Verkstan

Inköp av kvalitétsverktyg

37 inlägg 25243 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74072 Jag har en kamasa sats, en bachosats och en gigantisk ironside sats. Tycker bäst om ironsiden. Tänger ska det stå knipex på. Skruvmejslar har jag mest bacho och bacho ergo. Blocknycklar på verktygstavlan är biltemas dyrare, riktigt fina tycker jag.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74074 Biltemas grejor med 10 års garanti är mycket prisvärda!
Har använt deras hylsnyckelsats för 1199:- väldigt mycket, är mkt nöjd med den. De saker som vi har dragit sönder har vi fått nya på garantin utan en enda fråga. Lilla spärrskaftet ett par ggr, ledhylsan och ett dragskaft tror jag vi har haft sönder hittills.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74075 Tänker du köpa lösa verktyg så kan jag rekomendera verktygsvagnar och bord mm från KNT-verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74076
Jesper skrev:Biltemas grejor med 10 års garanti är mycket prisvärda!
Har använt deras hylsnyckelsats för 1199:- väldigt mycket, är mkt nöjd med den. De saker som vi har dragit sönder har vi fått nya på garantin utan en enda fråga. Lilla spärrskaftet ett par ggr, ledhylsan och ett dragskaft tror jag vi har haft sönder hittills.

Hur kan man vara nöjd med saker som går sönder, och dessutom ett par gånger? När garantitiden går ut kommer de ju troligtvis fortfarande att gå sönder. Dessutom saknar man ju funktionen när prylen går sönder, ett utbyte kräver en resa till handlaren osv.

Har en 20 år gammal Luma-sats (i plåtlåda!!!) med 1/2-tumsfäste som går som en dröm trots hårt jobb i diverse bilar och traktor. Bara tanken på att den kommer att gå sönder känns ganska främmande.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74102 Min erfarenhet av hållbarheten på handverktyg säger mig att det finns INGET som håller, om du använder det på fel sätt...
En 1/4tums spärrskaft pajar lika snabbt oavsett om det är Biltema,Snap-On eller Bacho..om du bär dig åt som en idiot med det..
Däremot så håller garanterat ett dyrare kvalitètsverktyg bättre på tid och längd, rent förslitningsmässigt sett.
Med andra ord..Rätt storlek på verktyg till rätt sorts arbete..Tunga prylar=Grova verktyg-Pillriga,små prylar=Små verktyg.
Busenkelt..
I övrigt så instämmer jag i kören om AmPro..bra kvalitè till rimligt pris.

MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

mrlynx  
#74110 Jag jobbar med optofiber och kabeltv så det är kanske lite annorlunda verktyg i min verktygslåda på jobbet men man lär sig uppskatta bra verktyg.
Hemma får man klara sig med lite billigare verktyg men man blir irriterade när saker inte fungerar pga dåliga verktyg.
Ett exempel är biltemas sats med insex/torx med hållare 3/8" och 1/2" som inte håller för att användas.
Tänger så det knipex eller lindström som gäller. Lindströms sidavbitare är otroligt fina och tål nästan vad som helst.
Mejslar och bits kör jag med Wera som håller för mycket misshandel.
Rustas bänkborrmaskin är definitivt ingen höjdare än om den är billig däremot är deras vinkelslipar så billiga att man kan ha en för varje skivtyp.
Biltema har en hel del bra hylsor och nycklar även om finishen inte är perfekt så fungerar dom.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74116 Måste bara nämna att jag inte gillar Am-Pro, jobbade ett tag med ett sånt verktygsskåp från Swedol
i några månader och jag kom inte riktigt sams med AM-Pro grejerna, de var billiga men det var det enda.
Bild

Bild

Fyllda med verktyg har jag för mig de två tillsammans kostade 9000:-
men tyvärr kan jag inte rekommendera dem.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Kse  
#74117 Köpte just ett sånt skåp för nån vecka sen.
Tycker det var bra grejer för det priset, men då är jag ju bara hobbymekare.

Vad är det som du inte gillar med AmPro?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

masterchief  
#74123 Det jag inte tycker är hundra med ampro är tängerna.
Annars är jag nöjd med dem.
Tar man blocknycklarna så är de smäckra så de kommer åt trånga muttrar och bultar.
Annars är det ett vanligt symptom med billiga blocknycklar att de är grova i materialet.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74129
mrlynx skrev:Lindströms sidavbitare är otroligt fina och tål nästan vad som helst.


