SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

42 inlägg 16691 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647308
rejser skrev:Helt off-topic, när kan man köpa tröja med skogsforum på? Hade varit roligt när man är på t.ex. skogselmia eller liknande om det någonsin blir sådant igen.

Jag köpte ett kit på Elmia för några år sedan. Tröjan har försvunnit någonstans men kepsen är kvar, dock den gamla modellen med SFO på framsidan.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

AKKAMAAN  
#647769
Mange skrev:Bytte drev.....

Topptrissa menar du väl?

Avatar Fallback

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

AKKAMAAN  
#647771
halvproffs skrev:Alla som varit aktiv forummedlen i minst 10 år får en hemskickad med Postnord eller Schenker gratis. 😎 😉 👍.

Lovar du eller lovar du åt Fredrik R? 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

halvproffs  
#647780
AKKAMAAN skrev:
halvproffs skrev:Alla som varit aktiv forummedlen i minst 10 år får en hemskickad med Postnord eller Schenker gratis. 😎 😉 👍.

Lovar du eller lovar du åt Fredrik R? 🤣 🤣 🤣


Tyvärr har jag inga tröjor /pengar så det blir Fredrik Reuter annars skulle jag naturligtvis gjort det!🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647936
AKKAMAAN skrev:
Mange skrev:Bytte drev.....

Topptrissa menar du väl?

Ja, drevet i topptrissan.

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648107 Jag kan vara lite tydligare. Dessa hade inte utbytbar topptrissa men det gick o byta drev o lager så det gjordes. Senare fick jag dem med 3/8 redan monterat.

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Fredrik320  
#710879
Mange skrev:Japp. Eller andra i 1,3 spårvidd och .325 delning.


Alltså hur funkar detta? HVA/Oregon 1,3mm 325 kedjor har 56 (13") /64 (15")/66 (16") /72 (18") länkar medan Stihl verkar ha 56/60/67. Endast HVA 13" har samma antal länkar som Stihls 14" kedja, de andra kan väl inte passa sinsemellan eller?

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710890 Oregon kan du få i vilket drivlänksantal du vill, likaså Stihl.

Avatar Fallback

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Hepo  
#741376 Hej är det någon här som upplever att rs pro kedjan hoppar lätt av när man kvistar, kan det vara en kombination av mejselkedja å light 04 svärden som har 10 tandat noshjul, att tandformen hugger fast lättare å krängs av. ser mer av detta än 550 med xcut 33 å 11 tandat noshjul.

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741392 Ser oftare detta problem med 1,3 än 1,5-1,6 spårvidd oavsett kedjemodell ovh noshjuls diameter.

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

JensSkoog  
#741406 Har körd med 16", Light 04 och prokedjan från Stihl på min MS261 en tid nu, och jag får säga att det har blivit en klar favorit båda i fällning och kapning av grövre träd. Känns som sågen jobbar mer effektivt än med 13", 1,5. Har inte kvistat mycket med den, så det med kedjehopp har jag inte haft.

Användarvisningsbild

Re: Test av Light 04 och PRO kedjor från Stihl (Video)

Fredrik320  
#741408
JensSkoog skrev:Har körd med 16", Light 04 och prokedjan från Stihl på min MS261 en tid nu, och jag får säga att det har blivit en klar favorit båda i fällning och kapning av grövre träd. Känns som sågen jobbar mer effektivt än med 13", 1,5. Har inte kvistat mycket med den, så det med kedjehopp har jag inte haft.


Samma här, har kört knappa 50 tankar nu med 261 16" och rs kedja. Fantastiskt bra i instick tack vare smalt svärd, kapningen fungerar suveränt det också.

Jag brukar kvista med min mindre såg och halvmejsel, tycker helmejsel hugger in sig lite i stammen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).