Logistik, Transport

Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-talet)

23 inlägg 10730 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

mareka  
#741137 Eller byt traktor!

Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741145 Själva vitsen med att ha en differential, det vill säga att hjulen kan gå olika fort är att det ska gå att svänga. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741178 Verkar som om felet kan härledas i hög grad till "annat". Lasten låg nog heller inte korrekt heller eftersom trycket på framhjulen var avsevärt lägre.
mareka skrev:Har diffspärren fastnat är det ju därför det inte går att svänga.......

Tack, det låter rimligt.
Zixten skrev:Om diffen har fastnat i låst läge har du ett problem där, då blir traktorn svårstyrd, den vill bara går rakt fram.
Fixa diffen så har du kommit en bit på lösningen, och när du ändå håller på kan du se över bromsarna samtidigt

(Fast var försiktig med bromsarna sen, man tappar väldigt mycket fart om man använder dom för möe.... :-P :lol: :D =)) )

Absolut, delar för bromsarna är restnoterade i Ellös. Det blir en lite större order nu men helt i sin ordning. Dessa saker bara måste fungera.
mareka skrev:Eller byt traktor!

Ja, gärna, det skulle dräpa mitt hobbykonto bara. Total arbetstid per år är inte många timmar. Skämt åsido, allt har sin tid.
Skogsola skrev:Själva vitsen med att ha en differential, det vill säga att hjulen kan gå olika fort är att det ska gå att svänga. 🤣

Naturligtvis, det blir otroligt tydligt med lite last.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741179
Mangan skrev:Vinscha upp toppen först. Putta toppen så den pekar bakåt. Ta nytt tag lite närmre roten på stocken än tyngdpunktsmitt. Lyft försiktigt och se på hur stocken lägger sig så fint tillrätta.

Jag ger mig tusan på att det beskrivs väldigt väl i en gammal bok jag läste om att bruka jordbrukstraktorn i skogen. Boken har jag tyvärr slarvat bort, ack och ve.

Någon som kanske känner till boken och har den i digitalt format?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741204 "Virkestransport med Jordbrukstraktorn"

Den här länken tycks fortfarande funka

http://www.mediafire.com/file/ijvfr4x4r ... ktorn.djvu

Så här ser det ut när jag vinschar


Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741260 Det finns andra ställen än OiE att handla ifrån, t.ex traktordelar.net. Vad är det för traktor ?

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741345 Traktorn är en MF188. Nog finns det andra leverantörer såklart, alltid intressant med lägre priser. Ser att flera bromsdelar finns i lager hos OiE nu, stod 9-10 veckors leveranstid i förrgår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744453
idkfa skrev:Traktorn är en MF188. Nog finns det andra leverantörer såklart, alltid intressant med lägre priser. Ser att flera bromsdelar finns i lager hos OiE nu, stod 9-10 veckors leveranstid i förrgår.

Man ska inte vara rädd att fråga hos MF-handlaren, kan vara prisvärt ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).