Skogsnyheter

SCA höjer massapriset: 2974 kr/m3fub i relationspris

4 inlägg 4334 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA höjer massapriset: 2974 kr/m3fub i relationspris

Fredrik Reuter  
#740159 Skogskoncernen SCA höjer massapriset med $40 per ton i januari 2022. Det nya priset för NBSK blir då $1300 per ton. Relaterat till massavedpriset (råvaran som skogsägaren säljer till SCA) blir 2974 kr/m3fub. Detta då givet att sulfatprocessen använder 4 kubikmeter rundved per ton massa.

Jämfört med 2018 då förra pristoppen för massa inföll så har massavedpriset inte alls hängt med i denna pristopp. Listpriset hos SCA för massaved är idag 270 kr/m3fub. Det motsvarar ca 9 % av massapriset och är långt under den topp som inföll 2018. Då betalades som max 400 kr per fastkubikmeter massaved i Sverige.

NBSK-massa tillverkas av barrved i den så kallade sulfatprocessen och där massaveden flisas och kokas till massa. Massan säljs sedan oförädlad i balar till kunder som konverterar massan till slutprodukter såsom hygienpapper och kartong. I processen frigörs träets lignin. Detta, ihop med barken som måste följa med till industrin, används för att skapa fjärrvärme och el.

SCA förbrukade ifjol ca 3,6 miljoner m3fub massaved vid sitt sulfatbruk Östrand. Samma år producerade Östrand 1,2 TWh el från processen. Räknat på ett (högt) elpris i år så kan denna elproduktion ha ett värde om 1,2 miljarder kronor per år vid ett elpris om 1 kr/kWh. Relationspriset mot massavedspriset blir (ca) ~700 kr/m3fub.

Det totala relationspriset (förädlingsvärdet) för massaveden blir då 3640 kr/m3fub. Detta innebär att massavedspriset motsvarar 7,4 % av förädlingsvärdet i detta fall. SCA höjer nu prisetpå massa med 3 % och elpriset är rekordhögt. Frågan är nu om skogsägare i regionen höjer priset på massaved? Troligtvis vore ett mer rimligt massavedpris 1 januari 2022 runt 600 kr/m3fub.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA höjer massapriset: 2974 kr/m3fub i relationspris

axwell  
#740164 Beträffande elen blir det marigt att beräkna värdet av hela deras elproduktion, dom skulle ju inte betala 1 kr/kWh om dom behövde köpa, utan ligga på långa förmånliga avtal som en så stor koncern kan teckna.

Däremot tar dom säkert ut högsta tänkbara pris för dom ca. 50% av 1,2 TWh som går ut som "grön el" till köparna.

Avatar Fallback

Re: SCA höjer massapriset: 2974 kr/m3fub i relationspris

surjämten  
#740176 Intressant info!
Föder en del tankar!

Avatar Fallback

Re: SCA höjer massapriset: 2974 kr/m3fub i relationspris

haggloader  
#740349 Intressant jämförelse.

I tisdags fick jag likviden för mina 500 ICA-aktier som tyvärr blev utköpt från börsen.

Jag köpte bl.a. 500 SCA-aktier så jag har nu sammanlagt 1000 stycken.
Beslutet grundades på att massavedspriset på rundvirke kommer att vara lågt framgent. Sågverken bygger ständigt ut sin kapacitet så det kommer lös mycket massaved, 50 procent av en timmerstock går också till massaindustrin bl.a.som spån.
Dessutom försörjer SCA sina industrier till 50 procent från egna skogar.

Så SCA behöver inte krusa oss skogsägare...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).