Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14219 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

alias  
#738199
hva555 skrev:550 går fortfarande bra. Sen ett par år har jag haft lite 550 delar i en låda i hönshuset. För ett par dar sen tog jag in dom i pannrummets
1638960145_20211208_094055.jpg
sköna värme för en närmare koll. Det var delar från två väldigt smutsiga 550xpg 2014, alltså nyare än min men saknar cylinder och skuren kolv. Jag gav mig den som var minst smutsig och plockade sönder den, tvättade ren och skruvade ihop så långt jag hade delar (handtagsvärmebrytaren var lite pillig). När jag trodde jag var klar dök problemet upp, en liten ensam skruv låg kvar på bordet. Det var den enda torxskruven på hela sågen. Är det någon som vet var den ska sitta?


Är rätt säker på att det var torx-skruv för infästningen av barkstödet på en sent tillverkad 550 av mark I. Kan det vara så även på en såg från 2014?

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#738205 Nej inte de heller. Det är en liten rackare ca 15mm och inte M-gänga.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738237 Det kan vara en annan skruv där denna skulle varit.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#739074 Jag fick köpa en 550 till för att hitta torxskruven 😀 . Det jordning till bakre handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#739255 Jag tittade vidare på sågen jag skaffade för att hitta torxskruven. Den hade varit inlämnad för dålig tomgång och kom tillbaka i lösa delar med beskedet skuren, bara att skrota. Det enda jag kan se på kolven är en blankare strimma som dock inte går att känna. Cylindern ser jättefin ut. Låter det rimligt att bara byta ring o fotpackning (o uppdatera förstås). Förslag på hur man rensar vevhuset då den stått öppen ett tag?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739288 Skölj ur den med bränsle. Var försiktig om du ska blåsa så du inte skadar nåt.
Rengör o putsa till kolv, byt ring när du ändå har den nere. Se till att den löper fint och rätt.
Rengör cylinder innuti. Kolla noga o se till att det inte finns ojämn kant vid utvlåset. Ibland blir det så här när de gått varmt.
Kan vara överbelastad eller övervarvad... Återställ, uppdatera...

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#739304 Låter bra. Den får kanske ersätta min första 550 som fick ny kolv o lite puts under avgasporten. Den har varit ute och skrämt flera torrekar utan problem 😀 . Den andra har ett extra hål i toppkåpan som väl kom senare.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740186 Nu ska det monteras. Den första tänkte jag sätta en kolv från skogsverktyg i men så tittade jag på en kolv från ett ladugårdsfynd ( " dom sa att det var inte lönt att laga så jag ställde den här ute i en låda, du kan ta de så slipper jag köra den till tippen"). Bilden visar kolven med ring som sitter fast på sidan i stf vid avgasporten. Där är också ett jack av någon orsak, förorening? På avgassidan syns slitage men känns inte. Vilken skulle ni välja, försöka fixa original eller Skogsverktyg ( det blir ring från skogsverktyg i båda fallen?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#740189
hva555 skrev:Nu ska det monteras. Den första tänkte jag sätta en kolv från skogsverktyg i men så tittade jag på en kolv från ett ladugårdsfynd ( " dom sa att det var inte lönt att laga så jag ställde den här ute i en låda, du kan ta de så slipper jag köra den till tippen"). Bilden visar kolven med ring som sitter fast på sidan i stf vid avgasporten. Där är också ett jack av någon orsak, förorening? På avgassidan syns slitage men känns inte. Vilken skulle ni välja, försöka fixa original eller Skogsverktyg ( det blir ring från skogsverktyg i båda fallen?

Den kolven hade jag nog vågat köra på med ny ring. Men jag om jag hittat en nu som vekar bra hade jag nog tagit det.
Jag vet inte säkert.

Avatar Fallback

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Ewol  
#740197
hva555 skrev:Vilken skulle ni välja, försöka fixa original eller Skogsverktyg ( det blir ring från skogsverktyg i båda fallen?


Tycker "orginal"kolven ser för sliten ut, på första bilden syns tydligt hur de horisontala räfflorna är helt bortslitna.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740318 Blev skogsverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740333 Hur sätter man enklast tillbaka förgasaren?? Jag har lagt ett par timmar och nu sitter den där. Det är friskluftportarna som inte vill in. För man måste väl ta filterhållare och förgasare tillsammans?Sen sitter någon värmeanordning innan förgasaren .Den vill ju inte sitta kvar. Vad styr förgasarvärmen?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740431 Så kom då tomten och med honom snö och en 550XPG 2015.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#740492
hva555 skrev:Nu ska det monteras. Den första tänkte jag sätta en kolv från skogsverktyg i men så tittade jag på en kolv från ett ladugårdsfynd ( " dom sa att det var inte lönt att laga så jag ställde den här ute i en låda, du kan ta de så slipper jag köra den till tippen"). Bilden visar kolven med ring som sitter fast på sidan i stf vid avgasporten. Där är också ett jack av någon orsak, förorening? På avgassidan syns slitage men känns inte. Vilken skulle ni välja, försöka fixa original eller Skogsverktyg ( det blir ring från skogsverktyg i båda fallen?

” skumt hack ” under kolvringen..🤔 det kan inte vara så att det är en vertikal slits som finns på vissa kolvar?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#740495 Är inte dom här rätt lika? Jag har inte cylindern till min så kan inte se nåt där, men, den hade skuret vevstakslager.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).