Motorsåg och handhållet

Renovera 550

40 inlägg 6227 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera 550

Stihl_241  
#738711 En troligtvis skuren HQ 550 xpg som är en 5-6 år, vad kan en sådan vara värd? Och vart hittar jag Billigast kolv och cylinder någonstans?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Renovera 550

JoTh  
#738729 Har själv köpt kolv och packningsats från Skogsverktyg/ Svensk / Reservdelsimport. De har även komplett kit med cylinder och kolv.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#741413 Inte blivit någon affär än, men är nyfiken på handtagsvärme till en billig peng, så funderar isåfall på kolv och cyl från Skogsverktyg.
Är det någon som vet hur hårt cylindern skall dras? Och ska cylinderfotspackningen klistras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#744993 Har fått hem såget nu och lossat ljuddämparen...och visst syns där märken i kolven, men inget totalhaveri precis. Såget startar iallafall. Blir att plocka isär och se om det kan räcka med en ny kolv.
Själva handtaget till triobrake är av...någon som vet om det finns pirat att köpa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745005 Om den går nu så kan kolvring och putsning av kolv och cylinder vara värt ett billigt försök.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745013
hva555 skrev:Om den går nu så kan kolvring och putsning av kolv och cylinder vara värt ett billigt försök.

Vad skall jag isåfall putsa med? Roterande stålborste?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745029 Min metod är kemibaserad när det gäller cylindern. Jag lägger avloppsrens i ljummet vatten och doppar en trasa som fyller cylindern i det, låter den vara där 1 timmer eller så. Ta ut den skölj i vatten, känn om det finns några Al-rester kvar. Om så lägg på lite mer lokalt. Om det känns nåt fortfarande kan det vara en skada i beläggningen. Är den liten, egen bedömning 🙂, så prova våtslippapper 2-500. Vill man så kan man krysshona ytterst lite med smärgelduk 2-300 som avslutning men det behövs inte. På kolven får man putsa ner ojämnheter och rensa ringspåret innan man sätter i den nya.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745112 Svårt att få fokus där man vill ha den, men här är ett par bilder. Symtomen är/var att den dör när den blir varm och går inte att få igång, men startar relativt lätt kall.
Känns inget med nageln i cylindern, men de känns på kolven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Joakim S  
#745115
Stihl_241 skrev:Svårt att få fokus där man vill ha den, men här är ett par bilder. Symtomen är/var att den dör när den blir varm och går inte att få igång, men startar relativt lätt kall.
Känns inget med nageln i cylindern, men de känns på kolven.

Ser ut som det skett något med kolvringen, eller är det en synvilla?

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745117 Vilken uppmärksamhet! Men den tror jag är Ok iallafall av det lilla man kan se här:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Joakim S  
#745126
Stihl_241 skrev:Vilken uppmärksamhet! Men den tror jag är Ok iallafall av det lilla man kan se här:

Ok👍. Oavsett så hade jag bytt ringen. Cylindern kommer bli fin av lite putsning. Om kolven går att spara, kan det bli diskussion om. Jag hade putsat lite på den för att se hur den blir. Annars slängt i en Meteor kolv.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745138 Cylindern är bra, byt kolv så slipper du fundera på om den är nåt problem.

Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745146
Joakim S skrev:
Stihl_241 skrev:Vilken uppmärksamhet! Men den tror jag är Ok iallafall av det lilla man kan se här:

Ok👍. Oavsett så hade jag bytt ringen. Cylindern kommer bli fin av lite putsning. Om kolven går att spara, kan det bli diskussion om. Jag hade putsat lite på den för att se hur den blir. Annars slängt i en Meteor kolv.

Kolven vågar jag inte chansa på, så en Meteor blir det isåfall 👍 Men, är detta det enda felet på sågen tro? Känns som att det är något mer än "bara" detta...eller är det ett normalt fenomen att de dör och inte går att starta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

Stihl_241  
#745148
hva555 skrev:Cylindern är bra, byt kolv så slipper du fundera på om den är nåt problem.

Tack 👍 kolven ska helt klart bytas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera 550

hva555  
#745149 Jag har ju bytt kolv i en som inte gick alls. Det är en gammal 2012 som några hade problem med, bla tankventilationen. Hur som helst så startar den kall som varm och går bra hela tiden så nej, den ska inte stanna oombedd. Nu hade jag ju denna reparation för att lära mig lite om Autotune också och kollade det lite extra noga, skrev väl en del om det här. Annars som vanligt, var noggrann, ny packning under cylindern, kolla att skarven mellan halvorna är jämn (skavstål) och lägg på lite tunt med tätning där, stift förstås och slangar o filter.

PS skrev inget om förgasare. På 2 st 550 och 2 st 560 som jag gjort i ordning sista tiden har jag inte rört förgasarens konventionella del (membran o kanaler) alls. Det är bara datordelen som jag haft borta o provat och sen lagt i nytt program.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).