Skogsmässor

Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

95 inlägg 37303 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731330
uffejohan skrev:Bra fart på träden där! Skulle vara intressant att göra ett återbesök om ett par tre år!

Det tycker jag så kan vi kolla på vårt nya projekt!😊

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

alias  
#740207
Tåndemåla skrev:
uffejohan skrev:Bra fart på träden där! Skulle vara intressant att göra ett återbesök om ett par tre år!

Det tycker jag så kan vi kolla på vårt nya projekt!😊


@Tåndemåla:
Måste fråga, då stamantal och förband brukar vara svårt att bedöma utifrån bilder, om det är en gransanering (avvecklar all gran oavsett hur mycket tall och löv det finns i direkt anslutning), eller blir det en timmerställning eller en fröträdställning direkt?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740217 10-90-0 är fördelningen på avverkad volym. 85-10-5 är kvar. Stammantalet är mycket varierande. Allt från 60-225 st/ha fortsatt nu blir det nu markberedning frösådd och sedan väntan i tre år. Där efter utsynande av stolp och avverkning av fröträden på ca 60% av arealen på de täta delarna blir tallen kvar.

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

alias  
#740232
Tåndemåla skrev:10-90-0 är fördelningen på avverkad volym. 85-10-5 är kvar. Stammantalet är mycket varierande. Allt från 60-225 st/ha fortsatt nu blir det nu markberedning frösådd och sedan väntan i tre år. Där efter utsynande av stolp och avverkning av fröträden på ca 60% av arealen på de täta delarna blir tallen kvar.


Blir det hägn, eller räknar du med att "safety by numbers" räcker för att få upp tillräckligt många oskadade stammar/ha?

Köper Södra några stolpar eller blir det Rundvirke eller motsvarande aktör som utsynar och köper dessa?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740280 Planen är utan hägn. Älgstammen är klart mindre nu och vi har hittat en fungerande metod.
Blir det stolp blir det rundvirke som vi tar kontakt med direkt. En granne stämplade ut stolp genom sydved förra året och de fick ut rätt mycket av 19 m eller längre.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).