Virkesmätning och Matrisfub

Timmer eller massa?

65 inlägg 23518 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741132 Turligt nog för mig @machionisti, så är det inte du som mäter in timmret här hos oss. 🙂

Förstår uppriktigt inte vad man skulle vinna på att ha högre krav själv än vad mätaren har. Så bra betalt är det inte, så nog vill jag aptera för att maximera betalningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

jannee  
#741139 Det är de som mäter in på sågverken som avgör om det ska godkännas eller ej.
Inget som varken du eller jag kan påverka.
Varenda gång jag levererat timmer ( MÄRK VÄL till olika sågverk ) har jag alltid fått lite vrak.
Spelar ej heller någon roll om det är skördaravverkat eller manuellt.
Av just det skälet har jag ALLTID inskrivet i kontraktet en viss vrakersättning.
Hur Södra mäter in sitt timmer har jag ingen kunskap om, men Biometra kan lura en bra mycket på massaved har jag erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

Brozzlaren  
#741140 Den där skitstumpen hade jag slumpat och lämnat resten som dragåtel till borrarna. 👍

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

fri  
#741432
svampbob skrev:Det är såna där bitar som man kör igenom sitt eget sågverk om man råkar ha ett.

Tidigare fanns det ett sågverk i grannbyn och vi brukade såga där någon dag varje år och då var det många lite tveksamma bitar som blev sågade.
Den dag jag har köpt mig ett sågverk så kommer jag använda den taktiken.

Tiden och orken räcker inte att såga sånt.
Lyckas man själv såga det barkborre angripna innan barren trillat får man vara glad, 'tveksamt', lyror, röta, barkdragande kvist och liknande passar bättre som ved och hellre som hemved än massa nu när energipriserna är höga.

Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

svampbob  
#741435
fri skrev:
svampbob skrev:Det är såna där bitar som man kör igenom sitt eget sågverk om man råkar ha ett.

Tidigare fanns det ett sågverk i grannbyn och vi brukade såga där någon dag varje år och då var det många lite tveksamma bitar som blev sågade.
Den dag jag har köpt mig ett sågverk så kommer jag använda den taktiken.

Tiden och orken räcker inte att såga sånt.
Lyckas man själv såga det barkborre angripna innan barren trillat får man vara glad, 'tveksamt', lyror, röta, barkdragande kvist och liknande passar bättre som ved och hellre som hemved än massa nu när energipriserna är höga.


Jag har i veckan huggit och kört hem 15 fub med torrgran och tall och även fått några kubik genom vedmaskinen och travat på pall. Jag är säker på att det kommer att vara bra efterfrågan på pannveden framöver. Nej visst är det så att det är en ständig brist på tid till att det man behöver och vill göra.

Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

machonisti  
#741483
Mangan skrev:Turligt nog för mig @machionisti, så är det inte du som mäter in timmret här hos oss. 🙂

Förstår uppriktigt inte vad man skulle vinna på att ha högre krav själv än vad mätaren har. Så bra betalt är det inte, så nog vill jag aptera för att maximera betalningen.

Det är bra mangan att du testar. Mina inlägg här är endast till för att belysa faktumet att det inte finns en chans att nåt av de bolag jag sålt till köper din stock. Baserat på mätbesked genom åren.

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741523 Det kan jag tänka mig @machionisti, men på denna sidan viken tycker jag kraven sänks allt eftersom. Bara en sådan sak att timmer nu kan vara "tillfredsställande" kvistat:

* Kviststumpar under 5,5 cm höjd är OK.
* Kviststumpar under 1 cm dia är OK.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

isteskog  
#741524 Anpassat för maskinerna ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

tallen100  
#741527
isteskog skrev:Anpassat för maskinerna ..... 😉

från helt renbarkat när det bara höggs manuellt till "halvkvistat" när maskinerna kom...

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

isteskog  
#741533 Det gick snabbt att ändra då ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

jannee  
#741535 Har för mig att Mangan säljer till de som travmäter hela stuven, då kanske vad som helst kan slinka igenom.
Till dem jag brukar sälja, mäts varje stock individuellt och då blir TS stock garanterat vrak.
Har lite svårt att förstå vilken fördel det ska vara för skogsägaren att få timret travmätt, tror inte Södra genomfört något som månde kunna vara till deras nackdel - tvärtom.
Är det verkligen på så vis att förtjänsten med att undvika inmätaren fördelas rättvist mellan Södra och skogsägaren eller är det på efterlikviden skogsägaren får igen för den förlust han "kan" göra med travmätning.
Jag vill likna det lite med dessa jordgubbar man köper i kartong, de översta är ALLTID fina för att i botten kan man finna där och var som redan börjat ruttna.
Eller som i min ungdom när man sålde potatis säckvis, i översta halvan av säcken fanns ALDRIG någon potatis som inte höll måttet, medan det kunde vara lite si och så i botten.

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741559 Hur vet du att det blir vrak på den stocken vid stockmätning? Vilket krav på timmer är det som inte uppfylls?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

jannee  
#741563 Det är inte mig du ska fråga utan mätaren på Biometra.
Jag har under årens lopp aldrig skickat iväg en sådan miserabel "stock" ändå får man vrak då och då.
Var lite annorlunda för ca 10 år sedan då de t.o.m. godkände timmer med 20 % röta i storänden, nu är kravet max 5 % sidoställd röta.
Då var det några år man ALDRIG fick vrak, numera är det alltid lite vrak, kan inte förklara varför, men så är det.
Kraven ändras hela tiden, gäller att vara uppdaterad, bara för något år sedan gick allt borrtimmer som energived, nu får man 550 eller idag kanske ännu mer/fub.
Jag har inget belägg men misstänker att Värö betalar ganska uselt för timret och om det kommer med lite konstigt timmer gör det inget för det går ändå direkt till bruket (massa)
"Tror" att privata sågverk betalar upp till 200 kr mer/fub för gran än vad Södra ger.
Visst efterlikvid tillkommer men hur stor den är vet man aldrig.

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741565 Okej, du garanterade först att det blir vrak, men nu vet du inte. Det är inte säkert att din åsikt av vad som är miserabelt delas av virkesmätaren. ;) Det finns ju några virkesmätare här, tänkte att de kanske kunde avslöja vad som gällde.

Var lite annorlunda för ca 10 år sedan då de t.o.m. godkände timmer med 20 % röta i storänden, nu är kravet max 5 % sidoställd röta.


5% är fortfarande tillåtet , upp till 20% om det är sidoställt.

Förlust eller vinst för skogsägaren vid travmätning? Jag tror på vinst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

J S  
#742879 Se till att toppdian hamnar under lyran så är det inga problem som värögrantimmer 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).