Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473410 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#741359 Hej har provat hexa filen på xcut c85 blev mycket bra finna å snabba instick.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#741421
Hepo skrev:Hej har provat hexa filen på xcut c85 blev mycket bra finna å snabba instick.


På en ny kedja? Hur hög kan tanden vara från botten för att det ska funka med hexa filen?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#741440 Ja de hade varit kul att få sen en bild på hur kedjan ser ut efter filning. Intressant med nya metoder.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Hepo  
#741449
Klyv Bixby skrev:
Hepo skrev:Hej har provat hexa filen på xcut c85 blev mycket bra finna å snabba instick.


På en ny kedja? Hur hög kan tanden vara från botten för att det ska funka med hexa filen?

Hej kedjan var halv tanden kvar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742446 Vad är ett bra koncept för att få en 3/8 kedja redigt bra med lite övning? Duger rek 5.5 rundfil eller ska man köra med nån annan fil för att få bättre vinklar? Skippar square ground till senare.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Jocke91  
#742452 5,5mm rundfil funkar bra till 3/8. 5,2 är också ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742453
Jocke91 skrev:5,5mm rundfil funkar bra till 3/8. 5,2 är också ett alternativ.

Någon fördel att köra 5,2?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742467 Ja, når tanna begynner og bli kortare byter eg til 5,2 mm også kjent som 13/64 dels fil. Eg syns kjedet skjærer betre då. Men eg brukar ikkje mykje 3/8 for tida.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742479
can skrev:Ja, når tanna begynner og bli kortare byter eg til 5,2 mm også kjent som 13/64 dels fil. Eg syns kjedet skjærer betre då. Men eg brukar ikkje mykje 3/8 for tida.

Tum kan amerikanerna hålla till sig själva tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742481
Alex Strömberg skrev:Vad är ett bra koncept för att få en 3/8 kedja redigt bra med lite övning? Duger rek 5.5 rundfil eller ska man köra med nån annan fil för att få bättre vinklar? Skippar square ground till senare.

Antar att du menar den större 3/8. Antar att du menar mejseltand..

5,5 i rätt läge i tanden som skapar rätt form på skäret kommer ge bäst resultat.
Nya kedjor är slipade så de ska funka för de flesta. Men i mitt tycke har de inte rätt form och skärpaoch blir bättre, hållbarare efter jag filat. När man filar kan man anpassa filning efter rådande omständigheter och optimera kedjan så den går så bra som möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742483
Mange skrev:
Alex Strömberg skrev:Vad är ett bra koncept för att få en 3/8 kedja redigt bra med lite övning? Duger rek 5.5 rundfil eller ska man köra med nån annan fil för att få bättre vinklar? Skippar square ground till senare.

Antar att du menar den större 3/8. Antar att du menar mejseltand..

5,5 i rätt läge i tanden som skapar rätt form på skäret kommer ge bäst resultat.
Nya kedjor är slipade så de ska funka för de flesta. Men i mitt tycke har de inte rätt form och skärpaoch blir bättre, hållbarare efter jag filat. När man filar kan man anpassa filning efter rådande omständigheter och optimera kedjan så den går så bra som möjligt.

Aa jag menade vanlig 3/8 och full mejsel. Kedje modellen är hvas C85.

Men då ska jag glida in till firman och beställa lite filar då 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#742485
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:
Alex Strömberg skrev:Vad är ett bra koncept för att få en 3/8 kedja redigt bra med lite övning? Duger rek 5.5 rundfil eller ska man köra med nån annan fil för att få bättre vinklar? Skippar square ground till senare.

Antar att du menar den större 3/8. Antar att du menar mejseltand..

5,5 i rätt läge i tanden som skapar rätt form på skäret kommer ge bäst resultat.
Nya kedjor är slipade så de ska funka för de flesta. Men i mitt tycke har de inte rätt form och skärpaoch blir bättre, hållbarare efter jag filat. När man filar kan man anpassa filning efter rådande omständigheter och optimera kedjan så den går så bra som möjligt.

Aa jag menade vanlig 3/8 och full mejsel. Kedje modellen är hvas C85.

Men då ska jag glida in till firman och beställa lite filar då 👍

Det är den som är den "vanliga" och "stora" 3/8

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Alex Strömberg  
#742487
Williamm skrev:Det är den som är den "vanliga" och "stora" 3/8

Korrekt. Påstod inget annat. Gjorde de bara tydligare för Mange. Hade jag menat "lilla" 3/8 hade jag skrivit 3/8P, 3/8 Mini eller 3/8 hobby beroende på vilket märke kedjan var.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#742488
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:Det är den som är den "vanliga" och "stora" 3/8

Korrekt. Påstod inget annat. Gjorde de bara tydligare för Mange. Hade jag menat "lilla" 3/8 hade jag skrivit 3/8P, 3/8 Mini eller 3/8 hobby beroende på vilket märke kedjan var.

Aha, ursäkta!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742496 Många vill gärna tro att det är lättare att få skärpan bättre på enklare vis. Så även jag.
Därför finns slipar, mallar, "nyheter" och många tankar och ideer. Man ska/bör prova allt!
Detta är jättebra på alla vis men hjälper inte så ofta.

För att få vasst behöver man lära sig hur eggen ser ut och hur det känns i filen, slipen eller vad man har. Det är du som gör resultatet.
När man väl inser detta och ser att det är möjligt att få till det bra så får allt annat mindre betydelse eftersom det är enklast med rundfil att få ett bra resultat.
Det går på andra sätt med men är svprare att få till bra var gång med stor säkerhet.
Det ska inte bara bli vasst o sköra bra, det ska göra så länge...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).