Lindströms är bra grejer, vi använde deras elektroniktänger för att klippa av tråd med runt 0,5mm diameter. Inga problem. :-)

Trodde jag skulle bli hudflängd när jag nämnde Biltema, men det blev inget av det tydligen...

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Elias  
#74130 Jag har en kamasa 138 delars sats med 1/4, 3/8, 1/2 spärrskaft osv. Har bytt ut 2 spärrskaft efter att mekanismen gett upp och dessa har inte blivit våldade med. Fick nya direkt på garantin men tydligen gäller egentligen inte garantin på spärrskaft men jag hade tur uppenbarligen. Annars är jag nöjd förutom att lådans låsning har gått sönder så numer sitter det ett band som håller den stängd.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74137
Kse skrev:Köpte just ett sånt skåp för nån vecka sen.
Tycker det var bra grejer för det priset, men då är jag ju bara hobbymekare.

Vad är det som du inte gillar med AmPro?

Hemma är jag ju hobbymekare jag med, men kanske vanans makt gör att jag inte till fullo
kom överens med Am-Pro och priset är ju rätt så jag har inget bra svar.
Hade jag haft ett sånt skåp skulle jag ta ur plastinsatserna och sätta en gummiduk i botten
och låta verktygen ligga löst på den i lådorna.
Som nämnts så ger inte tängerna nån kvalitetskänsla heller, men det är ju en bra grundsats
som man kan piffa upp efter behag och eftersom man har råd.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74174
Slurfi skrev:
Kse skrev:Köpte just ett sånt skåp för nån vecka sen.
Tycker det var bra grejer för det priset, men då är jag ju bara hobbymekare.

Vad är det som du inte gillar med AmPro?

Hemma är jag ju hobbymekare jag med, men kanske vanans makt gör att jag inte till fullo
kom överens med Am-Pro och priset är ju rätt så jag har inget bra svar.
Hade jag haft ett sånt skåp skulle jag ta ur plastinsatserna och sätta en gummiduk i botten
och låta verktygen ligga löst på den i lådorna.
Som nämnts så ger inte tängerna nån kvalitetskänsla heller, men det är ju en bra grundsats
som man kan piffa upp efter behag och eftersom man har råd.



Har oxå den vagnen. kompleterat med ett par extra Ampro satser men annars är jag mycke nöjd. Haft vagnen några år nu. Behåll plast insatseran för då ser du direkt om något verktyg saknas.

Inte haft sönder något ampro verktyg ännu.
Har 2st hylsnyckel satser.
komplett Ampro vagn + lite extra komplerterat.

Nöjd Ampro användare. (Används rätt flitigt oxå)

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Kse  
#74205
Slurfi skrev:
Kse skrev:Köpte just ett sånt skåp för nån vecka sen.
Tycker det var bra grejer för det priset, men då är jag ju bara hobbymekare.

Vad är det som du inte gillar med AmPro?

Hemma är jag ju hobbymekare jag med, men kanske vanans makt gör att jag inte till fullo
kom överens med Am-Pro och priset är ju rätt så jag har inget bra svar.
Hade jag haft ett sånt skåp skulle jag ta ur plastinsatserna och sätta en gummiduk i botten
och låta verktygen ligga löst på den i lådorna.
Som nämnts så ger inte tängerna nån kvalitetskänsla heller, men det är ju en bra grundsats
som man kan piffa upp efter behag och eftersom man har råd.

Tänkte du har hårdkört satsen i jobbet och hittat den svaga länken.
Har inte hunnit skruva så mycket med dom än mest putsat på skåpet :grin:
Kan hålla med om att tängerna nog inte är dom bästa, men som sagt priset är det rätta nu under december kampanjen hos Swedol

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Kse  
#74207
Mangan skrev:
mrlynx skrev:Lindströms sidavbitare är otroligt fina och tål nästan vad som helst.


Lindströms är bra grejer, vi använde deras elektroniktänger för att klippa av tråd med runt 0,5mm diameter. Inga problem. :-)

Trodde jag skulle bli hudflängd när jag nämnde Biltema, men det blev inget av det tydligen...

Biltema har mycket bra grejer, dom borde dock göra som Jula och märka ut vad som är proffs och vad som är hobby kvalitet. för nog finns det mycket som har mindre bra kvalitet oxå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).