Skogsvagn (Huggarvagnar)

Trejons Huggarkärra

23 inlägg 9994 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trejons Huggarkärra

Torparn79  
#70187 @ Furan:
jag har donat med en vagn som hade brythjulet på grinden, en FMV-vagn sen Hedenhös tid och jag håller med Morgan om att det blev lite markberedning över det hela när man drog lite grövre stockar..
i nuläget har jag ingen egen vagn men jag skulle jag ha en så skulle jag nog se till att vinschen sitter i grinden i alla fall och att man använder en pulka eller noskon istället..
jag upplever det som att det bryter förbannat mycket i kranen när det tar stopp i en stubbe eller nå´t, och jag har varit med om två kranar där man fått renovera vridhuset p g a att det har blivit misshandlat när man vinschar..

FTG
Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70207 På alla större vinchar jag kollat på, så räknas dragkraften på innersta linvarvet mest för att du får den högsta dragkraften där, helt naturligt.

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Furan  
#70209 Hej Morgan, Torparn och Gnisten,
Tack för era svar. Låter som att det finns fördelar med en en dylik placering med vinschen men att ett kastblock på kranen är ett bra komplement.

Jag har idag en gammal hederlig starvinsch (med lyxen hydraulsväng...), som också platsar in i en Hedenhös miljö med Torparns FMV -vagn. Trots ålderdomen har jag alltid varit nöjd med dragkraften och hastigheten i den. Min fundering kring dragkraften var att om den är högre så blir hastigheten lägre, och för mig som har en mindre traktor med lägre flöde kanske hastigheten blir allt för låg? Är det något man behöver fundera på?

Vad tror ni om kranalternativ. Till 8 tons vagnen rekommenderar trejon antingen en 5,1 m parallellkran eller en 6 m vikarmskran med utskjut. Parallellkranen kraver vad jag förstått mindre flöde och kanske är att föredra på min mindre traktor. Å andra sidan har jag tidigare tänkt att en ca 6 m kran vore att föredra. Det känns som den där extra räckvidden kan vara värdefull, om det nu inte innebär att kranen går alldeles för sakta. Någon som har några råd kring detta?

Jag är inte säker på att det blir en trejonvagn för min del, det finns ju många bra tillverkare där ute, men oavsett så är era synpunkter värdefulla.

Hälsningar
Furan

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Lars Johansson  
#74048 Har kollat med Multiforest, Trejon och det ska vara 1700 kg vid vajer 40 m vilket är stdandard. Trumman rymmer upp mot 70 meter om man vill.
Fäste för kastblock ska sitter som standard på alla kranar från Multiforest för högre dragpunkt.
Vinch hastigheten är beroende av oljeflödet och vid normal drift så vinchar man ca 75m per minut vid 30 lit/ rpm
vid 50 liters flöde ca 125 m per minut. Så vid 36 liter per minut ca 90 m / min. Lite saktare i början ( mindre diameter) men fullt tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Furan  
#74195 Hej Lars,
Tack för ditt svar. Med de hastigheterna är det ju som du skriver inga problem, även om man kör traktorn på låga varv. Flera tillverkare redovisar 1400 kg dragkraft så trejon kanske har lite kraftigare vinsch. Tittar man ex. på weimers winschar så är det ju ingen större skillnad i pris mellan 1400 kg och 1700 kg dragkraft och det kanske inte har någon större praktisk betydelse heller?

På 8 tons vagnen som jag tittade på satt det inget kastblock på kranen. Säljaren tyckte också att detta saknades, men att det givetvis var enkelt att eftermontera själv. Om man börjat montera detta som standard är det ju fint.

/Furan

Användarvisningsbild

Re: Trejons Huggarkärra

Skogstomte  
#74246
Furan skrev:
Vad tror ni om kranalternativ. Till 8 tons vagnen rekommenderar trejon antingen en 5,1 m parallellkran eller en 6 m vikarmskran med utskjut. Parallellkranen kraver vad jag förstått mindre flöde och kanske är att föredra på min mindre traktor. Å andra sidan har jag tidigare tänkt att en ca 6 m kran vore att föredra. Det känns som den där extra räckvidden kan vara värdefull, om det nu inte innebär att kranen går alldeles för sakta. Någon som har några råd kring detta?



