Öppna kategorin

Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

28 inlägg 4241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Bosse1  
#742010 Här är ett fint exempel på skatt och "subventioner", läs: Allt utan skatt är subventionerat av blöta filten.

Senast redigerad av Bosse1 ons 19 jan 2022, 09:59, redigerad totalt 2 gånger.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Lars Lundqvist SLU  
#742011
jannee skrev:Det är just det som är problemet.
Bensinmackar är för små konsumenter men kan tänka mig typ handelsträdgårdar, byggvaruhus eller granngården.

Ingen av dom är konsumenter. Dom är återförsäljare. Så du åskådliggör på ett bra sätt min tes. Diskussionen här inne handlar nästan aldrig om slutkund, de som är de slutliga köparna.

Min jämförelse med hö: På en djuraffär kan du köpa 1 kg hö till kaniner och marsvin för 70-100 kr i en plastpåse, men om hästägare köper stor bal kostar det typ 2 kr/kg. Varför kan inte alla bönder sälja för 70 kr/kg? Därför att det inte finns tillräckligt många kaniner och marsvin som djurägarna vill köpa hö till. Det skulle förmodligen behövas många miljoner marsvin för att märkbart påverka vad bönderna kan få betalt för hö.

Eller titta på kaffepriset. En kopp kaffe på ett bra fik kostar mer än vad du betalar för ett halvt kilo kaffe i en mataffär. Eller mat på en restaurang jämfört med vad en bonde får betalt för råvaran.

Det är på samma sätt med trä. Det finns en liten marknad för dyra specialprodukter men det allra mesta används till enkla billiga produkter därför att det är vad marknaden efterfrågar. Tio kronor för en rulle toapapper är okej, men inte 100 kr.

Det är slutkonsumenterna som indirekt sätter priset. Inte råvaruleverantörer, inte industri, inte grossister och inte återförsäljare. Så vad är det för stora mängder produkter som vi alla som slutkonsumenter ska betala dyrt för som ska göra att råvarupriset på trä går upp radikalt?

Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Sörlänningen  
#742028
Lars Lundqvist SLU skrev:
jannee skrev:Det är just det som är problemet.
Bensinmackar är för små konsumenter men kan tänka mig typ handelsträdgårdar, byggvaruhus eller granngården.

Ingen av dom är konsumenter. Dom är återförsäljare. Så du åskådliggör på ett bra sätt min tes. Diskussionen här inne handlar nästan aldrig om slutkund, de som är de slutliga köparna.

Min jämförelse med hö: På en djuraffär kan du köpa 1 kg hö till kaniner och marsvin för 70-100 kr i en plastpåse, men om hästägare köper stor bal kostar det typ 2 kr/kg. Varför kan inte alla bönder sälja för 70 kr/kg? Därför att det inte finns tillräckligt många kaniner och marsvin som djurägarna vill köpa hö till. Det skulle förmodligen behövas många miljoner marsvin för att märkbart påverka vad bönderna kan få betalt för hö.

Eller titta på kaffepriset. En kopp kaffe på ett bra fik kostar mer än vad du betalar för ett halvt kilo kaffe i en mataffär. Eller mat på en restaurang jämfört med vad en bonde får betalt för råvaran.

Det är på samma sätt med trä. Det finns en liten marknad för dyra specialprodukter men det allra mesta används till enkla billiga produkter därför att det är vad marknaden efterfrågar. Tio kronor för en rulle toapapper är okej, men inte 100 kr.

Det är slutkonsumenterna som indirekt sätter priset. Inte råvaruleverantörer, inte industri, inte grossister och inte återförsäljare. Så vad är det för stora mängder produkter som vi alla som slutkonsumenter ska betala dyrt för som ska göra att råvarupriset på trä går upp radikalt?


Det här är ju bra och korrekta argument. Men det stora empiriska motargumentet är ju att priserna på trä redan är radikalt mycket högre i alla relevanta länder i Europa. Så det går där, men är omöjligt i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Lars Lundqvist SLU  
#742030 Ja, förmodligen därför att där finns en stor inhemsk marknad som kompletteras med exv importerade sågade varor från Sverige. Hur mycket av det vi avverkar stannar hos slutkonsument i Sverige? Tjugo procent? Är det ens så mycket? Sveriges befolkning motsvarar London. Sverige är en stor exportör men en väldigt liten marknad i konsumentledet.

Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

jannee  
#742033 I mindre skala är det inga problem med att sälja vad man själv odlar eller förädlar trots att men bor mitt ute i urskogen.
Jag tänker då bl.a på där jag köper mina ägg, de säljer direkt till privatpersoner, men även till bagerier.
Själv har jag fått förfrågan om att få köpa reglar och bräder som jag sågade upp av borrvirke, men även om jag inte har några potäter att sälja.
"Tror" att om man hörde hemma i någon stads ytterkant även skulle kunna ha direktförsäljning av säckved i både i stora men även små säckar.
Allt handlar egentligen om en uppstartsprocedur som kan bli mer långvarig än man tänkt sig.
Gäller att vara innovativ se till att man har många ben att stå på.
T. ex. säljer du egenskördat hö till hästägare, kanske du också ska förmedla strö men även annat som hästägare kan vara i behov av.
Inte sällan ger det ena också det andra och till slut har du en affär som har allt.
Säljer du virke kanske du även ska förmedla annat som hör till byggnation, bara fantasin som sätter gräns.
Eller den bistra sanningen, hur bekväm du är.
Du kan kanske tjäna hyfsat, men räknar du timmarna du lägger ned ser det inte alls bra ut.
Blir du senare så stor att du måste leja in folk (anställa någon) är du ute på hal is, kan gå väldigt bra, men även sluta i en stor förskräckelse.

Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

skogshare  
#742038
Lars Lundqvist SLU skrev: Det är slutkonsumenterna som indirekt sätter priset. Inte råvaruleverantörer, inte industri, inte grossister och inte återförsäljare. Så vad är det för stora mängder produkter som vi alla som slutkonsumenter ska betala dyrt för som ska göra att råvarupriset på trä går upp radikalt?


Ett svar är förmodligen ett globalt och av klimat- och totalkostnadsskäl mycket snabbt ökande behov av kund- och marknadsanpassade byggelement i trä, som fungerar i estetiskt tilltalande, rationella och kostnadseffektiva systemlösningar, precis som betongelement men med träets alla fördelare. Slutkunder är då främst byggbolagen/fastighetsförädlare. Förädlingen av träet har äntligen flyttats upp till högsta divisionen och kan definitivt vara med och konkurrera i toppen - också i idealisk kombination med andra materialslag. Nu gäller det bara att, förhoppningsvis med EU:s stöd, fortsätta på den inslagna vägen.  

Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Torbjörn Johnsen  
#742053
Lars Lundqvist SLU skrev:Ja, förmodligen därför att där finns en stor inhemsk marknad som kompletteras med exv importerade sågade varor från Sverige. Hur mycket av det vi avverkar stannar hos slutkonsument i Sverige? Tjugo procent? Är det ens så mycket? Sveriges befolkning motsvarar London. Sverige är en stor exportör men en väldigt liten marknad i konsumentledet.


Jämför med Finland som har signifikant högre timmerpriser än oss men i övrigt stora likheter som råvaruförädlande exportland. Skillnaden måste delvis ligga på andra plan, i hur virkesmarknaden är organiserad och framför allt, hur transparent den är. I Finland finns löpande och färsk volym- och prisstatistik för timmer och massaved motsvarande 80-90% av den samlade volymen från privatskogsbruket. Dessa uppgifter saknas helt i Sverige. Jämför vi t ex med Tyskland eller Österrike så är det länder där sågverksindustrin dominerar råvarumarknaden. Här i Sverige är det de stora massa- & pappersbolagen (som i o f s också har sågverk men det är massan och papperet som varit prio) som styr. Den svenska virkesmarknaden är tyvärr dysfunktionell ur skogsägarnas perspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Lars Lundqvist SLU  
#742066 … eller så är finska skogsägare helt enkelt bättre på att prisförhandla, och säljer inte om priserna är för låga. 😉

Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742071
I Finland finns löpande och färsk volym- och prisstatistik för timmer och massaved motsvarande 80-90% av den samlade volymen från privatskogsbruket. Dessa uppgifter saknas helt i Sverige.


Men trots att dessa uppgifter saknas för Sverige, så väljer du att göra en jämförelse och dra slutsatser. Man kan fråga sig varför?

Om data är dåligt, är det bättre att inte jämföra alla än att göra en meningslös jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

lundqvist.r  
#742081
Lars Lundqvist SLU skrev:I ditt exempel är staten slutkund.
Ett bättre exempel är i så fall järnvägsbygge. Där förutsätts att det finns resenärer och gods som vill transporteras via järnväg istället för med andra transportmedel.

Men en bättre jämförelse är med hö. Titta in i en djuraffär och kolla kg-pris…


OK, kalla staten slutkund då, det går bra. Min fundering var vad staten/kommuner/regioner, ja, kalla det "samhället ", kan göra för att det ska bli snurr på produktion av högförädlade skogsprodukter.

Och efterfrågan är förstås viktigt, men nog är det väl så att även de ramar som sätts upp på samhällsnivå påverkar lönsamheten i olika slags verksamheter. Företagen har låga skatter på elkraft. Transportstöd. Coronastöd. Stöd för bostadsbyggande. Krav eller inga krav på amortering av bolån. Massiva insatser när bankerna krisar. Med mycket mer.

Finns det liknande samhällsinsatser som skulle göra det lönsamt att utveckla produktion av samma högförädlade skogsprodukter? Stöd eller motsatsen, avgifter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Lars Lundqvist SLU  
#742084
lundqvist.r skrev:Min fundering var vad staten/kommuner/regioner, ja, kalla det "samhället ", kan göra för att det ska bli snurr på produktion av högförädlade skogsprodukter.

Fast syftet är väl att skogsägarna ska få mer betalt för sin råvara? Och då är frågan varför samhället skulle vara intresserat av det?

Avatar Fallback

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

lundqvist.r  
#742088
Lars Lundqvist SLU skrev:
lundqvist.r skrev:Min fundering var vad staten/kommuner/regioner, ja, kalla det "samhället ", kan göra för att det ska bli snurr på produktion av högförädlade skogsprodukter.

Fast syftet är väl att skogsägarna ska få mer betalt för sin råvara? Och då är frågan varför samhället skulle vara intresserat av det?


Tja, vad sägs om att det bedöms som viktigt att stimulera industrins konkurrenskraft? Precis som man gjort och gör inom många områden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inlägg i debatten: vad ska skogen användas till?

Lars Lundqvist SLU  
#742094 Det gör man redan, indirekt, genom att finansiera forskning vid de tekniska universiteten. Fast jag tror inte samhället är speciellt oroliga över skogsindustrins konkurrenskraft. Man lyckas ju redan exportera riktigt bra, och det finns rentav dom som anser att Sverige har för mycket skogsbruk och skogsindustri och avverkar för mycket. Högre priser skulle sannolikt göra fler intresserade av att avverka, och det är väl inte i första hand det som behövs just nu? Avverkas det för lite volym per år?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).