Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14217 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740496
hva555 skrev:Är inte dom här rätt lika? Jag har inte cylindern till min så kan inte se nåt där, men, den hade skuret vevstakslager.

Ja, det är samma skada. Jag tror jag har lagt upp bild på min cylinder också.
Det är troligen en bit nållager som kommit upp ur spolportarna. Det var lite spår på utblåset också.

Sedan hade min spikat också. Jag kommer nog inta använda den kolven..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740512
anersimyra skrev:” skumt hack ” under kolvringen..🤔 det kan inte vara så att det är en vertikal slits som finns på vissa kolvar?

Nej. Detta är en skada av nåt som inte ska vara där.
Senast redigerad av Mange lör 25 dec 2021, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740513
Williamm skrev:
Sedan hade min spikat också. Jag kommer nog inta använda den kolven..

Att den "spikar" är ett fenommen som blir när den komprimerade bränsle/luft blandningen okontrollerat självantänder.

Hur ser du den har spikat?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740522 Hur delar jag vevhuset utan spec verktyg?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740551
Mange skrev:
Williamm skrev:
Sedan hade min spikat också. Jag kommer nog inta använda den kolven..

Att den "spikar" är ett fenommen som blir när den komprimerade bränsle/luft blandningen okontrollerat självantänder.

Hur ser du den har spikat?

En mekaniker sa att det så ut så på bilderna av kolv och cylinder.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740552
hva555 skrev:Hur delar jag vevhuset utan spec verktyg?

Värm duktigt kring lagersätena och knacka ur med mässingshammare hammare. Om du vill kan jag göra en film i morgon. Jag har en såg liggandes som jag kan dela...

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740555 Jag hittade en film jag redan gjort, men den säger "unknown error" Det är vanlig mov fil.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740558
Williamm skrev:
Mange skrev:
Williamm skrev:
Sedan hade min spikat också. Jag kommer nog inta använda den kolven..

Att den "spikar" är ett fenommen som blir när den komprimerade bränsle/luft blandningen okontrollerat självantänder.

Hur ser du den har spikat?

En mekaniker sa att det så ut så på bilderna av kolv och cylinder.

Om det är synligt p kolv o cylinder har den gått väldigt illa under väldigt lång tid.
Och de gånger man ser detta ör det förvillande likt skador som blir av andra vanligare sätt.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740632
Mange skrev:Om det är synligt p kolv o cylinder har den gått väldigt illa under väldigt lång tid.
Och de gånger man ser detta ör det förvillande likt skador som blir av andra vanligare sätt.


Jag kan självt inte se vad som är. Men det ser inte bra ut i varje fall.
Och om en mycket sliten 254 som är 30år gammal inte visar den typen av skador i cylinder och kolv som en fem år gammal 550 har.
Så är det något som inte stämmer med 550in.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740702 Gärna en video, jag vill titta i vevhuset. Kolven har jag lagt åt sidan till förmån för en Meteorkolv.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741156
Hur delar jag vevhuset utan spec verktyg?


Är det så här man byter vevstake ?
1640802823_20211229_192856.jpg
😀 . Efter mycket elände med gasolvärmare och våld fick ja itu min 550. Lossade ytterringen på svänghjulssidan. Sen skulle jag sätta ihop den, kylspray på ytterringen o värme runt lagersätet. Inte ville den ihop. Knackade och drog med skruvarna, knäppande ljud. När den till slut verkade sitta ihop så behövs tång för att dra runt den!! Vad kan jag gjort galet?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Joakim S  
#741159
hva555 skrev:
Hur delar jag vevhuset utan spec verktyg?


Är det så här man byter vevstake ?
1640802823_20211229_192856.jpg
😀 . Efter mycket elände med gasolvärmare och våld fick ja itu min 550. Lossade ytterringen på svänghjulssidan. Sen skulle jag sätta ihop den, kylspray på ytterringen o värme runt lagersätet. Inte ville den ihop. Knackade och drog med skruvarna, knäppande ljud. När den till slut verkade sitta ihop så behövs tång för att dra runt den!! Vad kan jag gjort galet?

Veven sitter i spänn. Kan bli så när man drar ihop den med skruvarna. Pröva att knacka på ändarna på vevaxeln med en plastklubba. Då kan det hända att den hamnar rätt. Ibland går det inte med plastklubba, och man måste använda vanlig hammare. Om man gör det måste man vara väldigt försiktig så man inte skadar ändarna.

Avatar Fallback

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Hepo  
#741160 Hej jag brukar ta en hylsa å trä över vevaxeln i mot vevhuset å knacka till då släpper spänningarna går lätt sen.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#741161
hva555 skrev:
Hur delar jag vevhuset utan spec verktyg?


Är det så här man byter vevstake ?
1640802823_20211229_192856.jpg

Nä bryter...

Jag ska försöka få upp min film i gen. Tyvärr är det lite sent nu, ursäkta!

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#741186 Det är lugnt. Jag har delat en gång till men fick inte ihop det så det snurrar. Det lossnade nån plåt som verkade hålla utfyllnadesplasten. Gör inget för det ska ju bara vara testrigg. Däremot är nog lagren så dåliga att om bör bytas. Finns nåt std lager som funkar? Får gärna vara helkapslat då det kommer att vara torrt i vevhuset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).