Verkstan

Snöslunga som stannar

8 inlägg 4063 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga som stannar

Ella  
#742325 Har en äldre Yamaha snöslunga som stannade, fick igång den men gick bara på choken. Fick kallna i ca 10-15 min sen gick den bra i nån minut sedan samma sak igen. Nu går den bara på choken ett tag sedan stannar den.
Bensinen var gammal så tankade i lite nyare innan jag började att köra.
Nån som har nån ide vad det kan vara?

Mvh



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

parhal  
#742356 Rengör förgasaren, det låter som nåt munstycke sitter igen.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

Ella  
#742384
parhal skrev:Rengör förgasaren, det låter som nåt munstycke sitter igen.


Ok, den gick ca 15-20 minuter innan den stannade. Måste skruva upp den och kolla. Tack för hjälpen! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

Cunningham  
#742454 Se till att tanken får luft i samma mängd som bensinen förbrukas. Luftfunktionen sitter i bland i locket.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

totte  
#742457 Om det är luftningen är lätt att kolla, bara att köra den utan eller med löst tanklock. Går den då men stannar efter ett tag när locket skruvas fast så är det luftningen.

Annars är det inte ovanligt när en motor stått länge med gammal bensin att det blir hartsbeläggningar i bränslesystemet och symptomen kan då bli precis det du beskriver. Kan ju vara gammal hederlig smuts också förstås. Börja med att kolla att det faktiskt rinner ur tanken och inte är igensatt i utloppet och eventuell bensinkran. Om OK där så är det isär med förgasaren och rengöra grundligt, med bl a urblåsning av munstycken.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

Ella  
#742472
Cunningham skrev:Se till att tanken får luft i samma mängd som bensinen förbrukas. Luftfunktionen sitter i bland i locket.

Ok! Får kolla det med 👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

Ella  
#742473
totte skrev:Om det är luftningen är lätt att kolla, bara att köra den utan eller med löst tanklock. Går den då men stannar efter ett tag när locket skruvas fast så är det luftningen.

Annars är det inte ovanligt när en motor stått länge med gammal bensin att det blir hartsbeläggningar i bränslesystemet och symptomen kan då bli precis det du beskriver. Kan ju vara gammal hederlig smuts också förstås. Börja med att kolla att det faktiskt rinner ur tanken och inte är igensatt i utloppet och eventuell bensinkran. Om OK där så är det isär med förgasaren och rengöra grundligt, med bl a urblåsning av munstycken.


Tack för tips 👍 Det ska bli töväder om någon dag då ser man om det var isbildning annars får jag skruva isär och rengöra, skulle väl inte skada att rengöra i vilket fall. 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga som stannar

Ella  
#742660 Mildare idag, tankade i nån liter 98 och gick felfritt i ca 30 min. Tack alla för hjälpen 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).