Motorsåg och handhållet

Tändspolar till 346, 353

38 inlägg 4627 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742563 Jag har letat här och hittar bara att det skiljer på svarta och blå. Det är tydligen någon varvtalsbegränsning i dom blå som kom med 346NE. Men är det hela skillnaden? Dom svarta finns med flera nummer och kanske dom blå också men det har jag inte sett (har bara 3). Jag provade blå i en CS2152 (353 med primer =NE?) och den gick riktigt bra. Har någon sett eller mätt tändläget mot varvtal på olika spolar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742573 Jag har inte mätt något. Men vad jag vet är det bara varvtalsbgränsningen som skiljer. Det sitter svarta i 346oe också.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742587 Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Williamm  
#742591
Mange skrev:Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Men varvtalsbegränsningen kan försvåra förgasarjusteringen lite.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742594 Tänker också att varvbegränsning inte är nåt problem men kan det inte vara olika förtändningskurvor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742595
Williamm skrev:
Mange skrev:Denna spolen användes i många modeller.
Det finns blå i 346 utan ne med.
I 371 är det arta, 372 blå.

Varvtalsbegränsningen är ointressant så länge bästa effekt inte tas ur över 12 000rpm vilket är väldigt sällsynt.

Men varvtalsbegränsningen kan försvåra förgasarjusteringen lite.

Nej, inte om man justerar efter prestation dör den går rätt och drar bäst.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742596 Jo, olika förtändning kan det vara men inte i spolen. Den har fast tändkurva.
Har kört samma spole i 346, 357, 372 för att testa. Märks ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742598 Men vad kan skilja dom olika nummren? Tyckte att 353 gick väldigt bra med blå spole.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742636 Det är många nummer. Men samma spole så vitt jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742645 Ja dom som säljer icke org buntar ju ihop de flesta 3xx sågar till en spole. Det kanske inte är någon varvtalsberoende flyttning av tändpunkten överhuvudtaget? Jag har läst om dom som tar bort kilen för att flytta tändpunkten så dom borde väl veta vad som händer. Nån här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

HannuRöj  
#742662 😀 Det har varit flera som tillverkat tändspolar åt Husqvarna, varje har haft sitt ägen nummer. Reservdelen har bara en nummer som ersätter alla tidigare, antar jag..

Stihl 500i har annorlunda tändsystem. Har läst någonstans tändspolen är faktiskt en dator som anpassar båda tändkurvan och insprutningen. Strömmen lagras i en kondensator, så det möjliggör att tändläget kan fritt väljas med hjälp av kamaxelsensorn.
Syns en blick över kretskortet på denna video.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Alex Strömberg  
#742668
HannuRöj skrev:😀 Det har varit flera som tillverkat tändspolar åt Husqvarna, varje har haft sitt ägen nummer. Reservdelen har bara en nummer som ersätter alla tidigare, antar jag..

Stihl 500i har annorlunda tändsystem. Har läst någonstans tändspolen är faktiskt en dator som anpassar båda tändkurvan och insprutningen. Strömmen lagras i en kondensator, så det möjliggör att tändläget kan fritt väljas med hjälp av kamaxelsensorn.
Syns en blick över kretskortet på denna video.

Kamaxelgivare på en 2-taktare 🤔

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742693 3-serien har fast tändkurva inget adaptivt alls på nåt vis.

Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

hva555  
#742702 Och tändkurva innebär alltså varvtalsberoende? Och dom utan kil förskjuter kurvan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspolar till 346, 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742708 Utan kil?
Det måste vara kil annars kommer svänghjul inte rätt i förhållande till kolv.

De som flyttar kurvan, lär sig eller anpassar kurvan, gör det elektroniskt i programvaran.
Tändpunkt, övre dödläge är fast.
Det mekaniska flyttar inte sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).