Jo, 680-n är igång igen å går fint.
Ispropp, bakterie/sörja i bränslerören fram till pumpen var orsaken.
Eftersom flera tycks ha haft liknade problem så följer här en liten felsökningsmanual.
Men först en (självklar) varning. Akta så ni inte drar av nån skruv eller nippel då den kan vara fastfrusna av is även där det inte borde finnas is...
Nåväl åter till ordningen. 1. Börja vid bränslepumpen närmast motorn. Öpnna en luftskruv och använd matarpumpen för att se om det finns bränsle fram hit. Finns det (och den är klar och fin! se nedan.) så stäng luftskruven och lätta på en mutter till en spridare. Låt nån försöka starta motor och se om dieseln finns vid spridare. Finnd det bör motorn strax starta. Om icke är dessvärre bränslepumpen trasig --> Byte eller rep.
2. finns inte bränsle vid pumpen backa till bränslefiltren, öppna en luftskruv där å kontrollera att det kommer fram bränsle då man pumpar (manuellt) m matarpumpen. Inget bränsle här, kolla om filtren är igensatta.
Paraffinerade sägs det ibland och det är ungefär så det ser ut.; som smutsiga sterainljus inne i filtren. Nya filter måste till. Paraffinet går inte att lösa bort.
Är bränslet som kommer fram ungefär som skummjölk har det paraffinerat sig och måste tappas ut. (det kan dock gå att änvända senare vid varmare väder).
Grumlig smutsig diesel bör kasseras.
3. Tappa ur all vitaktig grumlig diesel och slå på vinterdiesel. Nu är det så att om ni handlar på vanliga tappar så är det alltid vinterkvalite på bränslet i sverige. Har ni däremot gammal diesel kan den oxåfälla ut paraffinet och grumla sig.
4. Finns inget bränsle vid filtren heller. Stopp i tank eller rör fram till filtren. Ispropp nånstans eller skräp i tanken. Inte alls ovanlig med en otrevlig kombination av rost, färgflagor damm och smuts som effektivt kan förena sig med lite kondensvatten och tvärstänga utloppet från tanken. Blandade dieselkvaliteer kan oxå förena sig illa, se bakterie-inlägg ovan.
🧠
Å så har vi kvar en ispropp i bränslerören/ledningarna. Sitter ofta vid en övergång från grövre rör till klenare eller vid en nippel. Åtgärd för en sådan är enkel. Häll i ca 1 liter T-sprit (metylalkohol) i 50 l diesel. Vänta en dag å så lufta bränlsefilter och om så krävs bränsle pumpen. Starta och LE:-) passa på å tappa ur vattenavskiljaren vid bränslefiltret efter du kört motornvarm. Återigen pass upp så man inte drar av en skruv som sitter i is...
Som ti´digare skrivits så är det bra att alltid ha full tank. --> miskar kondensrisken avsevärt
Diesel K-sprit har nämts, det är inte riktigt det bästa om man redan fått stopp. K-sprit drar ju till sig vatten, men löser det inte.
Plogat å Skottat hela helgen
Valtra A83 HiTech
Mowi 300
Husqvarna 345FR 346 å 1640