Motorsåg och handhållet

Tändspolar till 346, 353

38 inlägg 4629 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

HannuRöj  
#742718 Fast kurva betyder väl att tändningen ställer sig inte för belastning, endast för varvtal?

😀 Som jämförelse bilar med förgasare, båda undertryck och varvtal påverkar tändlägen. Vid viss varvtal varierar tändläge berående belastning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742719 Ja låter tokigt men kolla här
#85511
röjjare - tis 16 mar 2010, 11:10
Plocka bort krysskilen, vrida fram svänghjulet några grader och dra muttern hårt som f*n = tidigare tändning.
Gav mycket på min vedkaparsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742721
HannuRöj skrev:Fast kurva betyder väl att tändningen ställer sig inte för belastning, endast för varvtal?

😀 Som jämförelse bilar med förgasare, båda undertryck och varvtal påverkar tändlägen. Vid viss varvtal varierar tändläge berående belastning.

Ja, lite så är det.
Det är en fast kurva med förtändning satt efter varvtal.

Även nyare tändningar har fast kurva men den anpassas efter rådande omständigheter.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742723
hva555 skrev:Ja låter tokigt men kolla här
#85511
röjjare - tis 16 mar 2010, 11:10
Plocka bort krysskilen, vrida fram svänghjulet några grader och dra muttern hårt som f*n = tidigare tändning.
Gav mycket på min vedkaparsåg.

Det är bättre att räkna och fila bort t.ex. 1mm från krysskilen i framkant och vrida farm svänghjulet och dra åt. Men man ska inte göra för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742724
HannuRöj skrev:Fast kurva betyder väl att tändningen ställer sig inte för belastning, endast för varvtal?

😀 Som jämförelse bilar med förgasare, båda undertryck och varvtal påverkar tändlägen. Vid viss varvtal varierar tändläge berående belastning.


Jo så är det nog, det jag tänkte i början var att olika nummer kunde betyda olika varvtalskurvor/beroende och därmed olika pigga eller segdragande sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742725
hva555 skrev:Ja låter tokigt men kolla här
#85511
röjjare - tis 16 mar 2010, 11:10
Plocka bort krysskilen, vrida fram svänghjulet några grader och dra muttern hårt som f*n = tidigare tändning.
Gav mycket på min vedkaparsåg.

Detta flyttar tändning på en såg i 3 serien.
Att kilen är borta betydinte att svänghjulet ska röra sig. Gör den det är det slutkört.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742726 Det är vettigt som William säger.
Jag har satt många svänhjul utan kil genom åren. Särskilt de som har integrerad/gjuten kil.
Är det rent o jämnt och sitter bra på rätt ställe går det lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742728 Men alla tändspolar till 3-ser har samma tändkurva (förutom begränsningen i blå) ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspolar till 346, 353

Tralsmo  
#742729 När Bengt i skeppshult trimmade min 357 för många år sen så plockade han bort kilen..
och ändrade tändläget.
Den var nästan ny när han gjorde det å ja rotkapade både stormen Gudrun å per efter det.
Många tusen kubik blev det rotkapade me den. Gick bra som fan tills den för några år sen hux flux försvann. Troligen österut.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742790 Här står en del Tändförställning på motorsåg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Tallskog  
#742802 Märk ut övre dödpunkten och koppla på en stroboskoplampa så ser ni tändkurvan.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

HannuRöj  
#742807
Alex Strömberg skrev:
HannuRöj skrev:😀 Det har varit flera som tillverkat tändspolar åt Husqvarna, varje har haft sitt ägen nummer. Reservdelen har bara en nummer som ersätter alla tidigare, antar jag..

Stihl 500i har annorlunda tändsystem. Har läst någonstans tändspolen är faktiskt en dator som anpassar båda tändkurvan och insprutningen. Strömmen lagras i en kondensator, så det möjliggör att tändläget kan fritt väljas med hjälp av kamaxelsensorn.
Syns en blick över kretskortet på denna video.

Kamaxelgivare på en 2-taktare 🤔

Vevaxeln menade jag 😉 förstås..
Lite offtopic, men denna dök upp. Renovering av 500i

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742822 Intressant video. Dom tar strömförsörjningen från samma generator som värmen (för den har väl värme) till skillnad från HQ som skapar en egen spänning till ECU (dator). Blir kanske skillnad i startögonblicket. Insprutning brukar ju ha en elpump som skapar trycket och någon mojäng gick ju soppan genom men dom har tydligen impulsslang också (kanske funkar som förpump). I returledningen sitter något, tryckregulator ? Trycket är ju rätt viktigt för en spridare. Blir intressant att se vad HQ kommer med. Nån som vet om det finns problembitar i Stihlen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742824
hva555 skrev:Intressant video. Dom tar strömförsörjningen från samma generator som värmen (för den har väl värme) till skillnad från HQ som skapar en egen spänning till ECU (dator). Blir kanske skillnad i startögonblicket. Insprutning brukar ju ha en elpump som skapar trycket och någon mojäng gick ju soppan genom men dom har tydligen impulsslang också (kanske funkar som förpump). I returledningen sitter något, tryckregulator ? Trycket är ju rätt viktigt för en spridare. Blir intressant att se vad HQ kommer med. Nån som vet om det finns problembitar i Stihlen?

500i har en vanlig membranpump. Som i vanliga förgasare, därav impulsslangen. Jag såg det o någon annan film.
Den sitter bakom primern.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742825 Finns alltid problem i motorsågsproduktion. Särskilt i start av produktion, oftast så löser dem det kvickt om det inte är en prestigefylld idé som friskluftsmotor. Då får det vänta tills nån bestämmer det är nåt annat prestigefyllt som är bättre.
De har ryktats en massa som vanligt, vi får väl se när de gått lite mer.

Insprut kommer alla ha vad det lider. Detta är ju inte direktinsprut i cylinderns förbränningsrum, utan mer som elektriskt styrd insugsinjector som Bocshs monomotronik när det begav sig. Och pumpas ska det så membranpump är ofrånkompligt.
Ha detta utan avgas referens/lambda, ärbara halvbra för den vet inte resultat och har inte nåt att rätta sig efter mer än varvtal och i bästa fall temp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).