Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning i skärgården

45 inlägg 11034 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slutavverkning i skärgården

plax  
#740717 Startar en tråd här om mitt avverkningsprojekt i österbottens skärgård.

Skiftesuppgifter: figur 1, 0,7ha slutavverkning 80%gran 94år virkesförråd ca 160m3. Figur 2, 0,9ha oröjt 20 årigt plantbestånd.

Att äga skog i skärgården har blivit väldigt utmanande med de milda vintrar vi har haft den senaste tiden. Det är 7 år sen jag bestämde att slutavverkningen ska göras så fort det går. 2ggr har skogsvårdsföreningen varit med maskiner på grannskiftet men inte hunnit med mitt.
Nåja sommaravverkning med pråm så några pengar skulle jag inte ha fått (5-10€/ m3)

Nu denna vinter har det börjat väldigt bra med kall november och december. Tyvärr blev det aningen förstört på julaftonen när vi fick ca 45cm pudersnö.
1640551499_20211226_112725.jpg

Gjorde en första kontroll av tjockleken på isen idag och det är nog nästan så man ger upp för denna vinter också.
1640551520_20211226_112552.jpg
1640551510_20211226_112649.jpg

Vackert är det men finns det nån som kan ge några tips hur jag ska göra för att få isen att växa?
1640551529_20211226_112733.jpg




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

Bax  
#740718 Skotta bort snön. Borra hål och pumpa upp vatten.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

plax  
#740721
Bax skrev:Skotta bort snön. Borra hål och pumpa upp vatten.


Skotta med vad? Ingen vettig människa kör på mindre än 35 cm is med den typ av traktor och slunga som klarar av denna snömängd.

Det som jag funderar över är att packa snön med skotern nu först. 15 meter brett blir ju en del turer fram och tillbaka men mina pojkar borde nog ställa upp och köra 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning i skärgården

Axl  
#740725 Blir isen för dålig om man pumpar upp vatten utan att ta bort snön? Har du tillgång till motordriven pump för att spola väg?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

machonisti  
#740734 Måst nog få bort snön. Tog ut grävmaskin till halsön -03 på 120 cm is. Ungefär samma förhållanden som nu men det hann bli 35 cm innan snön kom den vintern om jag minns rätt. Pumpades mycket på den vägen men även utan pumpar frös isen till ca 70 cm, kan finnas minnesfel men i stort.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

machonisti  
#740738
1640557991_20211218_142137.jpg
Skrapade lite is sista helgen före jul. Inget mått men såg ut som 30 cm men det låg emot land.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning i skärgården

hfab  
#740750
plax skrev:
Bax skrev:Skotta bort snön. Borra hål och pumpa upp vatten.


Skotta med vad? Ingen vettig människa kör på mindre än 35 cm is med den typ av traktor och slunga som klarar av denna snömängd.

Det som jag funderar över är att packa snön med skotern nu först. 15 meter brett blir ju en del turer fram och tillbaka men mina pojkar borde nog ställa upp och köra 🤔


Det är en riktigt dålig ide att packa snö på isen.
Du får ett isolerande täcke och riskerar att isen smälter underifrån.

Ploga bort snön med en ATV och spola sedan på vatten.

Har du inte tillgång till ATV så vattnar du direkt på snön, med se till att snön blir riktigt genomblöt.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

Bax  
#740752
plax skrev:Skotta med vad? Ingen vettig människa kör på mindre än 35 cm is med den typ av traktor och slunga som klarar av denna snömängd.

Det som jag funderar över är att packa snön med skotern nu först. 15 meter brett blir ju en del turer fram och tillbaka men mina pojkar borde nog ställa upp och köra 🤔



Fyrhjuling med frontmonterad slunga?
Packa med skoter och sedan vattna kanske funkar också?

Hursom så blir det ett jäkla massa jobb för att få till en bra väg.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning i skärgården

Piraboin  
#740759 eller en agromatic med plog/slunga

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

Torbjörn Johnsen  
#740761 Här finns en artikel på iskogen.se om isvägar:
https://iskogen.se/skogsbruk/isvagar-ri ... jligheter/

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning i skärgården

Axl  
#740768 https://www.blocket.se/annons/stockholm ... l/97633241 Lösningen på snöproblemet!

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

plax  
#740772
Axl skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm/lada_niva_1_7_i_83hk_urban_momsbil_taklucka_plogbil_2500_mil/97633241 Lösningen på snöproblemet!


Visst, om det skulle gälla en avverkning på 1500m3 istället för 150m3 🤓

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

HannuRöj  
#740774 En har byggt snöplog på liten framhjulsdriven bil, fungerar utmärkt och går att hålla bra fart på..👍
Breddare och mycket längre än den på Nivan, klarar bra av ca10cm snön. Han röjer isbanan för motorcycklar med den så han måste aldrig köra på allmäna vägar.

Det är 4,5km enkelresa, så med ATV är absolut inte möjligt att köra så många gånger som krävs.
Men om man kör med ATV ett par vändor på början, så att en rensat bana är på varje sida, rejält utanför blivande isväg. Sen går med bilen ploga snön ditåt..?
160m3 är inte hemskt mycket, så räcker det inte att iset tål en liten traktor, som lunnar helstammar?
Ju breddare isväg försöker man göra, desto flera gånger måste samma snön plogas och förr eller senare krävs även snöslunga och tung traktor. Hur mycket fryser vid färdigt rensat isväg, under snön, vet jag inte. Misstänker lite det ska aldrig frysa tillräcktligt för en traktor med snöslunga.. 😥

👍 Du är inte rädd för utmanande projekter, Plax!

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

Bax  
#740786 150m³..... går det inte att få dit en gammal Terri eller en fyrhjuling med kranvagn, sen raggar du ihop alla grannskapets pojkar med skoter och timmerkälke och låter dem köra i skytteltrafik, det går ju att lasta ganska mycket om det är en slät och rak isväg. Du lastar dem med Terrin/fyrhjulingen och på fastlandet eller i strandkanten står nån med traktorn och vagnen och lossar dem.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning i skärgården

Finnetfel  
#740799 De är ju bara pudersnö vi fått, nog funkar de med fyrhjuling skulle jag tippa. Skottar alltid skogsbilvägen med fyrhjuling och har aldrig mött snö som jag inte fått undan. Med vintern vi har nu tar det nog inte länge förrän isen är tjock nog. Vart i Österbotten finns du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).