Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 40725 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740693
Mange skrev:Det finns de som jobbar för pengarnas skull och behöver ha inkomst från det. Arbetsmiljöns önskelista inehåller oftast andra grejer på prioriteringslistan än det buller dagens såg ger.
De vill inte ta mer pengar från sin inkomst än nödvändigt och det är rätt surt för dem o lägga 5000 på en såg. Att få dem att välja ett alternativ 3ggr dyrare får vara nåt mer än nåt som avhjälps med hörselskydd man får ha oavsett är inte helt lätt.

Att de är vibrationslösa och ljudlösa är lika mycket skitsnack som att de inte går sönder eller inte kostar pengar att köra.


Räknar man med reparationer, förlorad arbetstid, soppa m.m., så blir snart batteridrift ganska intressant rent ekonomiskt.
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740694
Skogsola skrev:Värre med batteriuthålligheten kanske?

Nej, ett batteri håller i flera år, enligt min erfarenhet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740697 Nu får vi återigen ta del av en massa svammel från ickeanvändare av batterimaskiner där tramset kring den påstått dåliga ekonomin är det utan konkurrens tramsigaste påståendet. Ett Bli 300 driver en 540i i storleksordningen den dubbla tiden mot tiden man får ur en bensinsåg i motsvarande storlek. I segmentet är en batterisåg i alla delar fullständigt överlägsen bensinditot och det är något som jag vet som dagliganvändare av både stora och små sågar.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740698
Niking skrev:
Skogsola skrev:Värre med batteriuthålligheten kanske?

Nej, ett batteri håller i flera år, enligt min erfarenhet.
/Niklas

” Batteriuthålligheten ” är alldeles utmärkt och överträffade mina förväntningar under de 40 timmar jag körde min 540i med Bli 300 batterier i temperaturspannet - 10 till -14. . 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740699 Bara för man inte kör själv bytyder inte att man inte ser o hör vad användarna tycker och vill.
Jag vet du och Niking är nöjda. Det finns fler som är det.
Det finns även de som inte är nöjda. Som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på ett arbetsredskap. De ska även få sagt sitt.
De vill inte skriva för de ser ingen vits i det.
De har i flesta fall upplyst både åtf och märket om sina synpunkter.
Läst lite om hur vinklat det blivit här där oönskade åsikter inte är poppis.
Ett publikt forum som detta ska ge röst åt alla.
Även de som inte är nöjda med sponsorns produkter.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740701 Men Mange! Även om du personligen inte gillar batterimaskiner, vilket i sig är ok, så finns det väl ingen anledning för dig att skita ner i princip varenda batteritråd här på skogsforum med en massa osakligheter?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Lindahl  
#740707
totte skrev:Nog om det, gamla sågars avgaser är ganska irrelevanta för diskussionen om batteri- gentemot bensinsågar.


Det är relevant eftersom någon ansåg att utvecklingskostnader inte var effektiv. Genom utveckling har vi fått renare motorer i första skedet och nu går tekniken över till helt avgasfritt. Det är väl i alla fall ett syfte till att köpa elsåg? I alla fall något jag värderar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740708 Tråden heter ju "..allmänt om batterimaskiner". Så då är det lämpligt att även eventuella nackdelelar med dessa kan dryftas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740711
Skogsola skrev:Tråden heter ju "..allmänt om batterimaskiner". Så då är det lämpligt att även eventuella nackdelelar med dessa kan dryftas.

Men bara om dessa nackdelar är sakliga och relevanta i sammanhanget. Således inga hittepå-argument.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740712 Jag är inte emot elmaskiner i nån form, batteri eller kabel. Men är inte orealistisk heller.
Till min användning finns inga batterimaskiner och de få elmaskiner som finns är för tunga o klumpiga för mig.
Personligen bryr jag mig inte om vad somfinns tillgängligt, jag har såg så jag klarar mig.
Ska jag köpa nåt så får det va bättre än det jag har och billigt nog för min ekonomi.
Så batteri maskiner är inte att fundera på nu eller innom den framtid jag ser mig köra såg i.

Jag vet du ser ett inlägg som inte håller med din åsikt som skit inlägg.
Att ha en motstridande åsikt är det inte alla som klarar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740719
Mange skrev:Bara för man inte kör själv bytyder inte att man inte ser o hör vad användarna tycker och vill.
Jag vet du och Niking är nöjda. Det finns fler som är det.
Det finns även de som inte är nöjda. Som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på ett arbetsredskap. De ska även få sagt sitt.
De vill inte skriva för de ser ingen vits i det.
De har i flesta fall upplyst både åtf och märket om sina synpunkter.
Läst lite om hur vinklat det blivit här där oönskade åsikter inte är poppis.
Ett publikt forum som detta ska ge röst åt alla.
Även de som inte är nöjda med sponsorns produkter.

Menar du på fullt allvar att vi som kör batteriprodukter och skriver positivt om dessa produkter är sponsrade av respektive tillverkare och att de som inte är nöjda låter bli att skriva här på forat då de upplever att det inte är någon vits att delge forat de negativa aspekterna på batterimaskinerna!!??

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740724
Mange skrev:Jag vet du ser ett inlägg som inte håller med din åsikt som skit inlägg.
Att ha en motstridande åsikt är det inte alla som klarar.


Skitinlägg är sådana inlägg som sakligt sett är helt irrelevanta för trådens ämne eller som framför direkta felaktigheter som argument för eller emot en sak.

Sakliga motargument tolereras dock.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

tallen100  
#740727
Niking skrev:Men Mange! Även om du personligen inte gillar batterimaskiner, vilket i sig är ok, så finns det väl ingen anledning för dig att skita ner i princip varenda batteritråd här på skogsforum med en massa osakligheter?
/Niklas

Nu ska du inte kasta spjut I radhus.

Herrn själv är ganska snabb att att skita ner i bensinsågstrådarna med batteri 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

anersimyra  
#740728
tallen100 skrev:
Niking skrev:Men Mange! Även om du personligen inte gillar batterimaskiner, vilket i sig är ok, så finns det väl ingen anledning för dig att skita ner i princip varenda batteritråd här på skogsforum med en massa osakligheter?
/Niklas

Nu ska du inte kasta spjut I radhus.

Herrn själv är ganska snabb att att skita ner i bensinsågstrådarna med batteri 😀

=)) =)) =)) =)) jag hade en gång ett fruntimmer som jag tyckte svängde sig med roliga uttryck, men kasta spjut i radhus tar nog priset och den ska jag själv lägga på minnet och använda vid behov.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740729
tallen100 skrev:
Niking skrev:Men Mange! Även om du personligen inte gillar batterimaskiner, vilket i sig är ok, så finns det väl ingen anledning för dig att skita ner i princip varenda batteritråd här på skogsforum med en massa osakligheter?
/Niklas

Nu ska du inte kasta spjut I radhus.

Herrn själv är ganska snabb att att skita ner i bensinsågstrådarna med batteri 😀

Det är väl ytterst sällan jag över huvud taget skriver i bensintrådar.

Däremot finns det väl knappt någon batteritråd här på skogsforum, som inte är ordentligt nedskitad av batterimotståndare.

Å handen på hjärtat, Tallen. Vad för konstruktivt har du egentligen bidragit med i batteritrådarna?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).