Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 310374 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#741031 Det är som vanligt.
Längst in, å sämst till.
Det skulle väl, gått å ha.
Det lite rymligare.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741033 Du skulle passat på att byta alla sju. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#741034
Mangan skrev:Igår så gick bromsbandet för andra gången på min 550xpg.

1640716891_img-20211227-wa0002.jpeg

Var inne hos handlarn strax efter lunch, men de hade inga på lager. De hade såklart aldrig hört talas om att det skulle gå sönder. Ingen som använder bromsen vid förflyttning eller riskastning mer än jag? 🤔

Fick tag i min frus om fick åka en sväng om Broås, där det fanns. Hann få ihop det innan mörkret la sig, och mer än en tank hann jag med. Känns lättare att lossa bromsen nu.

De brukar inte gå sönder på löpande band, men att handlaren inte hade hemma tycker jag ändå är lite märkligt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Fredrik320  
#741044 Skogstraktorn har varit lite orkeslös på högre varv en längre tid. Fick äntligen problemet åtgärdat, pumpen ut från tanken och rengjort sugfiltret. Bara en liten skillnad :lol:



Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

rokon  
#741051
Mangan skrev:Jaha, kastskyddet hade gått av på sågen, så det gick inte att lossa bromsen. Hade ett begagnat liggande turligt nog, så tänkte att det bara var att byta.

Men blev lite paff, det gamla hade smält av!

1638908705_img_20211207_182040_042.jpg
1638908705_img_20211207_182021_536.jpg
1638908706_img_20211207_182006_451.jpg


Visade sig att hålet på dämparen var precis där det hade smält, så jag gav mig på att skriva dit piratdämparen jag hade ratat tidigare, så sen på med det begagnade handtaget.

Börjar bli lite rep på denna såg...

Mangan du som är så pass självverksam med sågen börja med att blåsa ren den med tryckluft innan du gör service och reparationer och filning hemmavid.
Jag har kompressor model stor staionär med slang så jag når ut från Garaget/verkstaden och blåser ren den från allt kladdigt spån innan jag gör något med sågen och varje dag jag använt den. Obs skyddsglasögon.
Har även tänkt att jag skall skaffa mig en slangvinda till tryckluften, tror inte det skulle bli så bra att dra ut särskilt tryckluftanslutning utomhus här där det blir så kallt, skulle nog bli isproppar, så dra ut luftslangen genom gångdörren blir nog det som fungerar bäst, fast en vinda vore praktiskt.
Har dock i juni fått utvändigt monterad vattenkran enligt konstens alla regler i samband med att rörmokaren ändå var här. Till våren så skall jag i alla fall skaffa en slangvinda på 35 meter till vattenkranen. Kan vara bra så jag vid torka och risk för gräsbrand kan nå byggnaderna och vattna upp runt dem om den röde hanen slipper lös.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741053 Tycker inte det blir så mycket renare med tryckluft. Fast det blir ju skit runt om i hela garaget förstås, så något måste väl lossa. :)

I detta fall hade jag ingen verkstad eller tryckluft tillgänglig.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

alias  
#741054
Fredrik320 skrev:Skogstraktorn har varit lite orkeslös på högre varv en längre tid. Fick äntligen problemet åtgärdat, pumpen ut från tanken och rengjort sugfiltret. Bara en liten skillnad :lol:

1640726045_img_20211228_193857.jpg

1640726045_img_20211228_195125.jpg


De flesta motorer går bättre om de får bränsle. 😉

Körde en Vimek 606 som tvärdog lite då och då. Visade sig att det var rätt mycket bråte i botten på dieseltanken och utloppet (mindre lyckad konstruktion) till bränsleledningen blockades då och då av vad som föreföll vara en större färgflaga från en jeepdunk.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

rokon  
#741056
Mangan skrev:Tycker inte det blir så mycket renare med tryckluft. Fast det blir ju skit runt om i hela garaget förstås, så något måste väl lossa. :)

I detta fall hade jag ingen verkstad eller tryckluft tillgänglig.


Om du inte får sågen så mycket renare med tryckluft så har blåsmunstycket yttre del blrivit stukad, märkte det i våras att det inte kom så mycket luft, haft samma munstycke sedan mitten av 80 talet. men jag borrade upp hålet så nu blåser det grymt bra, samt använder mest rapsoljan vilket bidrar till att det blir rent.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#741122
Mangan skrev:Du skulle passat på att byta alla sju. 😉

Mm men jag synade alla noga och bedömde att dom håller många timmar till.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#744781 Märkte att maskinen inte gjorde riktigt full längd på slagen, fattades några cm. Blev till att rensa ur teleskopet, fullproppat med skräp i änden, väl packat dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#746510 Ja något måste vi ju göra även om vi inte är pigga.

Lilleman lagar sin farbrors kompressor med lite hjälp.

Nu blir det tryck igen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#748642 Vi har idag börjat serva tröskorna och först ut är den jag kör.

Jag visste om att två små hydraulkolvar som håller inmatningskedjan spänd var dåliga. Men jag trodde inte att man var tvungen att plocka ner nästan hela inmatningen för att få väck dem.



Sedan hittade serviceteknikerna detta före detta lager.



Jag höll mig mest i bakändan av tröskan och bytte knivarna i hacken.



Sedan hittade vi mer som behöver åtgärdas vilket kommer att kräva lite jobb. 😥

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#748654 Skönt att hitta det nu istället för när grejerna ska gå som mest. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#748661
Erre skrev:Skönt att hitta det nu istället för när grejerna ska gå som mest. 👍


Så är det ju, som det är just nu så har vi väldigt snäva marginaler vid skörd.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#748727 Men visst är det lite osportsligt 😎 😇

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).