Niking skrev:Jag tror personligen att batteridrift är framtiden och bensindrift tillhör det förgångna.
Niking skrev:
Allt fler upptäcker fördelarna med batteridrift och då finns det knappast någon återvändo till bensinare.
/Niklas
totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.
Lindahl skrev:totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.
Jag skulle kunna ge dig lite videobevis på det men man kan också jämföra med eldriven idag som är helt fri från avgaser. Vinster i utsläpp är stora, titta bara på 357 xp mot 560 xp där kolväten reducerats med uppemot 80%. Bara det ger en anledning att byta såg tycker jag. Aspen i Partner R18 ryker rejält den också, dock äldre än 50 år.
Lindahl skrev:totte skrev:
En 50 år gammal motorsåg ryker inte mer än en ny om den är rengjord och körs med alkylat med modern 2T-olja. Så det finns ingen vinst där. Vinsten är just att vi inte längre behöver blanda 4 - 5% ren SAE 30 olja. Det var vad man körde på för 50 år sen och det rök rätt bra.
Jag skulle kunna ge dig lite videobevis på det men man kan också jämföra med eldriven idag som är helt fri från avgaser. Vinster i utsläpp är stora, titta bara på 357 xp mot 560 xp där kolväten reducerats med uppemot 80%. Bara det ger en anledning att byta såg tycker jag. Aspen i Partner R18 ryker rejält den också, dock äldre än 50 år.
Niking skrev:För min del är det tvärt om. Jag kör fossilbil, men använder i princip bara batterimaskiner i skog och trädgård.
/Niklas
Skogsola skrev:Niking skrev:För min del är det tvärt om. Jag kör fossilbil, men använder i princip bara batterimaskiner i skog och trädgård.
/Niklas
Då förstår jag inte riktigt motivet för att ha batterisågar. Miljömässigt är bilar en mångfalt större bov än motorsågar. Dagens elbilar är fullt brukbara. Än kan man inte säga det samma om elsågarna. Elbilar är dyra, visst men en sån här är jag lite sugen på. Skulle funka att åka till skogen med och ha en riktig såg med bensindunk i skuffen.
https://outl1.se/elektrisk-mopedbil-300 ... group%20#1
odysses79 skrev:Batterier till el maskiner är extremt giftiga för naturen om dom hamnar fel.
tallen100 skrev:Niking skrev:Jag tror personligen att batteridrift är framtiden och bensindrift tillhör det förgångna.
Jag har misstänkt att du tror det.Niking skrev:
Allt fler upptäcker fördelarna med batteridrift och då finns det knappast någon återvändo till bensinare.
/Niklas
Själv kan jag bara komma på två fördelar, i inomhusmiljö och vid tillfällen där det bara ska kapas en gren här och där, annars inga fördelar 😀