Motorsåg och handhållet

Kinadelar

75 inlägg 11833 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740204 Nej inte i dessa dokument men 0.2 är nära nog i mitt tycke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#740297 Ringen från skogsverktyg har en grövre yta än original. Jag tog ett 800-papper och drog ett par varv runt ytan. Bilden kanske inte är jättetydlig men det ser ut som om diametern är större på kanterna. Ringgapet ökade några hundradelar efter putsningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740303 Det du gjorde är nog samma som blir efter uppstart och några sek körning.
Ringen blev mer färdig eller bättre slutarbetad.
Gissar på att den blev mer lik Husqvarna ringen.

Typ av material i ringen kan vara olika fast det funkar på samma cylinderbeläggning. Olika hårdhet, fjädring etc påverkar likaså värmeledningsförmåga.

Har kollat en hel del kolvringar genom åren.
Då man monterat med lite olika ringar i olika material och tillverkare så ser man ibland vad som funkat och inte.
Något som påverkar ringarna mer än man kanske tror är bränslet och dess oljor.
När man lyfter cylinder o inte ser den glansiga glatta ytan man önskar drar man till sig öronen lite mer. Jag har tur o ser detta mer sällan än andra. Tyvärr ser jag det ibland ändå.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740304 Fasade kanter eller inte har jag funderat mycket på men inte sett nån konkret skillnad då jag inte kunnat få till nåt bra sätt att jämföra ring med eller utan fasning i samma material.
Har monterat många fler utan fasning. Av de jag bytt o kollat och fått byta igen har jag hittills sett färre av de utan fasning tror jag.
Fördel med fasning är att man lättare ser slitage kanske?

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#740308
Mange skrev:Fasade kanter eller inte har jag funderat mycket på men inte sett nån konkret skillnad då jag inte kunnat få till nåt bra sätt att jämföra ring med eller utan fasning i samma material.
Har monterat många fler utan fasning. Av de jag bytt o kollat och fått byta igen har jag hittills sett färre av de utan fasning tror jag.
Fördel med fasning är att man lättare ser slitage kanske?

Jag skulle tro det. Men jag tycker det är lättare att montera dem med fasning.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#740316 Nu sitter där en skogsverktyg kolv o ring. Märkte att packningen mellan vevhushalvorna stack upp lite grann men det ordnade ett skavstål. Bara småskruvande kvar så har man en 550XPG 2015 w51 nästan 2016. Hur länge gjordes dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#740320 Igår fick jag tillbaka alla pengarna för dom 3 Kinaförgasarna. Tog hjälp av Paypal då kinesen krånglade alltför mycket. Kan vara bra att veta att det funkar med Pp men är nog värre om man betalar med kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740321
hva555 skrev:Nu sitter där en skogsverktyg kolv o ring. Märkte att packningen mellan vevhushalvorna stack upp lite grann men det ordnade ett skavstål. Bara småskruvande kvar så har man en 550XPG 2015 w51 nästan 2016. Hur länge gjordes dom?

2018.
Vad är nummret på dina?
Lätt o se i listan om vi lägger till dem.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

anersimyra  
#740323 https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... olvringar/ 👍🧑‍🎄

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740327 Det är rätt stora skillnader i olika mottortyper och hur de används. Likaså materialet som används skiljer rejält.
En spolad, luftkyld tvåtakt i såg har högre tempväxlings frekvens och temperaturspann än en MC. Man ser skillnader i röjare mellan skog o gräs med.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#740338
hva555 skrev:Nu sitter där en skogsverktyg kolv o ring. Märkte att packningen mellan vevhushalvorna stack upp lite grann men det ordnade ett skavstål. Bara småskruvande kvar så har man en 550XPG 2015 w51 nästan 2016. Hur länge gjordes dom?

Dem gjordes till -19 eller -20 tror jag. När 550mk2 kom

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

HannuRöj  
#740352 2019.
När eksakt de sista kom ur fabriken är dock lite oklart.
😀 Jag köpte min 550XP strax efter MK2 hade kommit.

Avatar Fallback

Re: Kinadelar

alias  
#740356 Tillverkas 550 XPG (MK I) TrioBrake fortfarande, eller är det bara lagersågar som säljs?

Tänker på att MK II medTrioBrake inte verkar ha fått sitt godkännande ännu.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

Williamm  
#740357
alias skrev:Tillverkas 550 XPG (MK I) TrioBrake fortfarande, eller är det bara lagersågar som säljs?

Tänker på att MK II medTrioBrake inte verkar ha fått sitt godkännande ännu.

MVH
Alias

Jag gissar en det är lagersågar som det eftermonteras trio på.

Användarvisningsbild

Re: Kinadelar

hva555  
#744474 Fick ett par kolvar från Skogsverktyg till 560 idag. En Meteor som är dyrare än den märkt Golf. Meteorkolven ser trevligare ut om man tittar på obearbetade gjutytor. Den är också helt ren på utsidan medan Golfkolven har missfärgningar, kanske skärvätska/kylmedel. Inte lätt att säga vilken som är bäst på plats i sågen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).