Traktorer och processorer

Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gården

23 inlägg 5171 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

axwell  
#742653
ulfgustav skrev:Flera tipsar om Kubota, en inte alltför vanlig jordbrukstraktor i Sverige, men jag kanske skall titta närmare på det märket

Om du besöker en traktorhandlare, försök då få prova kopplingsfri fram/back mot en med hydrostat.

Hydrostatens "gaspedal"(fartpedal) gör att du kan smyga precis så långsamt du vill, du behöver inte bromsa när du närmar dig stoppet där skopan ska tömmas, det gör du genom att lätta på fartpedalen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

ulfgustav  
#742717 Hydrostatik är jag tekniskt välbekant med sedan över 30 år den har sina fördelar, men att prova kopplings fri är jag inte bekant med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

Bert1  
#742720 Något som brukar va bra med kopplingsfri är att själva pedalen är betydligt lättare än på en med vanlig koppling

Användarvisningsbild

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

JohannesG  
#742733 Efter att ha kört traktor med kopplingsfri fram-back är ett inte allt för ovanligt fenomen att man upplever bilens koppling som tungtrampad samt försöker lägga i växel med blinkersspaken. 😉

Kopplingspedalen är helt elektrisk och behöver därmed inte vara trögare än att pedalen går upp igen. Pedalen är ej heller ett måste att använda förutom vid start av motorn. Växling sker på de flesta traktorer med en mindre spak vid ratten, traktorn sköter resten själv. Skulle säga att det är bland det lättaste att vänja sig vid och något som säkert skulle passa din kropp.
Senast redigerad av JohannesG sön 09 jan 2022, 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

Bert1  
#742738 Ja det är ju inte ovanligt man drar i blinkersen å undrar varför det inte rör sig.
Händer ju man sitter och trycker på växelspaksknoppen med och undrar varför det inte växlar ner :)

Användarvisningsbild

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

JohannesG  
#742740
Bert1 skrev:Händer ju man sitter och trycker på växelspaksknoppen med och undrar varför det inte växlar ner :)

Instämmer. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742796 Jag har knappkoppling på växelspaken samt kopplingsfri framback på min New Holland som nu är över tio år gammal
Det funkar bra och som nämnts så går kopplingspedalen väldigt lätt så det känns som en grej du borde prova.
Den billigaste i den stilen på Blocket just nu annonseras för 195000kr

Avatar Fallback

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

Vilsten  
#742827 MF 4707 är trevlig. Köper du en 2-3 år gammal slipper du dessutom ad-blue och partikelfilter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).