Motorsåg och handhållet

Kedja Stihl ms 200

32 inlägg 5421 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

anersimyra  
#739410 Varför är benämningen försträckt tvivelaktig? En försträckt kedja är ju just försträckt..🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl ms 200

zeetorg  
#739418 Bra länk anersimyra!

Tack för input allihopa, nu känns det som det i alla fall har klarnat något i denna djungel av olika varianter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl ms 200

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739435 PS3 har ein liten knast ved ryttaren ps manglar den.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739448
anersimyra skrev:https://maskinlabbet.se/basta-motorsagskedjan/ 👍🙂

Detta test säger inte mycket om nåt egentligen mer än användningen.
Teknisk beskrivning saknas.
De nämner försträcknkng, inget mer.

När du monterat ny kedja ska den slita in sig.
Eveltuella grader i stansad plåt, hål och nit ska bort och kedjan smörjas upp riktigt.
Detta i fabrik och blir i kombination med kedjans komponenters temperering och material val vad man benämner som försträckt kedja sedan den monterats ihop.

När sedan denna kedja monteras sträcker den sig mindre än andra. Tyvärr slarvas det och kedjor som inte har dessa material val i sin konstruktion osv även de kallas försträckta vilket gör benämning tom och innehållslös.

En försträckt kedja monterad på gammalt drev och svärd får gå lite innan de sliter till sig riktigt. Likaså en som inte är det.

Monteras en ny försträckt kedja på nytt svärd och drev sliter det fort till sig rätt.
Inte mycket längre tid än en ej försträckt, men oftast lite mindre längd per meter kedja.

Har fått titta i Edge fabriken Husqvarna gör sina kedjor i och önskar komma till de andra med vid nåt tillfälle. Stihls fabrik skulle jag åkt till för några år sen men fick inte till det.
Oregon likaså...
Men det kommer kanske.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

Fredrik320  
#739458
Mange skrev:Detta test säger inte mycket om nåt egentligen mer än användningen.


Jag håller med, massa nonsens och marknadsföringsmaterial. Husqvarnas pilar på utsidan av kjeden kan har väl ingenting med olja att göra utan gör det lättare för Svensson att inte sätta keden åt fel håll på svärdet. Oregon videon är värsta blåsningen då det inte sågas exakt lika utan med olika tryck och olika hanteringshastighet av sågen.

På tal om fabriks försträckt kedja märker man nog betydlig skillnad att man inte alls behöver spänna en ny kedja lika mycket och ofta i början, som en icke försträckt kedja.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739489 Är pilen stansad så det blir hålrum på insidan så blir det en ilten oljebuffert.
Detta i sin tur kan vara bra elker dåligt beroende på kedjeoljans egenskaper.
Smörjs det ordentligt så olja kasas av o tar värmen med sig är det bättre. Då funkar allt och det blir inte för varmt eller för torrt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

anersimyra  
#739491 Försträckning innebär att kedjan sträcks till 70 % av brottgränsen och vad det innebär är det ju upp till var och en att ha åsikter om, själv anser jag förstås att kedjan är just mekaniskt försträckt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739492 Ja, det klart det kan ha olika benämningar och förklaringar särskilt i marknadsföring..
Oregon som varit ledande i alla tider brott testar/kvalitésäkrar kedjan, även dem.

Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl ms 200

Ent  
#742156 Jag spanar efter en Oregon 91VXL 3/8 1,3 till 14" svärdet. Den ska ha 50 länkar, (M91VXL050E) Finns på Gårdsman.se till facila priset av 295 SEK. Är det OK pris eller finns det bättre?

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

anersimyra  
#742181
Ent skrev:Jag spanar efter en Oregon 91VXL 3/8 1,3 till 14" svärdet. Den ska ha 50 länkar, (M91VXL050E) Finns på Gårdsman.se till facila priset av 295 SEK. Är det OK pris eller finns det bättre?

Det priset är löjligt hutlöst dyrt..🤑🤑😮🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Kedja Stihl ms 200

Ent  
#742194
anersimyra skrev:https://www.gardsman.se/skog/motorsagar/sagkedjor-och-tillbehor/oregon-kedja-91vxl-versacut-38-91vxl050e.html?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEjfvKYs9dstgA4R_iqqzg2FQSEUYINh077zCmNFMVfWvb56JCpOc3QaArf_EALw_wcB 🙂👍

Tack! Nu förstår jag. Det finns DuraCut M91VXL050E och så finns det VersaCut 91VXL050E varav den första är jättedyr. Vad är skillnaden?
Senast redigerad av Ent tor 06 jan 2022, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

johan eriksson  
#742196 Uteslut M i början av beteckningen, det är en annan typ av kedja med ett hårdare/tjockare kromskickt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja Stihl ms 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742200 M-Kedjorna finns i de flesta kedjemodeller, Vet några dom Kör M21LPX, M73LPX.
Håller skärpan väldigt bra men är inte lätta att fila.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).