Logistik, Transport

Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-talet)

23 inlägg 10726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-talet)

idkfa  
#741037 En riktig nybörjarfråga.

Kör i skogen med en tvåhjulsdriven jordbrukstraktor från slutet av 70-talet. I trepunkten hänger en Star-kran. Timret lastas på ett släp med fällbara stakar och boggie (Moheda, kanske). Släpet är fäst till traktorn via en avtagbar platta med krok som låses fast, jag vet inte vad det heter. På traktorn finns vikter på framhjulen, de är nog standard, men inga andra lösa vikter.

När jag har lastat några stockar, inte överdrivet mycket, blir trycket på framhjulen väldigt lågt. Att servostyrningen är lite sisådär spelar ingen roll längre - det är väldigt enkelt att vrida hjulen. Tyvärr styr traktorn väldigt dåligt, det är den ömmande punkten, åtminstone jämfört med upplevelsen utan släp och endast kranen kopplad.

Det finns säkert flera saker som kan vara galna:
- Lastat åt helsike fel
- Fel placering av boggien (den kan flyttas)
- Avsaknad av (extra) vikter framtill
- Min uppfattning av hur traktorn bör kunna styra
- Annat

Skulle kännas mycket tryggare om jag kunde hitta en lösning. Vad har ni för idéer om situationen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741039 Äh, jättefel ställe att lägga frågan, flytta gärna tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741041 Om boggien är flyttbar så kan du ju börja med att flytta fram den.

Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741052 Har dy styrbroms? Med kranen på trepunkten blir det baktungt. Flyttar du fram boggien får du sämre grepp med bakhjulen.

Kan du sänka kranen så att den står på vagnen när du kör?

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741066 Jag skulle rekommendera en kombination av lite mer vikt fram och flytta fram boggien lite. Har du någon bild på ekipaget med last?

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741068
Skogsola skrev:Om boggien är flyttbar så kan du ju börja med att flytta fram den.


Vad kan jag tänka för grundregel med boggiens placering, så okomplicerat som att däcken ska ligga mitt under lastens tyngdpunkt?

Mangan skrev:Har dy styrbroms? Med kranen på trepunkten blir det baktungt. Flyttar du fram boggien får du sämre grepp med bakhjulen.

Kan du sänka kranen så att den står på vagnen när du kör?


Vad innebär styrbroms?

Jag skulle kunna sänka kranen så den står på släpets balk men då skaver den när jag svänger. Kanske inte är något problem i sammanhanget.

Mikael skrev:Jag skulle rekommendera en kombination av lite mer vikt fram och flytta fram boggien lite. Har du någon bild på ekipaget med last?


Skulle gärna ha framvikter men har tyvärr varken rack att hänga dom på eller vikterna själva. Kanske jag ska drista mig till att sätta ut en annons på den lokala sidan på Ansiktsboken. Någon kanske har antika grejer liggande som passar.

Ingen bild på ekipaget med last. Det är dessutom så anskrämligt att jag är osäker på om det över huvud taget går att avbilda. Skämt åsido, nästa lass ska jag fotograferar men det lär tyvärr dröja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Nyborg  
#741071 Styrbroms innebär att det sitter två bromspedaler. De kan vara sammankopplade, tex på BM så fäller man över en regel. Är den uppfälld kan du bromsa hjulen individuellt och kunna svänga mycket lättare.

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Nyborg  
#741074 Boggikärrorna brukar ha bakre banken ihop med hjulstället, så flyttar man fram boggien blir lastlängden kortare. Kanske inget problem om man ändå inte kör långa stockar...

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741076
idkfa skrev:Ingen bild på ekipaget med last. Det är dessutom så anskrämligt att jag är osäker på om det över huvud taget går att avbilda. Skämt åsido, nästa lass ska jag fotograferar men det lär tyvärr dröja.

Man blir ju inte mindre nyfiken av den kommentaren 😀

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741078 En minut in i filmen så får du styrbromsen förklarad och ser hur det funkar.

En varning bara, om du delar på bromspedalerna så kom ihåg att koppla ihop dom igen när du kommer upp på vägen och skall köra transport, kan bli jobbigt om du åker i full fart och behöver bromsa och bara bromsar ett hjul.


Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Bosse1  
#741095 Det kanske räcker att vända några stockar,eller förskjuta några bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

idkfa  
#741126 Tack för alla svar. Måste nog erkänna att bara med endast kranen kopplad, det vill säga utan släpet, understyr det fortfarande ganska mycket. Nära på svårt att styra ut ur en fot snö på väldigt spårig traktorväg. Har bara vinschat idag och inte haft kärran kopplad.

Nyborg skrev:Styrbroms innebär att det sitter två bromspedaler. De kan vara sammankopplade, tex på BM så fäller man över en regel. Är den uppfälld kan du bromsa hjulen individuellt och kunna svänga mycket lättare.


Ja, det finns styrbroms i så fall. Antar att du tänker att jag skulle styra med hjälp av att bromsa ena hjulet. Det förutsätter nog (minst) två saker, att bromsarna fungerar och att diffen inte är låst. Bromsarna är nära på obefintliga och diffen har fastnat i låst läge. Hur som helst, det skulle nog vara det ideala i skogen.

Nyborg skrev:Boggikärrorna brukar ha bakre banken ihop med hjulstället, så flyttar man fram boggien blir lastlängden kortare. Kanske inget problem om man ändå inte kör långa stockar...


Det stämmer, de sitter ihop. Blir till att prova flytta boggien först eftersom jag fortfarande inte hittat några extra vikter till salu.

Mikael skrev:Man blir ju inte mindre nyfiken av den kommentaren 😀


Det är ett ekipage för en fakir. Kan beskrivas som en trebent hund: lite förfärande att se på men samtidigt spännande att den går.

Bosse1 skrev:Det kanske räcker att vända några stockar,eller förskjuta några bakåt.


Med andra ord, antagligen kunde jag lastat bättre. Det ligger nog en stor sanning i det. Så in i granskogen vanskligt att vända på stockarna eftersom hydraularmen på bommen inte fungerar (alla slangar behöver bytas, inklusive de på traktorn).

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741130 Vinscha upp toppen först. Putta toppen så den pekar bakåt. Ta nytt tag lite närmre roten på stocken än tyngdpunktsmitt. Lyft försiktigt och se på hur stocken lägger sig så fint tillrätta.

Avatar Fallback

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

mareka  
#741135 Har diffspärren fastnat är det ju därför det inte går att svänga.......

Användarvisningsbild

Re: Lätta framhjul med släpet kopplat (utrustning från 70-ta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741136 Om diffen har fastnat i låst läge har du ett problem där, då blir traktorn svårstyrd, den vill bara går rakt fram.
Fixa diffen så har du kommit en bit på lösningen, och när du ändå håller på kan du se över bromsarna samtidigt

(Fast var försiktig med bromsarna sen, man tappar väldigt mycket fart om man använder dom för möe.... :-P :lol: :D =)) )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).