Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

827 inlägg 122131 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740897
Williamm skrev:Nu när vi ändå är inne på kedjor..
Vist ska hva242 ha 325 eller ska man kanske testa med 91vxl.
Jag tänkte testa 91vxl på ms200, men den kanske är för klen?

Har testat lite olika kedjor på 200 och just VXL gillade den skarpt.
Den gick fint med den kedjan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#740900
Niking skrev:
Williamm skrev:Nu när vi ändå är inne på kedjor..
Vist ska hva242 ha 325 eller ska man kanske testa med 91vxl.
Jag tänkte testa 91vxl på ms200, men den kanske är för klen?


Enligt gamla rekommendationer bör det vara H30 på en 242 XP. Borde väl även funka med SP33G.

Passar frågan om MS 200.
/Niklas

Det är vad jag kört, och det har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#740901
Mange skrev:
Williamm skrev:Nu när vi ändå är inne på kedjor..
Vist ska hva242 ha 325 eller ska man kanske testa med 91vxl.
Jag tänkte testa 91vxl på ms200, men den kanske är för klen?

Har testat lite olika kedjor på 200 och just VXL gillade den skarpt.
Den gick fint med den kedjan.

Då ska jag byta till VXL när de kedjor den har nu är slut. Jag gillar lite större tänder..

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Amatörhuggare 62  
#740911 Gillar också vxl till 201 an

Kan ha missat, men vad gör ni rent med.
Kåda och vegolja.
Sitter hårt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

JensSkoog  
#740917
Amatörhuggare 62 skrev:Gillar också vxl till 201 an

Kan ha missat, men vad gör ni rent med.
Kåda och vegolja.
Sitter hårt.

MS 200 och 201 är tråkiga på det att det fastnar sig så mycke skit.
Finns mycket man kan använda, diesel, Stihl eller Husqvarna sågrens och säkert mycket annat, men just på det där har jag användt Jotuns penseltvätt. Funkar hyfsad.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

OddHEriksson  
#740973
can skrev:Kva kjede brukar du på di 261?

Bruker den 1,3 kjeden som vart leverd med L.04 sverdet, hugsar ikkje nummeret i farten, men kan nok finne utav dette.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740982
OddHEriksson skrev:
can skrev:Kva kjede brukar du på di 261?

Bruker den 1,3 kjeden som vart leverd med L.04 sverdet, hugsar ikkje nummeret i farten, men kan nok finne utav dette.

Nei er vel same oppsett som eg har sjølv berre at eg har den gamla 261 saga den med justeringsforgassar, ein tung klamp.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

OddHEriksson  
#740984 Er vel fort det. Mi 261 er ei 16 eller 17mod, hugsar ikkje heilt i farten. Blir slik når ein har 2 hus plutselig og ikkje har alle sager der ein bur 😂

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740988 Er den full chisel kjeda til stihl, den nye utgaven av saga kom i -16 meinar eg.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

alias  
#740989
Amatörhuggare 62 skrev:Gillar också vxl till 201 an

Kan ha missat, men vad gör ni rent med.
Kåda och vegolja.
Sitter hårt.


Rengöring av sågen brukar endast ske med torkpapper, tryckluft och kombimejseln.

Kåda på t.ex. jaktkläder och dragkedjorna på huggarkläderna brukar jag ta väck med T-röd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741018 Deksel på saga kan med fordel leggas i nokonlunde varmt vatn ei stund og vaskast med zalo og oppvaskost etter at det har lagt til bløyting. Mange luftfilter tåler og dette.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#741618 Ny projektsåg, 560XPG. Den har stått några år, spindlarna har byggt en del i den. Smutsigaste jag haft sen jag köpte en 242 för reservdelar från en storsäljare på Tradera. En skruv i ljuddämpare/cylinder och en 6-kantbult där nere. Ena örat avbrutet på dämparen men Mig bör fixa det. Efter bilden tittade jag i på kolven som inte är en katastrof så jag satte tillbaka startapparaten, bytte soppa och drog. Det låter mycket i en källare om man inte har dämpare 😀 . Den gick några sekunder , omstart , några sekunder till. Sen hände nåt, den blev seg att dra i, kollade startapparaten, inget fel. Jag ska naturligtvis plocka ner den men det vore intressant att få förslag på vad som hänt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#741713 Ser ut som om det var kulhållare i plast !!! Den kilade sig mellan. veven o sidan o gjorde det trögt. Både kolv o cylinder är fina så nu har jag det otrevliga jobbet att byta lager o få ihop det på ett bra sätt. Finns det lager med bättre kulhållare? Fast det håller väl sågen ut om jag byter nu. Det där med delning är ju ett spöke för mig. Nu knackade jag lite försiktigt på svänghjulsmuttern utan värme och tänkte att innerringen skulle släppa men istället släppte inner på kopplingssidan! Skumt eller förväntat? får väl försöka få av det andra också för att rensa bort plastbitar. Tydligen ingen packbox på kopplingssidan eller ser jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#741718 Nu är det borttaget. Knackade lite lätt på en hylsa. Ytterringen blir ju som synes också varm vid demontering så om man kyler det nya så ska det väl mer eller mindre trilla i. Ska bara hitta ett nytt nu.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#741721 Hjälp, inte ska det väl vara en packbox på kopplingssidan? Varken 550 eller denna hittade jag nått sånt på eller vad är det jag inte förstår?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).