Verkstan

Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

7 inlägg 2414 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Tomasw  
#740931 Hej.
Vi har haft ett lite knivigare bekymmer med en Parkers el förstyd l90ls ventilpaket på en Palms 7.86 kran.
Proportionalventilerna har gett efter och börjat läcka.
Vi böt ut 7 stycken samt gick igenom de vanligaste möjliga felena. vi bört även hela endsektionen var pilottrycket ljusteras samt kollade ifall det skulle vara stockning i returlinjuen, att snabbkopplingarna skulle ha nåt fel eller tex innanmätet i slangarna skulle ha lossat o täppt till nåt.
För säkerhutskull förnyade vi hela returlinjen (3/4) samt pilotlinjens läckagelinje.
då vi mäter från ventilbordet (ps porten ) har det i standby ett tryck på ca28 bar
då någon funktion antingen i traktorns egen hydraulik eller ventilbordet används så arbetstrycket går upp till 215 bar så stiger pilotrycket till runt 37 bar. Det konstiga är att vi får då en tryckchock på nån sekund som stiger upp till 55 bar före trycket jämnas ut. till 37-38 bar.

Vi har inte gjort nå mätningar på maskin vi kunde jämföra med då den var ny men den har funkat felfritt i 2000timmar.
Tillverkaren har inte kunnat säga annat än att de tycker att det är lite för högt tryck för pilotlinjen.

Har nån nångång råkat ut för nåt liknande eller vet hur högt pilottryck håller proportionalventilerna innan de ger efter?
Vi skulle ju förståss ha en massa jobb ogjort men ogärna riskera de nya propoventilerna då det int är nå billigt nöje byta.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741143 Samma på en Valmet 830
Satt original en 1/4 tums spillslang från ventilbord till tank
Blev kampanj att den skulle bytas till 3/8 eller helst 1/2 tum

Användarvisningsbild

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Fredrik320  
#741147
Simba skrev:Samma på en Valmet 830
Satt original en 1/4 tums spillslang från ventilbord till tank
Blev kampanj att den skulle bytas till 3/8 eller helst 1/2 tum


Vad då för kampanj?

Har ett l90 LS från 2021, där är det fortfarande 1/4" spillslang från ventilbordet.

Avatar Fallback

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741150 Här i Finland byts det till grövre
Service tröttna på att byta på garanti vid kallare än25

Användarvisningsbild

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Fredrik320  
#741151
Simba skrev:Här i Finland byts det till grövre
Service tröttna på att byta på garanti vid kallare än25


Jag köpte min från Hankkija, borde man kräva byte till större slang? Har de bytt till större på garanti åt dig? Finns det nån mer info om kampanjen nånstans?

Avatar Fallback

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741167 En grövre slang har du väl råd med själv om det är så enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Tryckchock i pilotlinje på ventilbord

Fredi  
#741508 Ha du mätt vad motrycket i returslangarna är? Börja med att mäta det, tryckchockerna du får kan orsakas av trång retur. Snabbkopplingen på returen från såpass stort ventilbord som L90 skulle jag nog skippa helt och hållet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).