Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 56252 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Forestboy  
#739463 Är sågen ny? Jag har några år gammal 241 den varvar nog fullt ut nästan mera än 261. Påminner om en husku 238. 😀 Vad använder du för bensin?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#740216 Sågen kör jag såklart på alkylat.. 😀 men nu ligger den på bänken och ska få sig ett par ” Jack ” i ljuddämparen..🔪🪚🪓😁

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Forestboy  
#740302 Blir intressant om det gör nån skillnad 🤔 🌲 🌳

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740319 Jag gjorde det på min för några år sen. Blev klart märkbart bättre. Sågen går fortfarande riktigt bra. Finns beskrivet i nån tråd 241tråd här

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

johan eriksson  
#746467 Blev det någon skillnad för dig efter du jackat i ljuddämparen @anersimyra

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748139 Eg var innom Felleskjøpet i dag og såg på ei 241, relativt lett. Merkbart lettare enn 261 vil eg sei. Leste litt om ho her på forumet anngåande skjæreutstyret virkar som dei som hadde prøvd .325 var godt tilbake til 3/8 lp kjede. Har sjølv god erfaring av kjedet (picco super) på 201. Blei litt betenkt då eg ser at det var litt skriveri om 241 at ho var sløv og akselrerar for seint. Einaste stihl saga eg har vore borti dette med er ei 201 den fyrste utgaven. No skal eg ikkje sei at eg kvister med same fart som enkelte av racarane her på forumet men eg kan ikkje stå og venta på saga, då blir eg lei ho. Hadde vel ikkje blitt så mykje kvisting då, mest felling og kapping.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#748141
johan eriksson skrev:Blev det någon skillnad för dig efter du jackat i ljuddämparen @anersimyra

Jo, sågen har vaknat till men om det beror på ingreppet i dämparen eller på annat låter jag vara osagt..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#748182
can skrev:Eg var innom Felleskjøpet i dag og såg på ei 241, relativt lett. Merkbart lettare enn 261 vil eg sei. Leste litt om ho her på forumet anngåande skjæreutstyret virkar som dei som hadde prøvd .325 var godt tilbake til 3/8 lp kjede. Har sjølv god erfaring av kjedet (picco super) på 201. Blei litt betenkt då eg ser at det var litt skriveri om 241 at ho var sløv og akselrerar for seint. Einaste stihl saga eg har vore borti dette med er ei 201 den fyrste utgaven. No skal eg ikkje sei at eg kvister med same fart som enkelte av racarane her på forumet men eg kan ikkje stå og venta på saga, då blir eg lei ho. Hadde vel ikkje blitt så mykje kvisting då, mest felling og kapping.

Synd jeg bor så avsides i forhold til deg, @can, ellers kunne
du fått låne saga mi ei stønn og prøvd den på alvor.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748189 Takk for tilbudet! Men det er nok litt langt ja.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748192
can skrev:Takk for tilbudet! Men det er nok litt langt ja.

Men når eg tenker meg om har ikkje du begge to 241&261 den nye versjonen? Synes du det er stor forskjell på vekt og effekt?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#748230 Kjenner absolutt forskjell på vekta når jeg går rundt med de.
MS 261 har sjølsagt mer krutt i seg og mer seigdrag når det ska kappas eller fellas grovt. Det sier seg sjøl med den ekstra motorkrafta som 261 har. (Nye Light 04, 16" med 1,3 mm kjede gjør faktisk saga enda mer effektiv enn den var tidligere åsså.)
Men 241 henger godt med i kvisting og felling. Spesielt etter at jeg kalibrerte den sånn som det blei anbefalt. Men, jeg er ikke no superlyn i kvisting av gran, og har jo ikke behov for å trene meg opp i det heller.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748279 Ok, kjøre du 14 toms 3/8 lp på 241 då eller?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#748280
can skrev:Ok, kjøre du 14 toms 3/8 lp på 241 då eller?

Stemmer. Prøvde .325, men den jobber bedre og lettere m 3/8.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748317 Trur du at ho greie eit 16 toms lettvekts sverd med 3/8 LP eller blir det for mykje?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#748319 Burde ikke være noe problem, men det må være i kvisting.
Hele sverdet i stammen under felling ville vel bli for tøft.
Men, jeg har ikke prøvd den kombon.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).