Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473376 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742805 Vad tyckts om detta? Körde på frihand för mallen var skit b. Första gången jag filar med fil istället för maskin. Nån Oregon .325 kedja samt så körde jag med helt ny 4.8mm fil från HVA.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742810 Det ser inte så dumt ut.
Ser ut som filen lämnar lite ruggig yta. Det kan ge en ruggig kant. Kan vara för filen är full med skit. Prova tvätta filen, torka filen efter var tand, vrid den 1/2 varv efter första taget så håller den sig ren längre.
Tvätta i ren bensin eller nåt annat lite aggressivt.

Man jan tycka det är tramsigt. Det är ok...
Bara man provar o ser så får man tycka vad man vill.

Ju jämnare skärets egg är, ju tåligare är eggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#742812
Mange skrev:Det ser inte så dumt ut.
Ser ut som filen lämnar lite ruggig yta. Det kan ge en ruggig kant. Kan vara för filen är full med skit. Prova tvätta filen, torka filen efter var tand, vrid den 1/2 varv efter första taget så håller den sig ren längre.
Tvätta i ren bensin eller nåt annat lite aggressivt.

Man jan tycka det är tramsigt. Det är ok...
Bara man provar o ser så får man tycka vad man vill.

Ju jämnare skärets egg är, ju tåligare är eggen.


Hur ofta bör man rengöra sin fil tycker du? En gång per kedja eller mer sällan
Jag brukar (om o när jag kommer ihåg) torka av filen med smärgelduk.
Ren bensin... det är nåt annant än 2t alkylat antar jag? eller lacknafta som är sånt jag har hemma.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#742816 Oavsett hur ofta man rengör filen så är en filkarda ett bra hjälpmedel. Förr fanns de till en ringa penning på Biltema och Classe men de har blivit mer sällsynta? https://duab.se/maskiner-verktyg/handve ... 6MQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742819 För att förhindra att filen snabbt sätts igen av spånor så är ett bra knep att krita filen och att man med jämna mellanrum lätt slår filspetsen i sidan på svärdet för att slå ur ansamlat spån. Om filen är riktigt full av spånor så går det utmärkt att klämma fast filen i armvecket och dra filen bakåt mot filningsriktningen vilket rensar filen tämligen väl..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742820
JörgenO skrev:
Mange skrev:Det ser inte så dumt ut.
Ser ut som filen lämnar lite ruggig yta. Det kan ge en ruggig kant. Kan vara för filen är full med skit. Prova tvätta filen, torka filen efter var tand, vrid den 1/2 varv efter första taget så håller den sig ren längre.
Tvätta i ren bensin eller nåt annat lite aggressivt.

Man jan tycka det är tramsigt. Det är ok...
Bara man provar o ser så får man tycka vad man vill.

Ju jämnare skärets egg är, ju tåligare är eggen.


Hur ofta bör man rengöra sin fil tycker du? En gång per kedja eller mer sällan
Jag brukar (om o när jag kommer ihåg) torka av filen med smärgelduk.
Ren bensin... det är nåt annant än 2t alkylat antar jag? eller lacknafta som är sånt jag har hemma.

När den tar sämre än innan rengör jag. Jag tvättar i ren bensin men det går nog med vad du har.
Kanske inte Alkylat som har olja i sig och det i sig är inte aggressivt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742821 Jag vill filen ska vara vass o skära bra. Så dra den med smärgelduk är nog inte nån idé jag kommer prova.
Att fylla filens spånutrymme med annat än filspån har jag provat och det funkar inte så bra för mig.
Jag kan tänka mig att det har effekt under lagring så det inte kommer fukt mellan skären och rostar, i övrigt ser jag ingen vits i det alls.
Filborste är bra om den inte skänner filen vilket vissa gör, då har det motsatt effekt.
Det går fortare o tvätta än borsta, särskilt om det är några stycken...

Jag tvättarfilen många gånger. Upp till 20 ibland. Sen när det inte har effekt, doppar jag den i äppecidervinäger och ställer den med huggningen upp en minut. Och tvätt igen så hela eggen inte fräts bort. Är man inte försiktig så tar det mer än graderna på huggningen och man får motsatt effekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#742823 Tack för goda råd.
Då tar jag bort smärgelduken ur repertoaren (var ett tips jag fick när jag tog Motorsågskörkort) och hittar en filkarda samt köper på mig lite ren bensin.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742826
JörgenO skrev:Tack för goda råd.
Då tar jag bort smärgelduken ur repertoaren (var ett tips jag fick när jag tog Motorsågskörkort) och hittar en filkarda samt köper på mig lite ren bensin.

Fick du verkligen tipset att rengöra filen med smärgelduk..😮 ett förfarande är annars att grada av en helt ny fil i ett stycke mässing och det fungerar möjligen med en riktigt fin smärgelduk, men att rengöra filen med en smärgelduk kan knappast fungera.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742828 Prova o knacka filen, sen torka efter var tand. Vrida efter första taget so rensar tanden...
Du kommer långt med det och en tvätt i nåt du har hemma. Rödsprit, lacknafta, ugnsrengörning, brakeclean...
Tror inte du måste åka o handla nåt om du inte är lite snackesjuk förståss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742830 Jag har provat, mässing, koppar, aluminium, magngesium, magnetiserat stål, plast, trä o mer...
Hittills är det mild syra typ vinäger som funkat bäst för mig.
Snabbt, enkelt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#742831
anersimyra skrev:För att förhindra att filen snabbt sätts igen av spånor så är ett bra knep att krita filen och att man med jämna mellanrum lätt slår filspetsen i sidan på svärdet för att slå ur ansamlat spån. Om filen är riktigt full av spånor så går det utmärkt att klämma fast filen i armvecket och dra filen bakåt mot filningsriktningen vilket rensar filen tämligen väl..🙂👍


Vilken sorts krita, ska det vara en fet krita eller en torr, typ vit tavelkrita?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#742832 @Mange, uttrycket "skänner" är obekant för mig som Norrbottning. Kan du förklara?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742838
Ent skrev:
anersimyra skrev:För att förhindra att filen snabbt sätts igen av spånor så är ett bra knep att krita filen och att man med jämna mellanrum lätt slår filspetsen i sidan på svärdet för att slå ur ansamlat spån. Om filen är riktigt full av spånor så går det utmärkt att klämma fast filen i armvecket och dra filen bakåt mot filningsriktningen vilket rensar filen tämligen väl..🙂👍


Vilken sorts krita, ska det vara en fet krita eller en torr, typ vit tavelkrita?


De som ligger i kassan på Swedol bland pennorna kör jag med. Populära bland smeder för att rita på plåt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#742839
Ent skrev:
anersimyra skrev:För att förhindra att filen snabbt sätts igen av spånor så är ett bra knep att krita filen och att man med jämna mellanrum lätt slår filspetsen i sidan på svärdet för att slå ur ansamlat spån. Om filen är riktigt full av spånor så går det utmärkt att klämma fast filen i armvecket och dra filen bakåt mot filningsriktningen vilket rensar filen tämligen väl..🙂👍


Vilken sorts krita, ska det vara en fet krita eller en torr, typ vit tavelkrita?

En vanlig verkstadskrita fungerar bättre än tavelkrita då tavelkritan faller ur tänderna redan efter ett par tre filtag..👍🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).