Beror på hur du tänker använda vagnen. En vikarmskran fordrar mer olja, men jobbar bättre på höjden, speciellt vid vältan när man ska upp högt (om man nu ska det...). En parallellkran jobbar snabbt ut - in, enligt mig suveränt i gallringar där man kan köra smidigt in - ut mellan träden även vid måttliga flöden. Dock är det svårare att få bra flyt när man ska jämndra knippan mot grinden, det fordrar kraft för att dra in iom att själva kranen ska lyftas, en vikarmskran "faller" ju stickan in på frivilligt. Blir lätt att man får dra ett par gånger innan det blir bra. 5,1 eller 6m är stor skillnad, frågan är om stabiliteten i en 8 tons vagn räcker till en 6m kran om det ska bli något vettigt gjort? Be att få provköra innan du bestämmer dig, det är nästan omöjligt att köpa på specifikationerna, även detaljer som ser obetydliga ut kan ha stor praktisk betydelse.

En annan sak att tänka på, går det att ställa ner kranen så att den står stadigt? Ofta är det svårare att parkera en parallellkran än en vikarmskran. Enligt mig räcker det inte att nypa fast gripen runt centrumröret, den lossnar efter en stund sen börjar kranen slirka med risk för att man slår sönder vridhuset. Det bästa är om det går att vika ihop kranen och lägga ned stickans uppände mot en klyka på ramen, i andra hand ställa gripen öppen på bakersta banken, men då blir tyngdpunkten högre...

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Trejons Huggarkärra

Furan  
#74256 Hej Skogstomte,
Tack för intressanta och värdefulla synpunkter. Det blir nog inget köp förrän jag fått möjlighet att titta på trejons 6m vikarmskran. Eftersom att de rekommenderar den till 8 t vagnen så borde man kunna utgå från att den harmoniserar med den vagnen. Fabrikatet är nytt och ännu saknas erfarenheter från praktisk drift och då blir i vart fall jag lite försiktig. Annars verkar kvalitén som sagt väldigt bra och lösningarna genomtänkta.

Jag har även tittat på Källefalls K90S med K35 kran. Efter de uppgifter jag fått så ligger den i ungefär samma pris som trejons 8t med 6m vikarmskran. I övrigt verkar specifikationerna på de vagnarna ganska lika. Källefallvagnen ser också mycket välgjord ut och de som har den vagnen verkar ju mycket nöjda.

Det du skriver om att fästa gripen är en detalj jag kan tänka mig är extremt irriterande om det inte fungerar. Precis som med "Assumptions is the mother of all fucks ups..." är det detaljerna som skiljer amatörer från proffs..., och det gäller nog även skogsvagnar!

/Furan

Användarvisningsbild

Re: Trejons Huggarkärra

Skogstomte  
#74263 Varsågod :smile:

Med vagnstyrning och hydrauliska stödben får man mycket bra stabilitet, dessutom så är ju K35 inte jättestark, så det funkar nog bra. Man ska inte lita för mycket på tillverkarna/försäljarna, Moheda och två av deras återförsäljare ville hävda att man inte behövde stödben på en M120 med 500-kran. Man har ingen nytta av 500-kran utan stödben anser jag. Inga större problem att få omkull en fullastad vagn även om man använde vagnsstyret för att balansera... Därför ska man vara "jobbig" och be att få prova vagnen före köp, gärna hemma hos sig själv så det funkar ihop med ens egna traktor. Och kör minst tre lass ur skogen, även vagnens köregenskaper skiljer mycket, så man inte lyfter lite lamt i vedhögen och känner sig nöjd med det. Nu är det väl dessutom köparens marknad. Fråga på om det dyker upp mer frågor!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).