Verkstan

Bränslefilter, Igensatta?

25 inlägg 34546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Fiat 4WD  
#81420 Dagens Alla!

Jo, 680-n är igång igen å går fint.

Ispropp, bakterie/sörja i bränslerören fram till pumpen var orsaken.

Eftersom flera tycks ha haft liknade problem så följer här en liten felsökningsmanual.

Men först en (självklar) varning. Akta så ni inte drar av nån skruv eller nippel då den kan vara fastfrusna av is även där det inte borde finnas is...

Nåväl åter till ordningen. 1. Börja vid bränslepumpen närmast motorn. Öpnna en luftskruv och använd matarpumpen för att se om det finns bränsle fram hit. Finns det (och den är klar och fin! se nedan.) så stäng luftskruven och lätta på en mutter till en spridare. Låt nån försöka starta motor och se om dieseln finns vid spridare. Finnd det bör motorn strax starta. Om icke är dessvärre bränslepumpen trasig --> Byte eller rep.

2. finns inte bränsle vid pumpen backa till bränslefiltren, öppna en luftskruv där å kontrollera att det kommer fram bränsle då man pumpar (manuellt) m matarpumpen. Inget bränsle här, kolla om filtren är igensatta.
Paraffinerade sägs det ibland och det är ungefär så det ser ut.; som smutsiga sterainljus inne i filtren. Nya filter måste till. Paraffinet går inte att lösa bort.
Är bränslet som kommer fram ungefär som skummjölk har det paraffinerat sig och måste tappas ut. (det kan dock gå att änvända senare vid varmare väder).
Grumlig smutsig diesel bör kasseras.
3. Tappa ur all vitaktig grumlig diesel och slå på vinterdiesel. Nu är det så att om ni handlar på vanliga tappar så är det alltid vinterkvalite på bränslet i sverige. Har ni däremot gammal diesel kan den oxåfälla ut paraffinet och grumla sig.

4. Finns inget bränsle vid filtren heller. Stopp i tank eller rör fram till filtren. Ispropp nånstans eller skräp i tanken. Inte alls ovanlig med en otrevlig kombination av rost, färgflagor damm och smuts som effektivt kan förena sig med lite kondensvatten och tvärstänga utloppet från tanken. Blandade dieselkvaliteer kan oxå förena sig illa, se bakterie-inlägg ovan.
🧠
Å så har vi kvar en ispropp i bränslerören/ledningarna. Sitter ofta vid en övergång från grövre rör till klenare eller vid en nippel. Åtgärd för en sådan är enkel. Häll i ca 1 liter T-sprit (metylalkohol) i 50 l diesel. Vänta en dag å så lufta bränlsefilter och om så krävs bränsle pumpen. Starta och LE:-) passa på å tappa ur vattenavskiljaren vid bränslefiltret efter du kört motornvarm. Återigen pass upp så man inte drar av en skruv som sitter i is...
Som ti´digare skrivits så är det bra att alltid ha full tank. --> miskar kondensrisken avsevärt

Diesel K-sprit har nämts, det är inte riktigt det bästa om man redan fått stopp. K-sprit drar ju till sig vatten, men löser det inte.

Plogat å Skottat hela helgen :smile:

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Lars Chr  
#81524 byttt diesel filter og ha litt bensin på tanken

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81713 En del pratar om att det kan bilaas alger i dieslen, hur ser man att det bildats alger??

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742332 Gammal tråd men problemen blir bara värre med tiden och mera biodiesel inblandning. Finns det något bra bland alla dyra häxbrygder som finns att köpa? Skulle möjligen en skvätt E85 ibland, hjälpa?

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742339 Jag kör med denna tillsats, om det hjälper vet jag inte riktigt, men det blir inte sämre i alla fall. Tri-Pak Diesel Booster
Och ibland inbillar jag mig till och med att motorn går lite bättre...

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... h4QAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

HannuRöj  
#742344 Etanol bland diesel är nog väldigt skadeligt..
Istället att stora vattendroppar stannar i filtern fortsatter vatten-diesel blandning genom filtret, till pump och spidaren. 😥

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742345 Funkar inte alla dieseltillsatser på det viset? De tar till sig vattnet så att det åker igenom?

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

HannuRöj  
#742349 Vet inte hur är det med tillsatser, innehåller de alla någon typ av alkohol eller inte.
Att medlet har förmoga att förbättra tändning och smörja spridaren står vanligtvis på reklamen.
Så det kanske är inget annat än halvsyntetisk tvåtaktsolja som huvudämne och någon tillsatsämne som tänder vid lägre kompression än diesel.

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

jannee  
#742354 Du kan lika gärna pytsa i lacknafta, samma skit.
Det är tron det hänger på.
Själv pytsar jag i lite tvåtaktsolja då och då, om det sedan hjälper har jag ingen aning om.
På den tiden det såldes s.k. sommardiesel fick man pytsa i en dunk (20 liter) bensin vintertid när man skulle köra långt norrut. Kom senare på att man kunde ta bort förfiltret, det var oftast där paraffinutfällning ägde rum.
De andra filtren satt i V-et och då räckte det med att stanna en stund så löstes paraffinet upp.
För övrigt löser RME upp en del bränslefilter

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

tallen100  
#742355
Skogsola skrev:Gammal tråd men problemen blir bara värre med tiden och mera biodiesel inblandning. Finns det något bra bland alla dyra häxbrygder som finns att köpa? Skulle möjligen en skvätt E85 ibland, hjälpa?

Etanol ska vara bra.
Jag brukar slå i en skvätt vanlig 95 bensin i dieseln, kanske 1-2 liter till 25-30 liter, har inte haft några problem ännu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).