Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gängor hjulagertapp terri 1020

3 inlägg 1235 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gängor hjulagertapp terri 1020

Torsten  
#741349 Gott nytt år undrar om någon vet vad det är för gängor på axeltappen till hjulen på maskindelen



   TS
Avatar Fallback

Re: Gängor hjulagertapp terri 1020

Blondin 750  
#741350 Jag vet inte vilken gänga det är men det kan väl inte vara så svårt att få reda på med enkla medel. Diametern mäts enkelt med ett skjutmått, gängstigningen mäts med en gängtolk, men kanske inte alla har en sådan i verktygslådan så då kan man använda sig av en gängad bult med känd gängstigning som tolk. Troligtvis så är det fingängad millimeterstigning och då kan en liten bult ( typ m8 eller m10 med ”grov standardgänga) användas för att identifiera en grövre bults gängor som definieras som fingängad i relation till diametern på bulten. Stigningen mäts mellan ex två toppar på gängan, alltså skillnaden på ett varv. Jag har för mig att en standard m8 har 1,25mm i stigning och en m10 har 1,5mm.
Tumgängor definieras hur många gängor som ryms inom en tum.
Senast redigerad av Blondin 750 fre 31 dec 2021, 08:04, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Gängor hjulagertapp terri 1020

Torsten  
#741351 Tack ska försöka få tag i en gängtolk

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).