedel, den rost som hunnit bildas blir då lättare att avlägsna med stålborste och stålull..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742844 Och så lite info om filar och kritning av dessa..🙂👍. http://www.hyvelmuseum.madcap.se/PDF/Några%20ord%20om%20Öbergs%20FILAR%20Del%202.pdf 🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742846 Krita på du. Jag tar hellre två tag med en redig fil är 4-8 med en som är full av krita eller skit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742852
Mange skrev:Krita på du. Jag tar hellre två tag med en redig fil är 4-8 med en som är full av krita eller skit.

Känns det svårt när faktan inte stämmer med din egen föreställning.. 😀 ps: jag har just nu en fil stående i livsmedlet äppelcidervinäger och där har den stått en dryg timma utan att frätas upp. Då är ju en intressant fråga vad du har för typ av filar som fräter sönder inom någon minut av en produkt som består av 95% vatten..💦💦💦

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#742854 Äppelcidervinäger är så j-vla surt så skären drar väl ihop och gömmer sej🤮, men nästa dag har dom kommit fram igen och det går att fila på 😀
Senast redigerad av tallen100 mån 10 jan 2022, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

jannee  
#742856 Tar filen lite dåligt, tycker jag att det räcker med att bara fukta den så tar den återigen bra.
Har aldrig krånglat med att direkt rengöra någon fil, å andra sidan är kanske inte mina krav speciellt höga.
Mitt krav är endast att redskapet blir vasst (kedja/klinga).

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#742858 Jag, och säkert många med mig, har följt den här tråden i många år. Jag tycker den har varit otroligt lärorik, belyst många områden inom filning som kan förbättras.

Några exempel är arbetsplatsen (trådens förtjänst att jag har ett skruvstycke fastskruvat på betongväggen i garaget), belysning (återigen, jag har en lampa med förstoringsglas o led-belysning). Bra o dåliga filar tex. och nu senast... filvård.

Trådstartarens engagemang o drivkrafter för att uppnå perfektion har varit inspiration för oss som säkert inte ens nått halvvägs.

Kort sagt, det här är en av mina (och säkert många med mig) favorittrådar. Låt den fortsätta vara det.

Så... ni som inte tycker om varandra av andra skäl... stäng igen Lattjolajbanlådan o låt clownerierna stanna i batteritrådarna som redan är söndertramsade bortom absurditetens yttersta gräns (ja, några borde skämmas...)

//Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742862 Att krita filen ger dessutom en finare yta då filens tänder inte tar lika djupt som en okritad fil. Vissa ” normalhuggna ” filar har såpass grov huggning att man tydligt känner att det uppstår vibrationer som förutom att det ger en grov yta förstör filen onödigt fort. Dessa olägenheter slipper man dock med en finare huggen fil som på förpackningen anges som smooth cut..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742874
anersimyra skrev:
Mange skrev:Krita på du. Jag tar hellre två tag med en redig fil är 4-8 med en som är full av krita eller skit.

Känns det svårt när faktan inte stämmer med din egen föreställning.. 😀 ps: jag har just nu en fil stående i livsmedlet äppelcidervinäger och där har den stått en dryg timma utan att frätas upp. Då är ju en intressant fråga vad du har för typ av filar som fräter sönder inom någon minut av en produkt som består av 95% vatten..💦💦💦

Fila på du. Den tar nog bra nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742875
JörgenO skrev:Jag, och säkert många med mig, har följt den här tråden i många år. Jag tycker den har varit otroligt lärorik, belyst många områden inom filning som kan förbättras.

Några exempel är arbetsplatsen (trådens förtjänst att jag har ett skruvstycke fastskruvat på betongväggen i garaget), belysning (återigen, jag har en lampa med förstoringsglas o led-belysning). Bra o dåliga filar tex. och nu senast... filvård.

Trådstartarens engagemang o drivkrafter för att uppnå perfektion har varit inspiration för oss som säkert inte ens nått halvvägs.

Kort sagt, det här är en av mina (och säkert många med mig) favorittrådar. Låt den fortsätta vara det.

Så... ni som inte tycker om varandra av andra skäl... stäng igen Lattjolajbanlådan o låt clownerierna stanna i batteritrådarna som redan är söndertramsade bortom absurditetens yttersta gräns (ja, några borde skämmas...)

//Jörgen

Tack. Mitt mål är inte att få vissas medhåll.
Det är att öka intresse och kanske utmana lite.
Finns inga gränser på hur bra det kan bli!

Jag vill nog påstå att halva resultatet jag får är just för att jag filar i brösthöjd och vertikalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742878
anersimyra skrev:Att krita filen ger dessutom en finare yta då filens tänder inte tar lika djupt som en okritad fil. Vissa ” normalhuggna ” filar har såpass grov huggning att man tydligt känner att det uppstår vibrationer som förutom att det ger en grov yta förstör filen onödigt fort. Dessa olägenheter slipper man dock med en finare huggen fil som på förpackningen anges som smooth cut..🙂👍

Vibrationer kan man få i filen av olika anledningar. Hårdhet i tand, hastighet, eventuellt tryck och mer..
Smooth cut och andra benämningar är olika för var säljares öñskemål. Tittar man i pfereds sotiment hittar man 5-6 olika numer med olika filars huggning och ändå runda 4,8 filar.
Grov kan den vara med få hugg per cm fil eller djupa ibland båda. En grovt huggen som har mycket vrid i huggning ger ännu jämnare uta än en fin med lite vrid.

Lite förstoring, mycket ljus o massor med olika kedjor och filar ger lite erfarenheter.
Det kan alla behöva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742888 Stihl säljer filar i classic och comfort utförande där comfort har finare huggning. Pferd benämner sina filar för standard och smoot cut. Husqvarna tycks däremot endast erbjuda relativt grovhuggna filar med beteckningen intensive cut. Sist jag köpte en HVA fil i intensive cut så vill jag minnas att den i utseende var identisk med en Pferd standard.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).