Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 39912 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

tallen100  
#740730 Bara vad jag tycker precis som du, fast tvärtemot.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740732 Å vad grundar du de åsikterna på?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740733
anersimyra skrev:
Mange skrev:Bara för man inte kör själv bytyder inte att man inte ser o hör vad användarna tycker och vill.
Jag vet du och Niking är nöjda. Det finns fler som är det.
Det finns även de som inte är nöjda. Som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på ett arbetsredskap. De ska även få sagt sitt.
De vill inte skriva för de ser ingen vits i det.
De har i flesta fall upplyst både åtf och märket om sina synpunkter.
Läst lite om hur vinklat det blivit här där oönskade åsikter inte är poppis.
Ett publikt forum som detta ska ge röst åt alla.
Även de som inte är nöjda med sponsorns produkter.

Menar du på fullt allvar att vi som kör batteriprodukter och skriver positivt om dessa produkter är sponsrade av respektive tillverkare och att de som inte är nöjda låter bli att skriva här på forat då de upplever att det inte är någon vits att delge forat de negativa aspekterna på batterimaskinerna!!??

Nej. Jag menar att de som vill sälja maskinerna sponsrar forumet vi skriver i.
Jag vidhåller att det är stort sett omöjligt att föra en normal dialog här om detta.
När argumenten inte gillas eller tar slut så blir det dagisnivå. Inte saklig diskusion vilket detta ämne behöver mer än nåt annat. Som nu..
Kom med lite svar istället för att tjafsa.
Visa hur det är fel när jag beskriver andras missnöje och vad de är missnöjda med.
Försök inte förklara var vinsten i detta är för de som inte är nöjda. De blir inte nöjdare för du eller vem det nu må vara är det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740735
Mange skrev:Visa hur det är fel när jag beskriver andras missnöje och vad de är missnöjda med.


De borde nog själva beskriva sina problem här på skogsforum - om de nu vill ha svar!

För det fungerar inte om du för deras talan som någon sorts advokat. Det uppfattas snarare som allmänt svammel.

Är det något konkret du själv undrar över, så fråga på, så lär du få svar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740740 Mange, det är väl snarare de dominerande tillverkarna, alltså Stihl och Husqvarna, som sponsrar Skogsforums kategorier för röjning och handhållet. Å både Stihl och Husqvarna tillverkar ju som bekant både bensinsågar och batterisågar. Så vad är problemet?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

tallen100  
#740775
Niking skrev:Å vad grundar du de åsikterna på?
/Niklas

Det sunda förnuftet 👍
Du vill ofta framhålla att batterisågarna är problemfria,
Jag vet nämligen att ingenting är fritt från problem, och särskilt inte elektriska grunkor.
Det krävs många batterier för att motsvara en dunk bensin, som dessutom ska laddas.
Batterierna kommer dessutom så småningom att tappa prestanda, och laddcyklerna blir tätare..
Så inget batterihalleljua biter på mej.
men visst batterisågarna har sina fördelar, b.l.a. dom två jag nämnde förut. Om man tycker det är ekonomiskt.
Så ser jag på saken.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740781
tallen100 skrev:
Niking skrev:Å vad grundar du de åsikterna på?
/Niklas

Det sunda förnuftet 👍
Du vill ofta framhålla att batterisågarna är problemfria,
Jag vet nämligen att ingenting är fritt från problem, och särskilt inte elektriska grunkor.
Det krävs många batterier för att motsvara en dunk bensin, som dessutom ska laddas.
Batterierna kommer dessutom så småningom att tappa prestanda, och laddcyklerna blir tätare..
Så inget batterihalleljua biter på mej, men visst batterisågarna har sina fördelar, b.l.a. dom två jag nämnde förut. Om man tycker det är ekonomiskt.
Så ser jag på saken.

Då du inte ens verkar ha kört någon batterisåg, så grundas dina argument här på något du inte vet ett skvatt om. Å sådant kan ju aldrig föra tråden framåt.

Låna hem en batterisåg och testa ordentligt. Därefter kan jag ta dina argument på allvar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#740784 Jag vet hur batterierapparater funkar och jag vet hur en förbränningsmotor funkar. Och för övrigt så stämmer det jag skrivit om både laddning och att batterier med tiden tappar ork, och måste laddas oftare, och att en batterisåg inte är problemfri.
Men du och dina batterifrälsta kompisar får givetvis ta mina argument hur ni vill. 👍
Senast redigerad av tallen100 mån 27 dec 2021, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740785 Skulle kunna tänka mig att ha en batteriröjsåg till att slå gräs vid fäboden. Köra på ljudlöst medan kvinnan fixar fika. När batteriet är tomt är arbetsinsatsen över. 😍

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740788 Ett batteriröjsåg är ju bara tyst när den är på tomgång. När den går så behövs likväl hörselskydd, även om motorljudet är betydligt lägre än hos en motsvarande bensinröjare.

Vill du slå gräs "ljudlöst" så är det väl en lie som gäller. (Å lie diskuteras lämpligtvis i lietråden).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740789
tallen100 skrev:Jag vet hur batterierapparater funkar och jag vet hur en förbränningsmotor funkar. Och för övrigt så stämmer det jag skrivit om både laddning och att batterier med tiden tappar ork, och måste laddas oftare, och att en batterisåg inte är problemfri.
Men du och dina batterifrälsta kompisar får givetvis ta mina argument hur ni vill. 👍


Som sagt, låna hem en batterisåg och kör den någon dag. Återkom sedan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740790 Nu har jag bara en batteridriven apparat, en gräsklippare.
Köpte två batterier till den. Nu går det inte ladda ett av batterierna. 800 i sjön.
Garanti naturligtvis utgången 👎

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#740791
Niking skrev:
tallen100 skrev:Jag vet hur batterierapparater funkar och jag vet hur en förbränningsmotor funkar. Och för övrigt så stämmer det jag skrivit om både laddning och att batterier med tiden tappar ork, och måste laddas oftare, och att en batterisåg inte är problemfri.
Men du och dina batterifrälsta kompisar får givetvis ta mina argument hur ni vill. 👍


Som sagt, låna hem en batterisåg och kör den någon dag. Återkom sedan.
/Niklas

Har inget behov alls av en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740794
Niking skrev:

Är det något konkret du själv undrar över, så fråga på, så lär du få svar.
/Niklas


Berätta gärna mer.
Hur mycket har din utrustning kostat, Niking?
Hur lägger du upp det för att köra 8tim 5 dar i veckan?
Hur länge håller batteri i daglig användning?
Vad gör du för att få grejerna att inte slitas, gå sönder i daglig användning?
Senast redigerad av Mange mån 27 dec 2021, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Arvid0  
#740795
Röjkvist skrev:Nu har jag bara en batteridriven apparat, en gräsklippare.
Köpte två batterier till den. Nu går det inte ladda ett av batterierna. 800 i sjön.
Garanti naturligtvis utgången 👎


800 kr? Då var det ingen premiummaskin gissar jag? Skulle jag köpa meec eller motsvarande så räknar jag allt jag kan nyttja den efter garantin gått ut som en bonus. Vet jag att jag kommer använda den längre tid så får det svida mer i plånboken men jag har också högre krav.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).