Verkstan

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

80 inlägg 36211 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517774
Jole skrev:Har du hört efter på maskinisten? Skogsforum i all ära men folk där har en kuslig förmåga att alltid veta vad som är fel.

Inte än, men kanske bör göra det.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517784 De har egen sida för TG där

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517794
gnisten83 skrev:De har egen sida för TG där

Jo jag vet. Fast denna fråga har ju inte specifikt med någon modell att göra. Det är ju bromshydraulik av enklaste slag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#518133 Har själv fått lösningar på några luriga fel på detta forum.
Så tycker att teknik frågorna måste få ta plats... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#518135 Har ställt frågan på Maskinisten, men ännu inte fått något bra svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#742142 Har inte återkopplat om bromsen än på grund av att jag inte är helt säker på var felet är än. Men nu lutar det åt slaven. Eftersom maskinen körs så lite blir det sällan någon ordentlig felsökning. Luftat och kör igen. Men har kopplat pedalerna i kors nu och får se om felet flyttar sig eller inte. Fortsättning lär följa.

Nu till en mer aktuell fråga. Vilken olja rekommenderas till växellådan? @Fredi kanske vet?
Tycker alltid detta med oljor är en djungel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#742158 Har Texaco Geartex LS SAE 80W-90 hemma som jag först tänkte kunde passa. Sedan läste jag i deras produktinformation att den inte rekommenderas till synkroniserade växellådor.
Hittade en instruktionsbok på Maskinisten för Valmet 700 MKII som verkar ha en väldigt lik växellåda och där rekommenderas EP GL5 alternativt GL4. Det stämmer ju med ovan nämnda olja. 😵

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Fredi  
#742173 En gammal 702-712 är inte så noga med oljan men LS (limited slip) är ej bra, synkroniseringen kan fungera sämre. LS oljan behövs bara till differentialspärr av lamelltyp. Lägg nån "vanlig" 80W90 olja, både GL4 och 5 går men GL 4 är billigare. Nån universal STOU olja fungerar också i en gammal traktor som denna.

Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#742179 Fyll aldrig GL5 Hypoid olja..

fendt311 - Kverneland Taarup 347 - knivar tar i varandra

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#742198
Fredi skrev:En gammal 702-712 är inte så noga med oljan men LS (limited slip) är ej bra, synkroniseringen kan fungera sämre. LS oljan behövs bara till differentialspärr av lamelltyp. Lägg nån "vanlig" 80W90 olja, både GL4 och 5 går men GL 4 är billigare. Nån universal STOU olja fungerar också i en gammal traktor som denna.

Skulle det då gå lika bra med en UTTO olja också? Den är ju vad jag förstår en mer renodlad växellådsolja än STOU.

Bosse1 skrev:Fyll aldrig GL5 Hypoid olja.

Grundläggande är det så ja. Men finns faktiskt vissa som uttryckligen rekommenderar GL5 i sina manuella växellådor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#742209 Det kan vara spännande att hälla i det i en 60-70tals låda,en liten stund :wink:

Vet en som blev rekommenderad hypoid i traktor med våta bromsar, Lantmännen maskin för övrigt, man gör det bäst att läsa på själv. finns många "experter" därute.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#742231
Bosse1 skrev:Det kan vara spännande att hälla i det i en 60-70tals låda,en liten stund :wink:

Syftar du på GL5 eller UTTO?
Bosse1 skrev:Vet en som blev rekommenderad hypoid i traktor med våta bromsar, Lantmännen maskin för övrigt, man gör det bäst att läsa på själv. finns många "experter" därute.

Jag syftade på tillverkaren själv och inte på någon enskild person som mot bättre vetande ger felaktig rekommendation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#742245 Frid och vänskap Johannes,svarar jag fel så ursäktar jag mig.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Fredi  
#742316
JohannesG skrev:
Bosse1 skrev:Det kan vara spännande att hälla i det i en 60-70tals låda,en liten stund :wink:

Syftar du på GL5 eller UTTO?
[quote="Bosse1"]

Syftar nog pä GL 5, kan vara lite risk med denna i gamla grejor jo, och med våta bromsar är det ej bra. Men varför lägga sån olja när GL 4 fås mycket billigare och är bättre i lådan.
UTTO går bra i en traktorväxellåda, åtminstone av äldre modell. Nån ny traktor skulle åtminstone jag inte använda nån universalolja men funkar säkert där med? Skulle påstå att nästan vilken ny olja som helst är mycket bättre i en gammal traktors låda än nån 10-tals år gammal smörja som innehåller vatten å annan skit! Finns många som aldrig byter oljan i gamla grejor som kanske mest står stilla

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#742466 Ställde frågan till Agrols smörjråd också och fick denna tabell som dock är några år så vissa oljor har bytt namn. Vad är skillnaden på "M-växellåda" och "Växellåda"? Agrol själva visste inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).